کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه تاکید کرد:
کارشناس مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه گفت: امروزه بیماری‌های ویروسی واگیردار بزرگترین تهدید بین‌المللی کشورها به شمار می‌آید و لذا انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری است.
کد خبر: ۲۹۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 04 September 2016
به گزارش تابناک به نقل از مهر؛اظهار داشت:امروزه علیرغم گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها، به علّت تغییر شرایط زندگی از جمله شهرنشینی و صنعتی شدن هنوز بیماری‌های واگیر و عفونی یکی از مهمترین بیماری‌های تهدید کننده سلامت جوامع بشری است و حتی در کشورهای پیشرفته هم اگر برنامه‌های دقیق و مدونی برای مبارزه با این بیماری‌ها وجود نداشته باشد امکان بازپدیدی بیماری‌های واگیر  بسیار زیاد خواهد بود.
وی افزود: بیماری‌های نوپدید، آن دسته از بیماری‌های عفونی هستند که بر بروز آنها طی سه دهه گذشته افزوده شده و یا در آینده‌ای نزدیک، رو به افزایش خواهد گذاشت و خود شامل بیماری‌هایی است که اخیرا در تمام یا گوشه‌ای از جهان و یا در مناطقی که قبلاً وجود نداشته، پدیدار شده‌اند.حتی بیماری‌هایی که تا دیروز شناخته شده بود ولی امروز فرم جدیدی پیدا کرده‌اند، باز هم جزئی از بیماری‌های نوپدید محسوب می‌شوند.
خاصی گفت: بیماری‌های بازپدید، آن دسته از بیماری‌های عفونی هستند که در مناطق تحت کنترل،مجدداً طغیان کرده و عواملی نظیر تراکم جمعیت، مهاجرت انسان‌ها، سایر حوادث جوی، تکثیر حشرات ناقل و مخازن حیوانی، مهاجرت حیوانات و افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، متوقف شدن واکسیناسیون دام‌ها و ...  باعث بازپدیدی بیماری‌هایی که تحت کنترل بوده‌اند می‌شود.
وی بیان کرد: تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده است که دو سوم بیماری‌های نوپدید و بازپدید منشاء حیوانی دارند البته حیوانات به تنهایی عامل این بیماری‌ها نیستند، بلکه خود انسان با ایجاد تغییرات در محیط زندگی حیوانات، باعث می‌شود بیماری‌هایی که مربوط به حیوانات بوده دچار تغییرات شوند و انسان‌ها را نیز بیمار کنند.
این مسئول اظهار کرد: امروزه در دنیای مدرن با تکنولوژی‌های جدید و مهندسی شده در بحث ژنتیک،بیماری‌های ویروسی واگیردار بزرگترین تهدید بین‌المللی کشورها شناخته شده‌اند. وی افزود: در این راستا ارتقاء قدرت تشخیص بیماری‌های نوپدید در آزمایشگاه‌ها با استفاده از امکانات و دستگاه‌های تشخیصی بسیار مهم است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت اقدامات مناسبی به صورت دانشگاهی و یا منطقه‌ای در جهت راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه‌های رفرانس در بحث تشخیص به موقع انجام داده و امید است شاهد پیشرفت روز افزون کشورمان در حوزه‌های بهداشت و درمان باشیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار