جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور وزیر راه و شهرسازی؛
خوزستان دارای منابع انسانی بسیار عظیمی است و منابع انسانی در این استان بسیار مهمتر از منابع نفتی و معدنی است. ثروت تاریخی بسیار بزرگی در این استان وجود دارد و حس من این است که نباید آنقدر به پروژه ها و مسائل نفتی متمرکز شد؛ چون استان خوزستان ارزش بیشتری به ویژه در زمینه منابع انسانی دارد
کد خبر: ۳۱۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳ 27 October 2016

به گزارش تابناک خوزستان، در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان که عصر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان استان، مدیران کل استان و استاندار خوزستان و اصحاب رسانه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خوزستان دارای منابع انسانی بسیار عظیمی است و منابع انسانی در این استان بسیار مهمتر از منابع نفتی و  معدنی است. ثروت تاریخی بسیار بزرگی در این استان وجود دارد و حس من این است که نباید آنقدر به پروژه ها و مسائل نفتی متمرکز شد؛ چون استان خوزستان ارزش بیشتری به ویژه در زمینه منابع انسانی دارد.


آخوندی افزود:به نظر من در خوزستان باید اندیشه دیگری را به جز کارهای اجرای پروژه های عمرانی به به منحصه ظهور رساند. خوزستان را از گذشته به خوبی می شناسم و خوزستان بیشتر از دستگاه های اجتماعی و اقتصادی خود، در جنگ آسیب دید، هر چند زیرساخت ها نیز آسیب دیدند ولی اگر بنا باشد به فکر توسعه خوزستان باشیم باید نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشیم و آنها را در سایه کارهای عمرانی به فراموشی نسپاریم.

وی عنوان کرد : از سفر به خوزستان وهمچنین رسیدگی به مسائل از  نزدیک خوشحال هستم. خوزستان راهبرد خیلی روشنی دارد و اقدامات ارزشمندی در آن انجام شده است. با حساسیت و علاقه و اولویت تخصیص منابع به سمت خوزستان آمده ام.
آخوندی گفت : در این استان اقدامات بسیاری انجام شده هرچند کارهای لازم برای اجرا خیلی بیشتر از اعتباراتی است که در اختیار داریم.

آخوندی در خصوص اولین نامه ای که از زمان تصدی وزارت در  بحث لایروبی اروند نوشته شده گفت : چون اهمیت آن را برای خوزستان و حتی ملت ایران می دانستیم. و با توجه به اینکه اروند یک مسئله ملی است  برای همین اولین اقدام خود را به عنوان وزیر به این مسئله اختصاص دادم.
وی گفت :  رودخانه اروند یک مسئله امنیت ملی در چارچوب قراردادهای دو کشور است و نباید به راحتی در ارتباط با آن تصمیم گرفت.

 وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد : تمام مغروقه های موجود در اروند که تاکنون بیش از ۴۳ مورد بوده را خارج کرده ایم و به رغم تنگناهای مالی باز هم پروژه خارج کردن مغروقه ها را انجام خواهیم داد و  متوجه اهمیت این پروژه هستیم.

 آخوندی اظهار کرد:  امیدوارم بعد از چند سال پیگیری در خصوص لایروبی بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم. و بعد از گذشت سالها از پایان جنگ، امسال لایروبی اروند را شروع خواهیم کرد . پیگیری و مقدمات کار حقوقی بین الملل در این خصوص را به گونه ای انجام دادیم  که راحت بتوانیم کار را انجام بدهیم .  این پروژه  تبعات امنیت ملی، حقوق بین الملل، منطقه ای، ملی و بودجه ای دارد.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به  وضعیت حمل و نقلی خوزستان گفت:  این استان در هر چهار بخش هوا، دریا، ریل و جاده دارای فعالیت های گسترده ای است. بندرامام اکنون یکی از آبادترین بنادر کشور است و هم اکنون ۴۷ میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بندر انجام می شود.  در بندر امام دو هزار و ۵۰۰ هکتار پس کرانه فعال و ۹ هزار هکتار هم زمین داریم و  ۱۸ پروژه با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار در بندرامام داشتیم. اصلاح انبارهای سایتی پتروشیمی و همچنین جاده دسترسی به بندر را با وجود تنگناهای مالی انجام دادیم


آخوندی  بیان کرد: فرودگاه اهواز متعلق به شرکت فرودگاه ها است ولی در نظر داشتیم که یک فرودگاه دیگر را داشته باشیم و محل ساخت آن به سمت جاده ماهشهر تعیین شد که در  ابتدا مورد تأیید کارشناسان فنی نبود و بعد از انتقال به سمت دیگر جاده مورد تأیید قرار گرفت. فرودگاه جدید اهواز سرمایه بسیار عظیمی می خواهد. این فرودگاه در  حال حاضر خیلی فعال است و روزانه ۹۰ پرواز دارد که معادل یک دوم پروازهای فرودگاه مهرآباد است. فرودگاه آبادان نیز تحت تعمیرات اولیه قرار گرفته است و اگر مورد خاصی وجود داشته باشد برای رفع آن فردا آن را مورد بازدید قرار داده و بررسی های لازم را اتخاذ میکنیم.


آخوندی  با اشاره به اینکه مشکل ما در بندر خرمشهر آبراهه است، اظهار کرد: ریل خوزستان از قدیمی ترین ریل های ایران و جزو اولین های کشور است. سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای ریل خوزستان هزینه کردیم و تمام خط ریل اهواز تا قم را مورد بازرسی قرار دادیم. دسترسی شوشتر و دزفول به ریل را در دستور کار داریم تا میزان مصرف گازوئیل و بنزین در استان کاهش پیدا کند. مردم به جای استفاده از ماشین می توانند از قطار استفاده کنند.


وی گفت : هرچقدر تردد ماشینی را کاهش بدهیم وضعیت آب و هوای اهواز نیز بهبود خواهد یافت . می خواهیم تمام بنادر خوزستان را تا آنجا که ممکن است استراتژیک کرده و خروجی آنها را به ریل متصل کنیم. اتصال خط ریلی بندرامام به خرمشهر را نیز در دستور کار این سفر قرار دادیم و تلاش می کنیم تا ظرفیت ریلی را در خوزستان توسعه دهیم. اتصال ریلی اهواز به اصفهان را نیز در دستور کار داریم و تمام این پروژه ها استراتژیک است.


وزیر راه و شهرسازی گفت : ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی برای جاده های خوزستان نیاز داریم. در زمینه راه ها باید راه های اصلی را تبدیل به آزادراه کرده و از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش استفاده کنیم. تبدیل برخی از بزرگراه ها را به آزادراه را طی پنج روز اخیر مصوب کردیم.  



آخوندی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: برای مسکن مهر نیز پیگیری های لازم را خواهیم داشت ولی برای شهرهای تازه تأسیسی که در ابتدایی ترین زیرساخت ها مثل آب، برق، گاز و فاضلاب مشکل دارند، نمی توان کاری کرد.
منبع: تابناک
برچسب ها: وزیر راه ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار