مدیرکل امور عشایری ایلام؛
مدیرکل امور عشایری ایلام گفت:در فاصله زمانی 20 آبان تا 10 آذر ماه به علت تردد زائران اربعین، عشایر حق کوچ به سمت مناطق ییلاقی را ندارند.
کد خبر: ۳۲۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 06 November 2016
به گزارش تابناک ایلام؛علی سلیمی اظهار کرد: بازه زمانی ممنوعیت کوچ عشایر به جامعه عشایری استان ایلام و استان های مهمان از جمله لرستان، همدان و کرمانشاه ابلاغ شده است بنابراین در فاصله زمانی 20 آبان تا 10 آذر ماه به علت تردد زائران اربعین، عشایر حق کوچ به سمت مناطق ییلاقی را ندارند.
 
وی افزود: فصل کوچ زمستانه عشایر همه ساله از اوایل آذر شروع می شود که بر اساس تصمیم گیری کمیسیون سیاسی، اجتماعی شورای عشایر، امسال با توجه به تقارن فصل کوچ عشایر با ایام منتهی به اربعین از این قشر خواسته شده که زمان کوچ خود را به بعد از این ایام موکول کنند.
 
سلیمی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان ایلام همه ساله در این فصل پذیرای حدود 2 هزار خانوار از عشایر استان های کرمانشاه، همدان و لرستان به همراه 600 هزار راس دام است از طریق مسئولان امور عشایری این استان ها خبر ممنوعیت کوچ در این بازه زمانی ابلاغ شده است.
 
وی یادآور شد: همچنین طبق ابلاغ به مسئولان امور عشایری این استان ها از عشایر مهمان خواسته شده که امسال با پرهیز از کوچ سنتی از خودرو برای حمل احشام و وسایل زندگی خود استفاده کنند.
 
وی گفت: البته کوچ عشایر بومی استان یا عشایر مهمان از مسیرها و ایل راه های فرعی در بازه زمانی 20 آبان تا 10 آذر موردی ندارد ولی این گروه حق کوچ از مسیرهای اصلی محل عبور زائران اربعین را ندارند و در صورت مشاهده از حرکت آنها جلوگیری می شود.
 
به گفته سلیمی، ممنوعیت مسیرهای اصلی کوچرو و نیز زمان حرکت عشایر از طریق مراجعه های حضوری، مذاکره با سران ایلات و طوایف عشایری و نیز از طریق سیستم های پیامکی به آنها اعلام شده است.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون 20 درصد عشایر در مناطق میان بند (مناطقی مابین قشلاق و ییلاق) مستقر شده اند که پس از پایان یافتن اربعین به نقاط قشلاقی و گرمسیری استان ایلام کوچ می کنند.
 
سلیمی افزود: در زمان کوچ عشایر تدابیر لازم برای امنیت جان و مال آنها با کمک دستگاه های مرتبطی چون نیروی انتظامی، هلال احمر و بسیج در مسیرهای ایل راه، جاده های اصلی و فرعی، مبادی ورودی و خروجی تونل ها اتخاذ شده است.
 
به گزارشتابناک ایلام، 9 هزار و 736 خانوار با جمعیت حدود 60 هزار نفر معادل 12 درصد جمعیت استان ایلام متشکل از 12 ایل و 32 طایفه را جامعه عشایری بومی این استان تشکیل می دهد که این جمیعت در 95 کانون قشلاقی و ییلاقی پراکنش دارند و یک میلیون و 400 هزار راس دام سبک و سنگین نیز در اختیار آنها است.
 
میمک، فکه، کولگ، سه راهی کاشی پور سومار، چنگوله و ... از مهمترین مناطق گرمسیری استان ایلام به شمار می روند.
 
بر اساس تقسیم بندی استان های کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها امسال مصوب شد زائران 17 استان از مرز بین المللی مهران عبور کنند.
 
سال گذشته در ایام منتهی به اربعین حسینی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار زائر سوگوار ایرانی و خارجی برای شرکت در راهپیمایی اربعین از طریق مرز رسمی و بین المللی مهران تردد کردند.
 
انتظار می رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زائران سوگوار برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران به حدود 2 میلیون نفر برسد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار