استاندار خوزستان گفت:
در کشت تابستانه تا جایی که امکان دارد باید با کشاورزان همکاری شود چون معیشت مردم در همین کشت است و باید معیشت مردم در نظر گرفته شود
کد خبر: ۴۳۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 29 May 2017
استاندار خوزستان گفت: در کشت تابستانه تا جایی که امکان دارد باید با کشاورزان همکاری شود چون معیشت مردم در همین کشت است و باید معیشت مردم در نظر گرفته شود. 

ما باید اول در خصوص درآمد مردم فکر کنیم و بعد با بررسی جوانب، تصمیم بگیریم زیرا زندگی مردم برای خیلی مهم است و درآمد آن‌ها برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر غلامرضا شریعتی در جلسه شورای کشاورزی استان که امروز، هفتم اردیبهشت ماه در محل استانداری برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد:می‌توانیم با افتخار بگوییم که استان خوزستان در بحث کشاورزی به رغم کم بودن بارندگی رتبه خیلی خوبی در بین استان‌ها کسب کرده است.

وی با ابراز خرسندی از این‌که استان خوزستان در گندم به رتبه خوبی دست یافته است، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان با وجود کم بودن بارندگی در طی سال گذشته و این‌که ما حدود 54 تا 59 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم، خوشبختانه در برداشت گندم با هیچگونه کاهش و یا کمبودی مواجه نبودیم و همه عملیات کشت و برداشت با موفقیت طی شده است.

وی بیان کرد: برداشت گندم در استان ما به یک میلیون و 340 هزار تن گندم خریداری شده است که اگر با کمبود بارندگی مواجه نشده بودیم، میزان خرید گندم به یک میلیون و 400 هزار تن می‌رسید.

شریعتی عنوان کرد: مسئولین جهاد کشاورزی با توجه به خسارت‌هایی که در بحث کشاورزی، کمبود آب و کاهش بارندگی وجود داشت، میزان خرید گندم را 250 هزار تن پیش‌بینی کرده بودند اما خوشبختانه با سیاست‌های مدبرانه مدیران جهاد کشاورزی، این عدد افزایش یافت و این امر باعث خوشحالی ما است.

وی گفت: یکی دیگر از بحث مطرح شده در دولت یازدهم طرح 550 هزار هکتاری است که اجرایی شد و دولت سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در خوزستان انجام داد که خوشبختانه استان ما در بحث کشاورزی و گندم در رتبه نخست قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که تولید محصولات کشاورزی با وجود کاهش بارندگی افزایش پیدا کرده است، گفت: کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل درآمدزایی معیشت مردم محسوب می‌شود و وظیفه ما است که معیشت مردم را پایدار کنیم و آن‌ را به پایداری برسانیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یک اقدام مؤثر دیگر احیای اراضی و پایدار کردن درآمد معیشت مردم و جامعه است زیرا هرچه درآمد جامعه پایدارتر بشود، جامعه بهتر می‌تواند برای آینده خود برنامه‌ریزی و موفقیت بیشتری کسب کند اما اگر درآمد پایدار نشود، جامعه با کشمکش مواجه می‌شود.

وی در خصوص مصرف بیش از اندازه آب اظهار کرد: ما باید آب را بهینه مصرف کنیم زیرا در کشورهای توسعه‌یافته 60 درصد آب برای کشاورزی و 40 درصد برای مصارف صنعتی است اما در کشور ما 86 درصد مصرف آب برای کشاورزی است و این امر در کم شدن آب خیلی مؤثر است؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم که به روش بهینه مصرف کنیم و مصرف بهینه، به دلیل کمبود منابع آبی است.

شریعتی با بیان این‌که دولت باید برای موضوع مصرف بهینه آب اهمیت قائل شود، عنوان کرد: کشاورزان درک و فهم بالایی دارند و با توجه به این مساله، می‌توانیم سطح زیر کشت خود و تولید در هکتار را افزایش دهیم و از سازمان آب و برق خواهش می‌کنم که برای حل مشکل آب تلاش‌های خود را افزایش دهد و برای توسعه آبیاری کم‌فشار باید راهکارهای خود را به ما گزارش بدهند تا ما هرچه سریعتر به این مساله رسیدگی کنیم و این مشکل نباید بیشتر از این به تأخیر بیفتد زیرا تأخیر در این زمینه قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: با توجه به جلساتی که با سازمان آب و برق، جهاد کشاورزی و معاون امور اقتصادی استان تشکیل دادیم، از این مسئولان می‌خواهم گزارش خود را در زمینه مشکلات آب حداکثر تا امروز به بنده ارائه بدهند تا من بتوانم آن را به وزارت نیرو ارسال کنم و به این مساله رسیدگی شود.

شریعتی در خصوص طرح 550 هزار هکتاری رهبری افزود: این طرح یکی از مصوبات سفر آقای روحانی است و فاز دوم آن عملیاتی می‌شود. زه‌کشی‌های سراسری و همه تصمیمات باید انجام شوند تا اکوسیستم به هم نریزد و بتوانیم برآورد خود را به 3.5 میلیارد دلار افزایش بدهیم.

وی با اشاره به مصوبات شورای اقتصاد در خصوص مشکلات استان از جمله ریزگردها، فاضلاب و آب شرب اظهار کرد:باید به این مصوبه‌ها رسیدگی شود و اگر رسیدگی انجام نشود ممکن است این مصوبه‌ها متوقف شوند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: بحث آب و فاضلاب که قسمتی از آن عملیاتی شده و قسمت دیگر آن در حال عملیاتی شدن است و اگر مشکلاتی در خصوص بحث فاضلاب باشد، مسئولین باید ما را در جریان بگذارند تا ما بتوانیم به این مشکلات رسیدگی کنیم و ما موظف هستیم که این کار را انجام بدهیم و مناقصه آن را که در مراحل نهایی است پیگیری کنیم.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار