متاسفانه به علت ناامنی و افزایش بی رویه تعرفه ها از سمت کشور عراق تجار عراقی مایل به مبادلات کالا با طرف های ایرانی نیستند که این همر سبب افت چشمگیر میزان صادرات به این کشور شده است
کد خبر: ۳۰۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 05 October 2016

به گزارش تابناک خوزستان، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان اهواز با اشاره به از سرگیری صادرات از یکم مهر، از افت شدید و بی سابقه صادرات کالا به ‌عراق خبر داد.

صادق سواعدی اظهار کرد: با توجه به این که از  یکم مهرماه صادرات به عراق از سر گرفته شده است  اما متاسفانه به علت ناامنی و افزایش بی رویه تعرفه ها از سمت کشور عراق تجار عراقی مایل به مبادلات کالا با طرف های ایرانی نیستند که این همر سبب افت چشمگیر میزان صادرات به این کشور شده است.

وی افزود: سیاست های دولت عراق به دلیل حمایت از تولید داخل و جبران کسری بودجه این کشور در طی چند ماهه اخیر به گونه ای برنامه ریزی شده است که تعرفه های گمرکی و ترخیص کالا به شدت در این کشور افزایش یابد و به تبع آن میزان تقاضای کالا از سوی تجار عراقی کاهش یابد.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان اهواز گفت: بایستی ساختار بازار عراق بهبود یابد و مشکلات بوجود ـمده در امر صادرات با ورود دولت به عرصه رایزنی بین دو کشور مرتفع گردد تا بازرگانان ایرانی بیشتر از این دچار ضرر و زیان اقتصادی نشوند.

وی با شاراه به این که از ابتدای امسال تا کنون سه بار تعرفه های گمرک و ترخیص کالا در کشور عراق افزایش داشته است عنوان کرد: به دلیل آن که دولت عراق در افزایش تعرفه ها تصمیم گیر است فقط با رایزنی به دول دو کشور مشکل کاهش صادرات مرتفع می گردد.

سواعدی در ادامه گفت: ساعت های ورود و خروج کامیون ها در مرز باید تنظیم شود. به دلیل بسته شدن زودهنگام درب خروجی گمرک در مرزهای شلمچه و چزابه سبب کاهش شدید صادرات کالا و تحمیل زیان مالی به بازرگانان ایرانی شده است.

وی گفت: طبق توافقات انجام شده با اداره کل گمرکات خوزستان قرار بر این بود که ساعات ورود و خروج در پایانه های مرزی عراق 24 ساعته شود که هنوز این مهم تحقق نیافته است.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان اهواز بیان کرد: ‌اکنون از مرز چذابه روزانه 300 تا 400 دستگاه کامیون کالا وارد عراق می‌شود که آمار سال گذشته در همین زمان خروج 1000 کامیون را گزارش می دهد. لازم به ذکر است از مرز شلمچه به علت مشکلات بیشتر، صادرات کمتری در حدود 200 کامیون در روز انجام می‌شود و در حال حاضر عمده کالاهای صادراتی به عراق، تره‌بار است و همچنین میزان محدودی آجر، سرامیک، سیمان سفید و کاشی به این کشور صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه زیرساخت های لازم جهت صادرات کالا در استان کاملا مهیا نگردیده و باید همه مسئولین در جهت رفع مشکلات و تسهیل صادرات به منظور رونق اقتصادی و توسعه استان گام بردارند زیرا اگر صادرات به عراق با همین روند ادامه یابد نظام اقتصادی خوزستان به زودی با بحران شدیدی مواجه می شود. بازرگانان ایرانی به عنوان ستون اصلی اقتصاد خوزستان، به دلیل ضررهای مالی و کاهش اعتمادشان به بخش دولتی به دلیل عدم حمایت از بخش خصوصی خود را از چرخه اقتصادی استان جدا خواهند کرد و این سبب بروز بحران اقتصادی در استان می گردد.


منبع: تابناک
برچسب ها: صادرات ، عراق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار