هشدار استاد دانشگاه برگن نروژ در خصوص پیامدهای انتقال آب ؛خشکسالی فرهنگی اجتماعی خوزستان را تهدید مي كند
کد خبر: ۳۷۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ 16 February 2017
 ناصر کرمی استاد دانشگاه برگن نروژ نسبت به پدیده تغییر اقلیم و وقوع خشکسالی فرهنگی اجتماعی در خوزستان هشدار داد.

وی اظهار کرد: خشکسالی مداوم روی منابع کشاورزی و آب خوزستان تاثیر می گذارد و باعث خشکسالی اقتصادی می شود و تداوم آن نیز منجر به خشکسالی فرهنگی اجتماعی خواهد شد.

به گفته وی، خشکسالی فرهنگی اجتماعی ساختارهای سیاسی را به فروپاشی می کشاند که نمونه آن در شاخ آفریقا اتفاق افتاده است.

این اقلیم شناس گفت: خشکسالی فرهنگی اجتماعی فقطه به این معنی نیست که خوزستان گرم تر و خشک تر می شود، بلکه این وضعیت به خشکسالی روانشناختی و تغییر در تفکر منتهی می شود و در نهایت خوزستان به مکانی نه چندان دلچسب تبدیل می شود با مردمانی پرخاشگر که میل شدیدی به مهاجرت دارند.

کرمی همچنین درباره نظریه تغییر اقلیم در هلال خصیب (خاورمیانه و شمال آفریقا) توضیح داد: بر اساس پیش بینی سازمان های جهانی، افزایش دو درجه ای دما در اروپا بعد از سال 2070 میلادی محتمل است اما آنچه در بدبینانه ترین حالت در اروپا پیش بینی شده، اکنون در حال رخ دادن است و گزارش های سال 1960 تا کنون نشان می دهد که در هلال خصیب (خاورمیانه و شمال آفریقا) تغییر اقلیم قطعی است.

وی افزود: در حال حاضر دمای خوزستان دو درجه سانتیگراد گرم تر و بارش 20 درصد کمتر شده است. کرمی با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب کارون گفت: این آب به طور طبیعی حق خوزستان است و نباید منحرف شود و خوزستان به دلیل تاثیرات تغییر اقلیم، بیش از هر نقطه ای در کشور نیازمند این آب است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر دو راهکار برای کاهش اثرات تغییر اقلیم در خوزستان افزود: تعدیل شرایط اقلیمی با حفظ رطوبت خاک مهمترین مساله برای آینده خوزستان است. کرمی ادامه داد: انطباق با شرایط مانند ممنوعیت اجرای طرح هایی که تبخیر آب را تشدید می کند و اصلاح روش های کشاورزی و شهرسازی از جمله موارد ضروری در این زمینه است.

منبع: تابناک
برچسب ها: ناصر کرمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار