مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بابیان اینکه سیاست های افزایش جمعیتی در کشور دیر آغاز شده است، گفت: باید در سال های ۷۸ تا ۸۰ زنگ خطر را می زدیم.
کد خبر: ۳۴۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 15 December 2016
غلامرضا شریف زاده پیش از ظهر پنج شنبه در همایش رویکردهای جمعیتی استان اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۹۴ میزان باروری کلی در کشور ۱.۹ کودک به ازای هر زن  بوده است و از این رو نگران رشد جمعیت در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه این عدد در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و در استان هایی از جمله خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نگران رشد جمعیت نیستیم، بیان کرد: این در حالی است که سیاست های کلی جمعیتی را برای تمامی کشور یکسان در نظر گرفته شده است.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأکید بر اینکه باید برنامه خاص جمعیتی برای هر منطقه دیده شود، عنوان داشت: نباید سیاست ها به گونه ای باشد که شاخص های بهداشتی از جمله مرگ و میر کودکان و مادران باردار افزایش یابد.

شریف زاده با بیان اینکه با هر سیاستی که در پیش بگیریم نباید انتظار داشته باشیم که میزان باروری کشور به عدد پنج برسد، بیان داشت: باید بپذیریم که جدا از مسائل باروری و بهداشتی مسائل دیگر نیز در رشد جمعیت نقش دارند.

نباید افزایش جمعیت به هر بهایی انجام شود

وی با بیان اینکه سیاست های افزایش جمعیتی در کشور دیر آغاز شده است، بیان داشت: باید در سال های ۷۸ تا ۸۰ که میزان باروری ۲.۱ کودک به ازی هر زن بود زنگ خطر را می زدیم.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: اگر در آن زمان که نرخ جانشینی با نرخ باروری یکسان شده بود سیاست ها را شروع می کردیم لازم نبود امروز این همه بر رشد جمعیت تأکید داشته باشیم.

شریف زاده، میزان باروری کلی خراسان جنوبی را ۲.۸ کودک در ازای هر زن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۰.۷ از نرخ جانشینی بالاتر هستیم بنابراین در تمام استام نگران افزایش جمعیت نیستیم.

وی اضافه کرد: البته این بدان معنا نیست که نباید افزایش جمعیت داشته باشیم بلکه افزایش جمعیت باید همزمان با باروری سالم باشد.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأکید بر اینکه نباید افزایش جمعیت به هر بهایی انجام شود، عنوان داشت: برای افزایش جمعیت خطر قرمزی وجود دارد و آن هم باروری های پر خطر است.

۵۰ درصد حاملگی ها از نوع پر خطر هستند

شریف زاده، یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر کودکان را افزایش تولد نوزادان با وزن زیر ۲۵۰۰ گرم دانست و افزود: در حال حاضر از هر ۱۰۰ نوزاد متولد شده یک نفر زیر ۲۵۰۰ گرم وزن دارد.

وی ادامه داد: همچنین هم اکنون ۵۰ درصد حاملگی ها از نوع پر خطر هستند که این ها سبب افزایش مرگ و میرزنان باردار می شود.

وی با اشاره به اینکه عده ای معتقدند که با سیاست های جمعیتی باید برنامه تنظیم خانواده حذف شود، عنوان داشت: اهداف تنظیم خانواده با سیاست های افزایش جمعیت منافاتی ندارد چراکه اهل در سیاست های تنظیم خانواده باروری سالم است بنابراین باید این طرح ادامه یابد.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه سیاست های تنظیم خانواده شامل یک بسته باشد که یک بخش آن در حوزه سلامت است، بیان داشت: آیتم های دیگر این بسته در سازمان های دیگر است بنابراین همه دستگاه ها باید درزمینه فاکتورهای کاهش جمعیت کمک کنند.

شریف زاده، بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی، اشتغال و بیکاری، ازدواج، فرزند آوری و نگهداری از کودکان را از جمله این فاکتورها عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین آیتم ها برای کاهش جمعیت، افزایش سن ازدواج در دختران و پسران و طلاق است
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار