رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر از آغاز روند مطالعات مرمت 2 ساختمان موجود در این شهرستان به منظور راه‌اندازی موزه صنایع دستی و دریا خبر داد.
کد خبر: ۲۶۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 16 July 2016
سجاد پاک‌گهر با اشاره به جلسه‌ای با حضور مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، درباره راه‌اندازی موزه دریا در ساختمان قدیمی اداره بندر و کشتیرانی خرمشهر افزود: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در راستای احیای ساختمان قدیمی اداره بندر و کشتیرانی خرمشهر، قابلیت تبدیل شدن به موزه منطقه‌  ای دریا در آن دیده می‌‌شود.

پاک‌گهر به شواهد و آثار باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس در این ساختمان اشاره کرد و گفت: در طرح احیای این بنا با حفظ بخشی از آسیب‌های وارده از دوران جنگ که جزو تاریخ این بناست، کاربری جدید آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: از جمله ویژگی‌‌های این ساختمان نزدیکی به مرز مشترک با کشور عراق و رودخانه کارون و واقع بودن در کنار تأسیسات بندر خرمشهر است که آن را برای کاربری موزه دریا مناسب کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر ادامه داد: در راستای تسریع روند پیشرفت این پروژه تصمیم بر آن شد که کارگروهی بین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر و اداره بندر و کشتیرانی این شهرستان تشکیل شود.

پاک‌گهر گفت: در راستای مشخص شدن نقشه راه این موزه لازم است طرح محتوایی این موزه به انجام برسد. بر اساس طرح اولیه، در این موزه اسناد قدیمی بندر و دریانوردی، تجهیزات قدیمی دریا و تاریخچه دریانوردی کشور و نیز مولاژ نقوش تاریخی مربوط به دریانوردی که از کاوش‌های باستانی به دست آمده است، در این موزه به نمایش در خواهد آمد.

پاک‌گهر درباره ارایه اقدامات صورت‌گرفته برای راه‌اندازی موزه صنایع دستی خرمشهر در ساختمان ثبت ملی شده موسوم به کنسولگری سابق نیز گفت: با توجه به این که شهرستان‌های خرمشهر و آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند قرار گرفته‌اند و در آینده نزدیک با محصور شدن کامل منطقه آزاد اروند، ورود و خروج اتباع خارجی با سهولت بیشتری انجام خواهد پذیرفت، راه‌اندازی موزه صنایع دستی می‌تواند در معرفی صنایع دستی کشور، آداب، رسوم، تاریخ و پیشینه این کشور به اتباع خارجی مفید و ارزشمند واقع شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر به اهمیت راه‌اندازی موزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: این موزه می‌تواند ضمن معرفی صنایع دستی کشور موجب توسعه صنایع دستی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار