رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز؛
تولیدکنندگان ما باید بصورت ویژه حمایت شوند تا بتوانند دو فاکتور مهم کیفیت و کاهش قیمت نهایی محصولاتشان را تضمین کنند آنگاه تاجر و صادر کننده ما قادر خواهد بود با محصولات باکیفت و برخوردار از قیمت رقابتی داخلی، در بازار خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد و با رقیبهای مختلف به رقابت بپردازد
کد خبر: ۳۱۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 17 October 2016

به گزارش تابناک خوزستان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در گفتگو با تابناک در خصوص نقش اتاق بازرگانی اهواز طی دوسال گذشته بر افزایش صادرات استان گفت: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که صادرات تابعی از شرایط اقتصادی و تولیدی محصولات داخلی است و چنانچه بر کسی پوشیده نیست که به دلیل تحریمها و وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و استان حال و روز صنعت و سایر بخشهای تولیدی حال و روز خوبی نبوده است بعنوان مثال بسیاری از صنایع با ورشکستگی و تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید و تعدیل نیروی انسانی و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده کالا مواجه بوده اند. همچنین باید گفت تولیدکنندگان ما با مشکلات عدیده بانکی، بیمه ای و مالیاتی در طول این چند سال دست و پنجه نرم کردند که بطور منطقی این وضع بر صادرات نیز اثر خود را گذاشته بود.

شهلا عموری در ادامه افزود: با توجه به وجود چنین وضعیت حاد و پیچیده، در تقریبا دو سال گذشته تلاش کردیم ثقل فعالیت خود را بر حل مشکلات مالیاتی، بانکی و بیمه ای فعالان اقتصادی، حل وفصل برخی مشکلات مرز زمینی چذابه که منجر به واگذاری آن به سازمان پایانه ها گردید، برگزاری نشستهای مختلف با محوریت رفع موانع تولید و صادرات که قالبا تحت عنوان شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی صورت می گرفت و منجر به تصویب مصوبات مهمی نیز شد، برگزاری و شرکت در نمایشگاه های مختلف با هدف شناسایی محصولات صادراتی استان، راه اندازی گروه بازاریابی اینترنتی، ارتباط دایم با مسئولان دولتی و بخش خصوصی عراق قرار دادیم.

وی گفت: همچنین حل و فصل دعاوی میان فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اهواز یا اختلافات آنها با طرف عراقی و ارایه پیشنهادات مرتبط به تسهیل امر صادرات به اتاق بازرگانی ایران بمنظور تبدیل شدن آنها به الزامات قانونی بخشی از اقدامات و فعالیتهای اتاق بازرگانی اهواز در این راستا به شمار می آید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در خصوص ضعف صادرات کشور بویژه استان خوزستان به کشور عراق اظهار کرد: در بحث تجارت و صادرات به کشور عراق همه چیز در همسایه بودن و وجود مرز مشترک خلاصه نمی شود(هر چند که این یک مزیت است) و باید امور دیگری از جمله رقابت بازرگانان کشورهای مختلف در عراق که بعضا از اقصی نقاط جهان آمده و بدلیل صرفه اقتصادی کالاهایشان توانسته اند بخشی از بازار عراق را بدست بگیرند را مد نظر قرار داد. تولیدکنندگان ما باید بصورت ویژه حمایت شوند تا بتوانند دو فاکتور مهم کیفیت و کاهش قیمت نهایی محصولاتشان را تضمین کنند آنگاه تاجر و صادر کننده ما قادر خواهد بود با محصولات باکیفت و برخوردار از قیمت رقابتی داخلی، در بازار خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد و با رقیبهای مختلف به رقابت بپردازد.

عموری تصریح کرد: از طرفی دولت باید مساعدتها، مشوقها و تسهیلات ویژه صادرکنندگان بویژه فعالان در حوزه عراق را بصورت جدی در دستور کار خود قرار دهد. همچنین دولت از طریق روابط حسنه و بسیار خوب موجود با کشور عراق باید تلاش کند که نگاه آن دولت به محصولات صادراتی ما نگاهی نسبتا حمایتی باشد و در بحث افزایش تعرفه ها نیز تجدید نظر کند.

وی اذعان کرد: انتظار دیگر از دو دولت ایران و عراق آن است که تجارت فی مابین را از حالت ریسکی و سنتی به سمت صادرات تضمین شده سوق دهند. در کنار همه اینها شرایط اقتصادی اخیر عراق و کاهش قدرت خرید مردم آن کشور نیز مزید بر علت شده است بنابر این اصولی ترین روش آن است که برغم همه موارد گفته شده جایگاه صادراتی ما در آن کشور حفظ شود تا در صورت تحسین شرایط اقتصادی آن کشور قادر به ادامه فعالیت باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در خصوص توافقات فی مابین استاندار بصره و اتاق بازرگانی اهواز گفت: سفر استاندار بصره بیشتر از آنکه یک سفر مرتبط به بخش خصوصی باشد سفری دولتی محسوب می شود اما بخش خصوصی دو استان خوزستان و بصره از آثار توافقات آن می تواند بهره ببرد. به عنوان مثال تکمیل خط ریلی بین دو استان بدون شک بر روی توسعه اقتصاد بین استانی و تسهیل امر صادرات اثر مثبت خواهد گذاشت.

وی افزود: بطور کلی توافقات صورت گرفته میان استاندار خوزستان و بصره اگر عملیاتی بشود، بصورت غیر مستقیم کمک شایانی به روابط اقتصادی دو استان بویژه در بحث صادرات خواهد نمود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار