نیروهای بومی دهلران آرام آرام از شرکت ها و کارخانه ها اخراج می شوند و صدایی و کسی نیست که فریاد بزند.
کد خبر: ۴۰۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 16 April 2017

به گزارش  تابناک  ایلام؛  یکی از گره های سختی که گریبانگیر کشور شده است افزایش آمار بکاری است، آماری که در واقعیت چهره زیبایی در ذهن مردم ندارد.

 
گرچه هر از چند گاهی دولتی ها با چاپ ستون هایی رنگارنگ بر روی کاغذ خبر از گاهش آمار بیکاری می دهد اما این ستون ها تا به حال نتوانسته است به خانه های مردم در زندگی کمک کند و جوانان بیکار هنوز در خانه ها هستند.
 
در شهرستان دهلران نیز نسبت به جمعیت آن بیکاری بیداد می زند و رفته رفته این معضل ریشه خیلی از مشکلات اجتماعی شده است.
 
متأسفانه سالهاست که مسئولان ذی ربط آمار دقیقی از بیکاری در دهلران را نمی دهند و شاید دلیل آن این است که می دانند آمار بیکاری در این شهرستان کاهش که نمی یابد بلکه سال به سال در حال افزایش است.
 
عدم مدیریت و خصوصاً نظارت بر کار شرکت هایی که در این شهرستان مشغول کار هستند یکی از عواملی است که دل جوانان دهلران را می آزارد و مسئول دلسوزی هم نیست که بروند حرف دل بزنند و او نیز اقدامی دلی انجام دهد.
 
در چند سال اخیر شنیده نشده که شرکتی در دهلران آغاز به کار کند و بیشتر نیروهایش دهلرانی باشند و اگر هم نیروی بومی می گیرند بیشتر در قسمت های خدماتی و حراستی مشغول هستند که این توهین بزرگی است.
 
کارخانه سیمان دهلران از محدود کارخانه ها و شرکت هایی است که اکثر نیروهای آن بومی بودند که با وجود قرارداد دائم اکثر نیروها آن ها را اخراج نمود و اکنون چندین سال است که این نیروها به دنبال حق خود هستند و هنوز نتیجه کافی را نگرفته اند.
 
عدم دلسوزی دلایل دیگر باعث شد تا این نیروها چندین بار دست به تجمع بزنند و خوراک خبری رسانه های بیگانه شوند تا از این حرکت آن ها مطلب علیه نظام بنویسند که البته هرگز نباید کارگران اخراج شده کارخانه سیمان دهلران را مقصر دانست، چراکه اگر کارمندی حقوقش تنها یک روز به تأخیر بیفتد بارها با استان و پایتخت تماس می گیرد و پیگیر می شود اما این کارگران سال هاست که حقشان را نگرفته اند و مشکلاتی چون بی پولی، به مخاطره افتادن زندگی زناشویی که به طلاق منجر می شود و... ولی کسی با آن ها هنوز تماس نگرفته است تا بگوید حقتان را گرفتیم.
 
هنوز مشکلات کارخانه سیمان دهلران گرم بود که مشکل اخراج نیروهای بومی پروژه] بزرگ سد میمه نیز به آن افزوده شد.
 
پیمانکار سد میمه دهلران به دلیل عدم تزریق بودجه نیروهای بومی را موقت خانه نشین کرد و با رسانه ای شدن این موضوع مسئولان شهرستان و ارشد استان به تکاپو افتادن و مرتب از تلاش های خود به رسانه ها اطلاع می دادند که چنین کردیم و چنان شد.
 
پس از مدت کوتاهی خبر خوشی در رسانه ها انتشار یافت و آن " اختصاص ۲۵۰ میلیاردی به سد میمه دهلران"  بود که هم مردم دهلران و هم نیروهای خانه نشین را خوشحال نمود.
 
اما پس از مدت ها حالا شنیده شده می شود که ماه ها است که نیروهای بومی در این پروژه بزرگ برای همیشه اخراج شده اند ولی نیروهای غیر بومی مانده اند.
 
جالب است که حقوق نیروهای بومی در اکثر سمت ها در این پروژه نزدیک به دو میلیون می باشد و ولی غیر بومی ها بالای چهار میلیون و خیلی بالاتر هم می گبرند اما کجایند دلسوزان که بروند و ببینند.
 
به گفته برخی از نیروهای اخراجی سد میمه، اکثر بچه نیروهای تخصصی هستند و به راحتی می توانند کار نیروهای غیر بومی را انجام دهند و حتی حقوق نصف آن ها را هم تقاضا می کنند.
 
آنچه نشان می دهد در عمل این است که خیلی سخت به نظر می آید که آمار بیکاری در دهلران رو به کاهش باشد، البته عدم نظارت و پیگیری مستمر نیز تأثیر بسزایی در این افزایش گذاشته است.
 
امید است مسئولان کمی دلسوزانه تر و به عبارتی جهادی تر در عمل به فکر مردم باشند./م
نسیم دهلران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار