مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های تشخیصی بیماری سل در غرب کشور دارای امکانات آزمایشگاهی پیشرفته ای است.
کد خبر: ۳۱۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 16 October 2016
به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛بیگلری گفت:با توجه به تعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان همراه با سایر کشورهای جهان در شصت و هفتمین مجمع سازمان جهانی بهداشت برای حذف بیماری سل تا سال 2050 ، تشخیص به موقع و درمان مناسب بیماران مسلول حائز اهمیت ویژه ای است.


وی با اشاره به اینکه از میان هر سه نفر جامعه بشری یک نفر، در عین سلامتی، میکروب این بیماری را در زمانی از طول عمر خود از محیط دریافت کرده و به صورت غیر فعال در داخل بدن خود نگه داشته است گفت: با عنایت به آنکه 5 تا 10% از چنین افرادی به دلیل تضعیف سیستم ایمنی (ناشی از طیف گسترده از عوامل نظیر سوءتغذیه، ابتلا به ویروس HIV، دیابت کنترل نشده، سیگار، سیلیکوزیس، اعتیاد، نارسایی مزمن کلیه، شیمی درمانی، پیوند عضو) ممکن است به این بیماری مبتلا شوند لذا این بیماری فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است .

وی شعار نمادین امسال سازمان جهانی بهداشت را " هم پیمان تا پایان بیماری سل " اعلام کرد و دستیابی به هدف حذف بیماری سل تا سال 2050 را تنها از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر دانست.

حسین بیگلری سرفه بیش از دو تا سه هفته، کاهش وزن، تب، لرز و تعریق شبانه را از علائم بارز ابتلا احتمالی به بیماری سل دانست .

وی با اشاره به آزمایش خلط به عنوان راهکار اصلی تشخیصی بیماری سل اعلام کرد: کلیه خدمات تشخیصی و درمانی سل در کشور به صورت رایگان است.

بیگلری ضمن تأکید به پیگیری درمان ، نظارت مستقیم بر مصرف صحیح دارو ، طی مدت درمان برای پیشگیری از ایجاد موارد سل مقاوم به درمان را حائز اهمیت ویژه ای دانسته و یادآور شد: حداقل دوره درمانی بیمار مبتلا به سل به مدت شش ماه بوده و بنا به تجویز پزشک معالج در موارد سل استخوان و مننژیت سلی، درمان تا یک سال هم ممکن است ادامه پیداکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار