جلسه مشترک شهردار اهواز و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛
برای اداره شهرهای بزرگ و کلان شهرها نیازمند مدیریت خاص و اختیارات لازم هستیم. وظایف اداره شهر بسیار سنگین ولی اختیارات اندک است و بسیاری از مدیران سازمانهای تابع شهرداری ها اختیارات تام در زمینه انجام وظایف خود ندارند
کد خبر: ۳۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴ 05 May 2015
پیگیری مشکلات کلانشهر در مجلسجلسه مشترک شهردار و مدیران شهرداری اهواز با رئیس کمسیون برنامه مجلس شورای اسلامی با حضور برخی اعضای شورای شهر برگزار شد. در این جلسه که به دعوت سیدخلف موسوی شهردار اهواز برگزار شد مهمترین مسائل و مشکلات کلانشهرها بویژه اهواز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.ه و بودجه 
حضور غلامرضا تاجگردون که از نمایندگان تاثیرگذار این دوره مجلس است را شاید بتوان نویدبخش گره گشایی از برخی مشکلات موجود در شهر اهواز همانند قطار شهری دانست همچنانکه وی در پاسخ به درخواست سیدخلف موسوی شهردار اهواز مقرر نمود جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بررسی و حل مشکل فاینانس قطار شهری با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در مجلس برگزار شود.

تاجگردون همچنین از فعالیت های خوب شهردار اهواز قدردانی کرد و وعده داد برای حل مشکلات اهواز به مسئولان شهری کلانشهر، در مجلس کمک کند.

قانون مدیریت شهری بازنگری شود
به گزارش تابناک خوزستان، در این جلسه شهردار اهواز با اشاره به قدمت چندین ساله قانون شهرداریها گفت: با توجه به گذشت سالیان متمادی قانون مدیریت شهری برای اداره یک کلانشهر و یک شهر کوچک هیچ تفاوتی نمی کند و لازم است این قانون بازنگری شود.

سیدخلف موسوی گفت: قانونی که امروزه اداره شهرها بر اساس آن انجام می شود مربوط به  60 سال قبل است گه قطعا، کاستی هایی دارد و ضرورت دارد مورد بازنگری قرار بگیرد..

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و دولت در صدد تقدیم لایحه این برنامه به مجلس است لذا فرصت خوبی فراهم شده تا در زمینه قانون مدیریت شهری مباحثی مطرح شود.

شهردار اهواز به مشکلات مختلف شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود: برای اداره شهرهای بزرگ و کلان شهرها نیازمند مدیریت خاص و اختیارات لازم هستیم. وظایف اداره شهر بسیار سنگین ولی اختیارات اندک است و بسیاری از مدیران سازمانهای تابع شهرداری ها اختیارات تام در زمینه انجام وظایف خود ندارند.

موسوی خواهان توجه مجلس به تحقق مدیریت واحد شهری شد و افزود: کمیسیون خاصی برای کلانشهر تهران، تحت عنوان کمیسیون کلان شهر تهران و سایر شهرها ایجاد شده که معمولا رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران در این کمیسیون حضور دارند و لازم است شهرداری های دیگر نیز در این کمیسیون حضور پیدا کنند. به عبارتی می توان گفت؛ شهرداری ها مدافع ندارند.

وی اظهار کرد: دولت هر ساله برای بودجه لایحه تقدیم می کند اما کسی فکر نمی کند که باید برای درآمدها و هزینه کرد شهرداری ها نیز لازم است فکری شود متاسفانه آنچه که اخیرا به تصویب رسیده این است که برای کمک به شهرهای کوچک 700 میلیارد تومان از بودجه 80 شهر بزرگ کم شده است که لازم است این موضوع مورد بررسی دوباره قرار بگیرد.

شهردار اهواز افزود: در زمینه حمل و نقل نیز اهواز با مشکلات زیادی مواجه است. قرار بود دولت از محل هدفمندی یارانه ها در این زمینه به شهرداری کمک کند. به طور نمونه هر سال دولت در زمینه خرید اتوبوس به شهرداری ها کمک لازم را داشت و برای خرید این دستگاه ها تنها 17.5 درصد را شهرداری ها و ما بقی را دولت پرداخت می کرد. اما اخیرا این اتفاق نمی افتد و کلان شهر اهواز نیز در حوزه حمل و نقل دچار بزرگترین مشکل در امور شهری شده است و در حالی که باید 1100 دستگاه اتوبوس در سطح شهر اهواز فعال باشند، تنها کمتر از 500 دستگاه در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه جمعیت بالای حاشیه نشینی در اهواز را مورد اشاره قرار داد و گفت: کلانشهر اهواز بعد از مشهد رتبه دوم حاشیه نشینی در کشور را داراست که حل این مشکل مستلزم اختصاص اعتبارات دولتی برای فراهم نمودن زیرساخت های لازم است. در بحث بافتهای فرسوده نیز که دولت 50 درصد تسهیلات را به صورت تخفیف ارایه می داد اما با تصویب اجرای این قانون، تاکنون عملیاتی نشده است.

موسوی در ادامه به موضوع پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: پروژه قطار شهری اهواز از سال 86 آغاز شد که در ادامه کار با تشدید تحریم ها مواجه شدیم. این در حالی است که قضیه فاینانس برای خط 2 مترو تهران و همچنین مشهد اجرایی شده اما به اهواز که رسید همه چیز متوقف شد. وی از رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس خواست این کمیسیون با برگزاری یک جلسه با دعوت از وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی قضیه فاینانس اهواز را حل کند.

تاجگردون: کمک می کنیم قطار شهری اهواز به سرانجام برسد
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این جلسه گفت: ظرفیت قانون اساسی این است که بتوانیم در مدیریت شهری تمرکززدایی کنیم اما دولتها به دلایل مختلف تمایل به انجام این امر نداشته اند و عمدتا با تفویض اختیارات و تراکم زدایی سعی کرده اند به پیش بروند. از این رو، بین شهرهای کوچک و بزرگ رقابتی ایجاد شد.

غلامرضا تاجگردون گفت: این موضوع که از بودجه شهرداری ها شهرهای بزرگ کاسته و به بودجه شهرداری های شهرهای کوچک اضافه می شود، در حال حاضر مساله اصلی بحث در مدیریت شهری است و دلیل اصلی آن این است که ساختار قانونی اختیارات در کشور ایراد دارد.

وی افزود: نگاه به کلانشهرها نگاه دست پایینی است و این ناشی از رقابتی است که بین شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد شده و راه حل آن توزیع پول نیست بلکه باید تفویض اختیارات صورت گیرد.

تاجگردون درباره برگزاری جلسه مشترک با شهرداریها به منظور بررسی این موضوع از سوی مجلس اظهار کرد: ظرفیت این کار در مجلس وجود دارد ولی متاسفانه در این زمینه ارتباط لازم ایجاد نمی شود اما این آمادگی را داریم تا در اولین فرصت چنین جلساتی برگزار کنیم تا موارد مربوط به کلانشهرها مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه فرصت خوبی است تا در زمینه مدیریت شهری موارد لازم مطرح شود. همچنین لازم است در زمان تدوین این برنامه، مسایل مربوط به تمرکززدایی در مدیریت شهری مطرح شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص درخواست حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز مبنی بر بررسی موضوع ورود دیوان محاسبات به بررسی بودجه  داخلی شهرداریها گفت: این که دیوان محاسبات بخواهد در مساله بودجه شهرداری ها دخالت کند درست نیست. شهرداریها نهادهای غیردولتی هستند و این در حالی است که دیوان محاسبات بر اساس قانون باید بودجه دستگاه هایی را مورد بررسی قرار دهد که بودجه دولتی دارند.

تاجگردون اظهار کرد: مطالبی از جمله بیمه کارگران ساختمانی، سهمیه قطارهای شهری، ارزش افزوده 20 درصد و مسایلی از این قبیل از جمله مباحثی است که لازم است مورد بررسی قرار گیرند.

وی در پاسخ به درخواست شهردار اهواز نیز گفت: در مورد قطار شهری اهواز نیز حتما جلسه ای با حضور رئیس بانک مرکزی در مجلس برگزار خواهیم کرد تا موضوع فاینانس این پروژه به سرانجام برسد. 

وی در پایان از تلاشها و زحمات شهردار و مدیران شهرداری اهواز و پروژه های بزرگ انجام شده قدردانی کرد.
ضرورت توجه به مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه
در این جلسه قربانعلی سعادت نیا رییس شورای شهر اهواز در سخنانی خواستار توجه جدی مجلس شورای اسلامی به مشکلات کلانشهرها بویژه اهواز شد.

حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه با برشمردن برخی مشکلات و چالش های مدیریت شهری، رفع مشکل قانون بیمه کارگران ساختمانی، موضوع ورود دیوان محاسبات به درآمدهای داخلی شهرداری ها و توجه به مسایل کلانشهرها در برنامه ششم توسعه کشور شد.

وی گفت: اهمیت مجلس بر کسی پوشیده نیست و ما انتظار داریم در بحث وضع قوانین توجه بیشتری به قوانین مربوط به مدیریت شهری صورت بگیرد.

وی افزود: برآورده کردن نیازهای شهری مردم که عمدتا نیاز به برنامه ریزی کوتاه مدت دارد، کار سنگینی است و در کلانشهرها و به خصوص اهواز با مشکلات خاصی که دارد، سنگینی کار بیشتر احساس می شود.

حیدری گفت: انتظار می رود در برنامه ششم توسعه که در سال 95 آغاز می شود، خلایی که در بحث مدیریت شهری وجود دارد، رفع شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار