یادداشت محمد ولی علاالدینی به مناسبت یادواره سرداران و 4 هزار شهید گلستان
در عصر ارتباطات و در زمانی که رسانه ها به ویژه شبکه های اجتماعی مجازی مهمترین نقش را در هدایت افکار عمومی دارند، باید از ظرفیت این رسانه ها که با فرد فرد افراد جامعه بدون واسطه ارتباط دارد برای زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا و انتقال مفاهیم بلند و آسمانی آنان استفاده کرد و شهداء و فرهنگ غنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به همگان شناساند.
کد خبر: ۳۳۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ 17 November 2016
در عصر ارتباطات و در زمانی که رسانه ها به ویژه شبکه های اجتماعی مجازی مهمترین نقش را در هدایت افکار عمومی دارند، باید از ظرفیت این رسانه ها که با فرد فرد افراد جامعه بدون واسطه  ارتباط دارد برای زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا و انتقال مفاهیم بلند و آسمانی آنان استفاده کرد و شهداء و فرهنگ غنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به همگان شناساند.
بدون تردید عصر کنونی، عصر جهانی شدن و انتقال سریع اطلاعات و اخبار است. در این عصر جوامع انسانی به مدد تکنولوژی های نوین ارتباطی  براحتی توانایی تبادل اطلاعات و داشته های خویش را با کسی که هزاران کیلومتر از خویش دور است را دارد.
دوران جدید با گسترش بی سابقه نقش فضای مجازی در زندگی، باورها و عادات و حتی شخصیت مردم، جایگاه آن بیش از پیش مشخص و معین می شود. جایگاهی که بسیار تأثیرگذار است و هر روز بر تأثیر آن افزوده و کسی توان انکار نقش آن را ندارد.
فضای مجازی علاوه بر آنکه در همه فرهنگ ها و ملل تهدیدات بالقوه ای را داراست، می تواند بسیار مفید نیز واقع شود و در راستای اهداف متعالی فرهنگی و اجتماعی استفاده شود. از آنجاییکه تأثیرگذاری امروزی فضای مجازی و رسانه ها و شبکه های اجتماعی بیش از پیش رخ نشان می دهد، این فضا فرصتی است که نباید از آن غافل شد.
شاید بتوان گفت تنها کسی زودتر از همه و عمیق تر از همه به  اهمیت کارکرد فضای مجازی پی برده و به همه هشدار داده و به همین جهت شورای عالی فضای مجازی را در کشور تشکیل داده رهبری فرزانه انقلاب اسلامی است که فرمودند " اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم". 
این نوع نگاه رهبری به فضای مجازی معنایی جز اهمیت فوق العاده آن و تاثیرات شگرف آن بر جامه و به ویژه نسل جوان ندارد به همین جهت یکی از مسائلی که باید بر آن تمرکز داشت تولید محتوای مناسب، روزآمد، مطابق با فطرت پاک انسانی و ارزشهای والای اسلامی ، امام راحل (ره)،  شهیدان انقلاب، جنگ تحمیلی و مدافع حرم و راه مقدس آنان و فرهنگ بی بدیل دفاع مقدس است.
حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شهادت را عزت ابدي و فخر اوليا و هنر مردان خدا دانستند و بارها تاکید فرمودند که باید راه شهدا و آرمانهای آنها را گرامی داشت.
مقام معظم رهبری نیز به درستی تأکید کردند که زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست.  امروزه ما با بهره گیری از فضای مجازی ، رسانه ها و شبکه های اجتماعی می توانیم این مسئله را عهده دار و با شناساندن زوایای مختلف زندگی شهدا و نقش آنان در آرامش و امنیت امروزی کشور، کوچکترین قدم در راستای اهداف و خون پاک شهدا برداریم.
  برای تببین صحیح بروز و البته دقیق و روشن اهداف و آرمانهای شهیدان بزرگوار باید پیام شهدا را صادقانه و دور از نگاه جناحی و سلیقه ای  به نسل جوان انتقال داد و  اگر چنین شود قطعا نسل آینده نسلی منزه و باورمند به اهداف انسانی و اسلامی انقلاب و شهدای گرانقدر خواهد بود.
  نکته مهم در مسیر بهره گیری از ظرفیت شبکه های مجازی، بکارگیری خلاقیت، تخصص و پرکاری در کنار جذابیت های بصری و  روزآمد آن است که همه علاقه مندان به انقلاب اسلامی باید در این مسیر گام بردارند.
وقتی رهبری بزرگوار انقلاب اسلامی می فرمایند «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است» و در جایی دیگر درباره اهمیت زنده نگه داشتن یاد شهدا تاکید می کنند «امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» همه باید به این نتیجه برسند که آینده انقلاب اسلامی در گرو  مدیریت صحیح فضای مجازی و استفاده کامل از ظرفیت آن برای تبیین ارزشهای والای انقلاب اسلامی و شهیدان والامقام است و در این مسیر نباید اسیر تنگ نظری، سوءاستفاده های جناحی شود و سرمایه گرانسنگ و تاریخی ارزشهای انقلاب و شهدا را خرج دعواهای چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب نمود.
اجلاسیه بزرگداشت چهار هزار شهید استان گلستان می تواند آغازی برای همه ما باشد تا پیام روشن و الهی این عزیزان را به مردم و به ویژه نسل های آینده برسانیم، آینده انقلاب اسلامی و شکوفایی ایران عزیز در گرو حرکت در مسیری است که امام عزیز و شهدای گرانقدر ترسیم کردند و امروز نیز رهبری هوشمند انقلاب اسلامی پرچمدار آنست. 

*محمد ولی علاالدینی
فرزند شهید جعفر علاالدینی از شهدای قیام پنجم آذر مردم گرگان 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار