قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، مدرک گرایی در جامعه کنونی را از عوامل دانست که کمتر دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت مهارت‌آموزی می‌روند.
کد خبر: ۴۱۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ 01 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر ، رحمت‌الله رحمتی امروز دوشنبه در مراسم جشن روز کارگر که در محل تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد، گفت: به تعابیر مختلفی از بوسیدن دست کارگران توسط پیامبر اشاره کرد و گفت: یکی از آن تعابیر توجه پیامبر به سرمایه های انسانی جامعه، توحه به اشتغال مولد و ترویج و تشویق فرهنگ کار است.

وی افزود: متاسفانه در دهه های اخیر فرهنگ کار و اشتغال معنی واقعی خود را از دست داده است و مردم ما در سبد هزینه های خانوارشان هزینه ای برای مهارت آموزی در نظر ندارند اما هزینه های کلان برای دانشگاه ملزوم می دارند.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: منظور از این حرف تزاحم دانش آموزی نیست، بلکه متاسفانه به دنبال این هستیم که فرزندمان یک مدرک تحصیلی کسب کند و این فرهنگ را ترویج داده‌ایم.

وی گفت:  ما ۲ هزار و ۶۴۰ دانشگاه داریم و چین با آن عظمت و جمعیت ۱۸۰ دانشگاه از ما کمتر دارند.

رحمتی تصریح کرد: تعداد دانشجویان ما در سال‌های ۶۷ و ۶۸ برابر ۲ هزار و ۵۷۰ نفر بوده و امروز ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و اگر این حرف را اینطور تعبیر کنیم اینکه جامعه دنبال دانش آموزی است باید از این کار استقبال کنیم،  اما در واقعیت دنبال کسب و دریافت مدرک دانشگاهی هستیم و این را افتخار می دانیم که فرزندمان مدرک مهندسی یا دکتری داشته  باشد به همین دلیل آمار بیکاری بالاست.

وی تاکید کرد: چرا باید در اعتبارات کل کشور سهم آموزش های مهارتی فقط ۱ و ۳ دهم درصد از کل بودجه آموزشی باشد؟ و چرا نباید جامعه و دست اندکاران دولتی ظرفیت بالای آموزش های فنی و حرفه ای را ندانند.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: چرا باید صاحبان صنایع و اصناف هزینه افزایش مهارت نیروی کار خود نکند؟ مگر نه اینکه ارتقاء مهارت نیروی کار موجب تداوم و پایداری شغل، ارتقاء بهره وری و بالا رفتن ضرب ایمنی کار می شود.

وی یکی از دلالیل اتفاقات اخیر در پتروشیمی را مربوط به عدم مهارت نیروهای کار دانست و گفت: امروز متاسفانه در استان کرمانشاه ضریب بیکاری بالاست و باید در چنین شرایطی مهارت جوانان را ارتقاء دهیم.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی تاکید کرد و افزود: ایجاد بنگاه های کوچک و توسعه اشتعال های کوچک و خانگی می تواند در فرایند بیکاری بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد:  اینکه برخی می گویند می توان چند میلیون شغل ایجاد کرد یک حرف است باید در زمینه اشتغال متخصصین دانشگاهی وارد شوند.

رحمتی یادآور شد:   تا سال ۹۲ عدد بالایی برای فروش سنگ آهن داشتیم اما امروز این عدد به صفر رسیده است علت این فرآیند این است که ما هنوز با موج دوم فناوری ها حرکت می کنیم و در دنیایی هستیم که با موج چهارم در حال حرکت هستند.

وی گفت:برخی تا بحث مذاکره با کشورهای دیگر مطرح می شود این را به عنوان نگاه به بیرون تعبیر می کنند واین در حالی است  که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند گفتمان بر اساس عزت، تبادل تجارب باشد.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: تکنولوژی دنیا هر روز،  بروز می شود و ما نمی توانیم با فناوری‌های نسل دوم، صادرات انجام دهیم و نمی توانیم بدون تعامل با دنیا مواد اولیه را با قیمت مناسب وارد کنیم و از آن مواد اولیه جنس با کیفیت با قیمت قابل رقابت تولید کنیم.

وی افزود: ایرانی باید جنس ایرانی بخرد ولی تولید کنندگان باید کیفیت جنس را بالا ببرند.

رحمتی خاطر نشان کرد: اشتغال و تولید اشتغال فرآیندی است که باید طی آن  باید از کارگران، کارگزاران و وکارآفرینان حمایت کرد، چرا که تحقق بخش اقتصاد مقاومتی هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار