گزارش تابناک از بازار بی سر و سامان مرغ؛
آمارها و وعده های مسئولان مربوطه نشان می دهند که قیمت گوشت مرغ به این زودی ها از سکوی کیلویی 8 هزار تومان پایین نخواهد آمد.
کد خبر: ۲۷۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 07 August 2016

به گزارش خبرنگار تابناک در کرمانشاه، علیرغم وعده های مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه، قیمت گوشت مرغ همچنان بر سکوی 8 هزار تومان تکیه زده است و خیال پایین آمدن از این سکو را در سر ندارد.

پرویز اسماعیلی فر در هفته های پیش خبر از کاهش قمیت مرغ داد، ولی با نگاهی به مغازه های عرضه این فرآورده گوشتی به خوبی متوجه می شویم که این حرف و حدیث ها تنها یک وعده بوده که نه تنها عملی نشده است، بلکه بالعکس قیمت فرآورده روز به روز پله های ترقی را در پیش گرفته است و بی این روزدی ها قصد ندارد از جایگاه فعلی خود پایین بیاید.

افزایش به یکباره قیمت مرغ به 8 هزار تومان در سطح بازار کرمانشاه، شوکی بود که بر مردم به ویژه قشر آسیب پذیر همانند پتک وارد شد.

جالب اینجاست که مدیرکل پیشتیبانی امور دام استان کرمانشاه از کاهش قیمت این فرآورده در چند روز خبر داد، ولی نه تنها این وعده عملی نشد، بلکه قیمت 8 هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار تثبیت شد.

به گفته وی سالانه بیش از 200 هزار تن گوشت مرغ در کرمانشاه مصرف می شود در حالی که تولید واقعی این فراورده گوشتی در این استان کمتر از 36 هزار تن در سال می باشد، پس نتیجه می گیریم که در بحث تولید گوشت مرغ مسئولان مربوطه کم کاری و یا اصلا کاری نکرده اند، البته نباید فراموش کنیم که مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه وعده داده که تولید مرغ در کرمانشاه برای پنج سال آینده به بیش 47 تن خواهد رسید، زمانی که شاید من و دیگران حضوری فیزیکی در این دنیا نداشته باشیم.

افزایش قیمت مرغ تا این حد اگر ثابت بماند بیشتر اقشار جامعه که زیر خط فقر هستند اولین قربانیان این بی تدبیری هستند.

مدیرکل پیشتیبانی امور دام استان کرمانشاه از یک طرف اعلام می دارند که مرغداران در این فصل حداقل جوجه ریزی را داشته اند که این امر موقتی است ولی در ادامه سخنان خود از گران شدن یکی از نهاده ها، یک ذرت که جزو غذای اصلی مرغداری ها می باشد خبر می دهد، که این دو امر با هم در تناقض هستند.

اول اینکه هنگامی که قیمت که محصول کشاورزی گران می شود نباید انتظار داشت در مدت کوتاهی ارزان شود! و دوم اینکه افزایش دوباره جوجه ریزی توسط مرغداران تنها داروی مسکنی برای این افتضاء اقتصادی در بازار مرغ کرمانشاه می باشد.

حال بیاییم که درآمد روزانه یک کارگر را با قیمت کنونی مرغ و حتی گوشت قرمز و دیگر فرآورده های گوشتی مقایسه کنیم.

بسیاری از کارگران که اغلب آنان در میادین کارگری در انتظار کار هستند، اگر به فرض محال برای یک یا چند روز شغلی پیدا کنند، دست مزد آنها روزانه هر گز از 35 تا 40 هزار تومان تجاوز نمی کند. حال اگر این کارگر نگون بخث بخواهد یکعدد مرغ برای خانواده و فرزندان خود بخرد باید قید دیگر نیازهای خود را بزند.

اگر این کارگر پا را فراتر از خرید گوشت مرغ بگذارد و به دنبال خرید گوشت قرمز باشد باید حداقل دستمزد چند روز خود را پیش اندازه کند تا شاید قدری به خرید گوشت قرمز نزدیک شود.

از سوی دیگران کمتر مسئولی به این موضوع توجه می کند و به گمان خود زندگی همانگونه که بر وقف مرادش می باشد برای دیگر افراد جامعه به ویژه کارگران هماهنگونه است، تفکری که هم باطل است و هم خطرناک و باعث ایجاد بیشتر شکاف طبقاتی می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار