با حضور رییس کل بانک مرکزی
وی افزود: خوشبختانه بانک های استان فعال تر شده اند و در این مدت 63میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی اعطا کرده اند و امیدواریم این روند تسریع گردد و بانک ها نیز دیگر از ادبیات ارجاع به مرکز استفاده نکنند.
کد خبر: ۲۸۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 23 August 2016
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گلستان با حضور رییس کل بانک مرکزی در گرگان برگزار شد.
استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت زیرساخت ها در توسعه استان، اظهار کرد: باید برای حضور بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت های مورد نیاز استان مشوق هایی ایجاد شود تا بتوان از توانمندی های این بخش بهره برد.
دکتر حسن صادقلو در دهمین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، تصریح کرد: اگرچه ارائه تسهیلات حمایتی رونق تولید بسیار ارزشمند است اما باید تلاش کنیم با کاهش هزینه های تولید، موجبات صرفه اقتصادی را برای تولیدکنندگان فراهم آوریم.
وی با اشاره به فاصله تاریخی گلستان با استان های برخوردار کشور، گفت: باید گلستان در اعتبارات به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و با ارائه اعتبارات ویژه به استانهایی همچون گلستان این فاصله تاریخی کاهش یابد.
وی افزود: گلستان فاقد صنایع بزرگ است اما با رایزنی های صورت گرفته اکان استقرار کارخانه دومیلیون تنی فولاد و تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن فراهم آمده و نیاز است بانک مرکزی یک یا دوبانک عامل را جهت حمایت از این طرح ها معرفی نماید.
دکتر صادقلو با اشاره به کشاورزی بودن استان خاطرنشان کرد: ناوگان کاشت، داشت و برداشت کشاورزی ما کهنه است و این کهنگی موجب شده هدر رفت محصولات افزایش یابد به گونه ای که در گندم گاه شاهد 17 تا 20درصد هدر رفت هستیم، لذا از بانک مرکزی می خواهیم شرایطی را جهت نوسازی و بهسازی ناوگان کشاورزی استان ایجاد نماید.
استاندار گلستان با تاکید بر اینکه مهمترین محصول استان در حال حاضر گندم است، گفت: امسال گلستان 1.4میلیون تن گندم تولید کرده و اگر چه قریب به یک میلیون تن ظرفیت کارخانه آرد دارد و تنها 250هزار تن مصرف استان است، اجازه استفاده از تمام ظرفیت آرد سازی و ارزش افزوده حاصل از آن را ندارد که باید مورد توجه مدیران بالادستی باشد و این امکان برای گلستان فراهم آید.
وی افزود: خوشبختانه بانک های استان فعال تر شده اند و در این مدت 63میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی اعطا کرده اند و امیدواریم این روند تسریع گردد و بانک ها نیز دیگر از ادبیات ارجاع به مرکز استفاده نکنند.
همچنین در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی ضمن ابراز خرسندی از حضور در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: کاهش تورم بالای 40درصد به زیر 10درصد دستاور بزرگی بود که جز با حمایت های شخص ریاست محترم جمهوری حاصل نمی شد.
دکتر ولی الله سیف با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر توسعه اقتصادی نیازمند پش بینی پذیری اقتصاد است، تصریح کرد: در اقتصادی با نوسانات بالا کسی توان سرمایه گذاری را ندارد و از این رو دولت تلاش کرده است با اقدامات مطمئن، سنجیده، پخته، با حساب و کتاب دقیق تیم اقتصادی بتواند زمینه های رشد را فراهم آورد.
وی افزود: یقیناً نمی توان در اقتصادی با تورم بالا، رشد ایجاد کرد و به همین دلیل دولت با مهار تورم شرایطی را ایجاد کرد که رشد اقتصادی از منفی 6.8 درصد به مثبت 4.4 در صد ارتقا یابد.
وی خاطر نشان کرد: انباشت تصمیات 3 دهه گذشته نظام بانکی کشور امروز موجب تنگنای شدید مالی بانک ها شده است به گونه ای که 45درصد دارایی بانک ها غیر قابل استفاده است و آنها تنها از 55 درصد دارایی های خود، باید صد در صد خدمات را ارائه کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در سال 95 نرخ سود بانکی که از سوی شورای پول و اعتبار تعیین گردیده تغییر نخواهد کرد.
وی یادآور شد: در سال 94، 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که از این میزان 50 درصد تزریق جدید بوده و رقم ارائه این تسهیلات در سال 95 نیز 460 هزار میلیارد تومان است که 230 میلیارد آن ارائه تسهیلات جدید است.
دکتر سیف هنر بانک ها در سال 95 را هدایت درست تسهیلات در راستای بالاترین اثر بخشی در اقتصاد کشور دانست و گفت: استفاده بهینه از منابع محدود نظام بانکی ما را به اهداف اقتصادی نزدیک تر می کند.
رئیس کل بانک مرکزی اقدامات صورت گرفته در راستای خروج از رکود را تاثیر گذار قلمداد و خاطرنشان کرد: بیش بینی صندوق بین المللی پول برای اقتصاد ایران تحقق رشد مثبت 5 درصد در سال 95 است که امیدواریم با توجه به حمایت هایی که از صنایع کوچک و متوسط صورت میگیرد، رشدی افزون بر این رقم محقق گردد.
وی یادآور شد: ما به دنبال آنیم که در 3 ماهه چهارم امسال هیچ بنگاه کوچک و متوسطی که تنها به دلیل نبود نقدینگی از تولید بازمانده است، باقی نماند.
لازم به ذکر است در دهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکننده استان دغدغه ها و مشکلات خود را با رئیس کل بانک مرکزی درمیان گذاشتند و ایشان راهکارهای مورد نظر را ارائه کردند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار