معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان خبر داد؛
توسعه مدل برای برآورد سطوح پوشش برف در حوضه های آبریز، با استفاده از تصاویر ماهواره ای در سازمان آب و برق خوزستان امکان پذیر شد
کد خبر: ۳۷۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 11 February 2017
 معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب این سازمان گفت: کارشناسان دفتر ژئوماتیک معاونت مطالعات سازمان موفق به توسعه مدل برای برآورد سطوح پوشش برف در حوضه های آبریز با استفاده از تصاویر ماهواره ای شدند.

"هوشنگ حسونی زاده" با بیان این که یکی از چالش های اصلی در هیدرولوژی برف تعیین خصوصیات برفی، نظیر ضخامت برف یا ارتفاع آب معادل آن، در سطح وسیعی از حوضه با استفاده از مشاهدات نقطه­ ای است، افزود: دستیابی به توزیع مکانی آب معادل برف، مستلزم داشتن اطلاعات مشاهدات میدانی وسیع و گسترش یافته در سطح حوضه پوشیده از برف است.

وی تصریح کرد: تهیه اطلاعاتی با این تراکم، به دلیل محدودیت ­های ناشی از ایمنی و پشتیبانی، امکان پذیر نیست، بنایراین از طریق شناخت عوامل مؤثر بر توزیع آب معادل برف و استخراج روابط مذکور و با تکیه بر مشاهدات نقطه ای محدود، منجر به برآورد خصوصیات برفی شامل ضخامت و چگالی برف در نقاط فاقد اندازه گیری صورت می­گیرد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به این که توسعه مدل برای برآورد سطوح پوشش برف در حوضه های آبریز با استفاده از تصاویر ماهواره ای توسط کارکنان این سازمان صورت گرفته است، گفت: این مدل توانایی و استخراج خودکار پوشش برفی حوضه های آبریز را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از مدل مذکور علاوه بر برنامه ریزی برای اندازه گیری عمق و چگالی برف، امکان محاسبه داده های زمینی برداشت شده آب معادل برف به تفکیک هر حوضه امکان پذیر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار