بیر ستاد احیای بافت های فرسوده گلستان خبر داد
ابراهیم مبارک قدم روز یکشنبه اضافه کرد: هم اینک پروژه مرمت استحفاظی سقف عمارت اصلی خانه تاریخی کبیر در حال انجام است که شامل عملیات جمع آوری سفال، تهیه شیرسرهای سقف، جمع آوری گل و پتک و چوب های سقف، ساخت خر پای سقف و تخته کوبی، شستشوی سفال هاو عایق کاری و ایزوگام سقف می شود.
کد خبر: ۲۷۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 07 August 2016
 دبیر ستاد احیای بافت های فرسوده گلستان از مرمت خانه تاریخی کبیر گرگان خبر داد و گفت: عملیات مرمتی این خانه افزون بر 60 درصد پیشرفت دارد و در صورت تامین اعتبار امسال به پایان می رسد.

 ابراهیم مبارک قدم روز یکشنبه اضافه کرد: هم اینک پروژه مرمت استحفاظی سقف عمارت اصلی خانه تاریخی کبیر در حال انجام است که شامل عملیات جمع آوری سفال، تهیه شیرسرهای سقف، جمع آوری گل و پتک و چوب های سقف، ساخت خر پای سقف و تخته کوبی، شستشوی سفال هاو عایق کاری و ایزوگام سقف می شود.
وی با یادآوری اهمیت مرمت استحفاظی سقف عمارت، توضیح داد: در سیستم معماری شمال کشور بخصوص در گرگان، اصلی ترین بخش بنا، سقف و بام شیروانی آن است که اسکلت چوبی با خرپاهای ایرانی در پوشش سفالی سقف از نظر وزنی بسیار سنگین بوده (حدود 100 کیلوگرم در مترمربع) و هم عملیات اجرایی آن پیچیده، سخت و هزینه بر می باشد.
به گفته مبارک قدم، اقدامات بعدی مرمتی این خانه تاریخی شامل مرمت سقف بقیه فضاهای جانبی آن می شود.
وی، مکان قرارگیری این خانه را بافت تاریخی دوشنبه ای گرگان و میزان اعتبار صرف شده را تاکنون حدود 4 میلیارد ریال اعلام کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اضافه کرد: خانه تاریخی کبیر با اعتبار حدود 12 میلیارد ریال برای بهسازی و مرمت مهرماه سال 93 به تملک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درآمد و از آن پس قرارداد مرمت آن با پیمانکاران منعقد و عملیات اجرایی در حال انجام می باشد.
وی افزود: خانه تاریخی کبیر هم اینک به شش پلاک مختلف تقسیم شده و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دو پلاک اصلی آن را به مساحت 1400 متر مربع که عمارت اصلی در آن واقع شده، خریداری و تملک کرده است.
به گفته وی؛ خانه کبیر پس از مرمت بر حسب صلاحدید و جهت استفاده مردم به بخش خصوصی و دولتی واگذار می شود.
خانه تاریخی 'کبیر' از نفیس ترین و بزرگترین مجموعه های مسکونی شمال کشور است که بالغ بر 2500 مترمربع مساحت و حدود 150 سال قدمت دارد و از آثار ملی ثبت شده در محله دوشنبه ای شهر گرگان است.
از ویژگی های تاریخی این خانه، عمارت اصلی و پنجره های اورسی شکل (مشبکی) و تزئینات چوبی زیاد آن است؛ آخرین مالک این خانه، تاجر معروفی به نام مرحوم 'محمد قاسم کبیر' بوده است.
بافت تاریخی گرگان، جزو بافت های با ارزش همچون شهرهای یزد، اصفهان و تبریز بوده و دارای سبک معماری است و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران بوده و آثار تاریخی بسیاری در آن موجود است.
بافت تاریخی گرگان از سمت شمال غرب و شمال به خیابان 30 متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می شود.
وسعت این بخش از بافت گرگان نزدیک به 150 هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر است.
شهرستان گرگان با افزون بر 450 هزار نفر جمعیت مرکز استان گلستان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار