برای نخستین بار
کارگردان گلستانی نمایش‎نامه آنتیگون از اجرای این نمایش در آذرماه سال جاری در تالار فخرالدین اسعد گرگانی خبر داد و گفت: این نمایش برای نخستین بار در گرگان به روی صحنه می رود.
کد خبر: ۳۲۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷ 12 November 2016
کارگردان گلستانی نمایش‎نامه آنتیگون از اجرای این نمایش در آذرماه سال جاری در تالار فخرالدین اسعد گرگانی خبر داد و گفت: این نمایش برای نخستین بار در گرگان به روی صحنه می رود.
 فرشید مصدق در نشست خبری با موضوع اجرای نمایش آنتیگون، افزود: نمایش‎نامه آنتیگون اولین‌بار ٢ هزار و ٥٦٠ سال پیش توسط سوفوکل نویسنده یونانی نوشته شد و بعدها دیگران از این اثر اقتباس کردند.
وی آنتیگون را نمایش‎نامه‎ای قدرتمند برای همه اعصار و تاریخ بیان کرد و گفت: اکثر آثار بزرگ یونان و جهان قبل از قرن هفدهم برای انسان، جهان و هستی حرف می‎زند از این رو نمی‎توان گفت این آثار تاریخ مصرف دارد.

به گفته این مدرس دانشگاه، نمایشنامه آنتیگون یکی از سیاسی‎ترین نمایش‎نامه‎های جهان است که تقابل بین قوانین الهی و بشری را نشان می‎دهد.

وی در رابطه با زمان اجرای نمایش‎نامه آنتیگون، گفت: این نمایش‎نامه از یازدهم تا ٢٥ آذرماه سال جاری ساعت ١٨ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‎شود، هزینه بلیط ١٥٠ هزار ریال و خرید بلیط توسط سایت و گیشه انجام می‎شود و البته برای برخی از اقشار تخفیفاتی قائل می‎شود.

کارگردان گرگانی نمایشنامه آنتیگون به طراحی صحنه متفاوت در این نمایش‎نامه اشاره کرد و افزود: برای اولین‌بار در تاریخ تئاتر ایران، تماشاگر یک طراحی صحنه متفاوت را خواهد دید؛ در واقع طراحی صحنه در خدمت اثر قرار گرفته و کاربردهای جدیدی از تالار فخرالدین اسعد گرگانی مشاهده می‎شود.

مصدق از فضای حاکم بر تئاتر کشور انتقاد کرد و گفت: هنر تنها پدیده‎ای است که نمی‎توان آن را با اعصار مختلف مقایسه کرد چرا که شرایط مساوی برای آنها وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در حالیکه کمیت و جمعیت اهالی تئاتر در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است اما در زمینه ارتقا کیفیت شاهد تغییر محسوسی نبودیم.

این مدرس دانشگاه با طرح این پرسش که چرا در گذشته با وجود تجربی بودن تئاتر آن همه حائز مقام و افتحار می‎شدیم اما امروز فرسنگ‎ها از آن افتخارات فاصله داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه اخلاق حرفه‎ای در تئاتر به فراموشی سپرده شده است و امروز برخی از جوانان بدون مطالعه، اندیشه و حتی دیدن آثار وارد عرصه تئاتر می‎شوند.

وی ادامه داد: هنرمند باید چندگام از ملت جلوتر باشد اما اگر فاصله بیش از این اندازه بود ملت نمی‎تواند او را درک کند و فاصله بیشتر خواهد شد.

کارگردان نمایش‌نامه آنتیگون گفت: اگر از خلاقیت جوان‎های ایرانی استفاده نشود خارجی‎ها به نفع اهداف خود از آنها استفاده خواهند کرد در حالی که اندیشه هنرمند باید در خدمت مردم خودش باشد و باید از آن استفاده کرد اما تا زمانی که از جوان و هنرمند حمایت لازم نشود شاهد این اتفاق‎ها خواهیم بود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: کمیت و کیفیت در تئاتر باید به طور موازی و در کنار هم مقایسه شود سه سال پیش در تهران تماشاگر تنها حق انتخاب ٢٠ نمایش‎نامه را داشت اما امروز حق انتخاب ٩٠ نمایش‎نامه در یک شب را دارد و این به معنای آن است که کمیت تبدیل به کیفیت شده است و و لازم است برای ارتقای تئاتر این اتفاق در همه شهرستان‎ها رخ دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار