استاندار خوزستان؛
مخالفت با طرح های انتقال آب در حقیقت دغدغه محیط زیستی ماست
کد خبر: ۳۷۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 04 February 2017
دکتر غلامرضا شریعتی صبح پنجشنبه در همایش روز جهانی تالاب ها که در گیت بوستان اهواز برگزار شد گفت: ما با هر طرحی که به اکوسیستم های طبیعی، تالاب ها و اقلیم آسیب بزند مخالفیم.  

مشروح سخنرانی استاندار خوزستان در همایش روز جهانی تالاب ها به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم 
به عنوان استاندار خوزستان افتخار مهمی است که مقدم شما را صمیمانه به این استان جنوبی جمهوری اسلامی ایران به گرمی خیرمقدم بگویم . 

45 سال پیش شهرستان رامسر در شمال ایران شاهد امضای معاهده ای بین 18 کشور بود که برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) هم پیمان شدند ، 18 کشوری که هم اکنون به 169 کشور افزایش یافته اند. 

 می توان بدرستی مدعی شد حفاظت از  تالاب که در این کنواسیون به عنوان  «مردابها و باتلاقها و لجن‌زارها یا آبهای طبیعی یا مصنوعی اعم از دایمی یا موقت است که آبهای شیرین -تلخ یا شور در آن بصورت راکد یا جاری یافت شود- از آن جمله است آبهای دریا که عمق آنها در پایینترین نقطه جزر از شش متر تجاوز ننماید.» تعریف شده است در حفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد . 

اهمیت بسیار زیاد تالاب ها از آنجاست که این پدیده های آبزی را می توان یکی از محافظین طبیعی فجایع طبیعی برشمرد بویژه آنها که متاثر از تغییرات اقلیمی هستند. باید توجه داشته باشیم که تعداد فجایعی طبیعی در چهان طی سالهای گذشته 35 برابر شده است که 90 درصد این فجایع پدید ه های مرتبط با آب بوده اند .

  این تراژدی ها وقتی دردناک تر می شود که بدانیم طی سالهای 1996 تا 2015 بیش از 1.3 میلیون نفر بر اثر این فجایع جان سپرده اند و بین سالهای 1980 تا 2014 بیش از 3 تریلیون دلار خسارت مادی حاصل فجایع مرتبط با تغییرات اقلیمی بوده اند .

 اینجاست که عبارات تالاب محافظ طبیعی در مقابل فجایع زیست محیطی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد . 
امروز شما در شهر اهواز به سر می برید . شهری که چند سال پیش نشریه تایم از آن به عنوان آلوده ترین شهر دنیا نام برد . شهری که این روزها مردم آن باید بدلیل گرد و خاک ها و ریزگردها زندگی روزمره شان را با اخلال مواجه و به سر ببرند. 

در این میان باید توجه داشت که استان خوزستان و اهواز همان منطقه ای است که یکی از قدیمی ترین ، بزرگترین و تمدن سازترین تالاب های جهان یعنی تالاب بین النهرین در آن قرار دارد . 

اما داستان تالاب بین النهرین هم شنیدن دارد . طبق گزارش UNEP در منطقه ای به سر می برید که طی سالیان گذشته شاهد یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی مرتبط با تالاب بود است . سازمان ملل متحد تاکید کرده است که پس از فاجعه دریاچه آرال و جنگل آمازون بزرگترین فاجعه در جنوب ایران و عراق رخ داده است . جایی که از سالهای ابتدایی 1973 به این سو شاهد از بین رفتن بیش از 70درصد تالاب بین النهرین بوده است . 

جایی که بین سال های 1990 تا 1995 در آن  از 3121 کيلومتر‌ مربع هور مرکزی تنها 98 کيلومتر مربع باقي ماند که نشان مي‌دهد حدود 97 درصد آن در مدت 5 سال از بين رفته است. گفته می شود احداث 32 سد بزرگ تا سال 2001 ، بر روی دجله، فرات، کارون وکرخه علت اصلی این فاجعه بوده است. تنها سازه‌هایی که بر روی رودخانه فرات ساخته شد حجمی معادل 143 میلیارد متر مکعب (یعنی 5 برابر بیشتر از میانگین جریان سالانه تمامی سرشاخه های تامین کننده  رودخانه فرات) می باشد.

مهمانان گرامی 
منطقه خوزستان که دربرگیرنده تالاب های هورالعظیم و شادگان است امروز میزبان این کنفرانس است تا با کمک شما و همراهی مردم به سمت احیای این تالاب ها قدمهای بیشتری بردارد. در چند سال گذشته روند احیای تالابها روند امیدوارکننده ای بوده است اما باید همکاری جدی تر ، علمی تر و همدل تر و با تدبیر تر را با یکدیگر داشته باشیم.  احیای تالاب نیازمند یک عزم منطقه ای و بین المللی است . 

دقت کنیم که فجایع زیست محیطی وقتی فرو می ریزند از جنسیت ، قومیت ، ملیت ما سوال نخواهند کرد بلکه همه را با خود خواهند برد . اخیراً سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با ریزگردها را تصویب کرد که قدم مهمی برای پیشبرد برنامه های مقابله با ریزگردهاست. و انتظار داریم که اقدامات عملی و بسیج جهانی برای حل این معضل صورت بگیرد.

 آینده محیط زیست در خطر است و فقط بحث ایران نیست در این قطعنامه تصریح شده است که مجمع عمومی سازمان ملل اولین نشست عالیرتبه خود در سال 2017 را به بررسی ابعاد مختلف ریزگردها و راه های لازم برای هماهنگی بین المللی برای حل این معضل اختصاص دهد.  این بخشی از دیپلماسی محیط زیستی جناب آقای روحانی و شخص خانم دکتر ابتکار است.  

ما تاکیدمان در اجرای هر پروژه عمرانی حفظ محیط‌زیست است. 
مخالفت با طرح های انتقال آب در حقیقت دغدغه محیط زیستی ماست.
 
ما باید اکوسیستم ها را حفظ کنیم و تالاب ها را حفظ و احیا نماییم.  
ما با هر طرحی که به اکوسیستم های طبیعی، تالاب ها و اقلیم آسیب بزند مخالفیم. سد گتوند نماد اجرای پروژه های بدون توجه به ارزیابی های زیست محیطی ست.  
یکی از ایرادات در نظام مدیریتی ما ایجاد وقفه هایی در بحث توسعه پایدار است. 

موضوع توسعه پایدار از اواسط دهه هفتاد هجری شمسی مورد توجه قرار گرفت. اما شاهد بودیم که در دهه هشتاد توسعه پایدار مورد بی مهری قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید باز هم توسعه پایدار و محیط زیست یکی از اولویت قرار گرفته و ما انتظار داریم که موضوع ریزگردها به صورت ویژه و در قالب مجموعه ای از اقدامات مورد توجه قرار گیرد. 

با عنایت به این موارد حفاظت از تالاب ها و احیای آنها یک ضرورت ملی ، منطقه ای و بین المللی است و ما امروز اینجا هستیم تا بخشی از این همکاری بین المللی را رقم بزنیم . 
باردیگر حضور شما را خیرمقدم عرض می کنم و امیدوارم که نتایج این کنفرانس به ما کمک کند تا نقش تاریخی خود برای مقابله با فجایع زیست محیطی در حفاظت و احیای تالاب ها را ایفا کنیم 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار