اعضای هیات علمی و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس جمهوری، اصلاح تصمیم پنج سال قبل دولت دهم مبنی بر واگذاری دانشکده ادبیات این دانشگاه به سایر دستگاه ها و تداوم فعالیت این دانشکده در جوار آرامگاه حافظ را خواستار شدند.
کد خبر: ۴۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹ 07 June 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:در این نامه خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری آمده است: بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که حدود 60 سال پیش بر پایه تصمیمی شایسته، در زیر سایه سرو بلند معنویت حافظ، درجوار حافظیه بنا شده، با داشتن دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی (در چندین گرایش)، تاکنون توفیق یافته است صدها پژوهشگر،ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی پرورش دهد و امروز خوشبختانه به عنوان یکی از قطب های معتبر علمی و ادبی در میان دانشگاه های کشور، اعتباری خاص یابد.

در این نامه آمده است: ساختمان بخش زبان و ادبیات فارسی، همسایه دیوار به دیوار حافظیه، برسر چهارراهی بنا شده است که از گذشته های دور نزد همه شیرازیان به نام چهار راه ادبیات شناخته شده است.

اعضای هیات علمی و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در این نامه افزوده اند: بسیاری از فرهنگوران، استادان و پژوهشگران ادبیات فارسی در ذهن و ضمیر خویش خاطرات شیرینی از این مکان به یاد دارند و بعضی از آنها نیز مکتوب و منتشر شده است از همین رو، این مکان دارای هویتی کاملا فرهنگی و پیشینه ای کاملا ادبی است.

این نامه می افزاید: نادیده گرفتن این هویت شکل گرفته به معنی پاک کردن بخشی از هویت فرهنگی شهر شیراز است.

در این نامه همچنین می خوانیم: اکنون که خوشبختانه با تصمیم ارزنده مدیران فرهنگی و اجرایی کشور و استان فارس ، طرح گسترش حافظیه در حال اجراست، برای تقویت وجوه علمی ـ ادبی آن، وجود پرمعنای دانشکده ادبیات را در جوارحافظیه بیش از گذشته ضروری می کند.

این گروه از دانشگاهیان در این نامه افزودند:با توجه به پیشینه ارزشمند فرهنگی و تاریخی این مکان و ضرورت عنایت ویژه به این گونه سوابق فرهنگی- ادبی، جا به جایی بخش زبان و ادبیات فارسی از جایگاه کنونی، از هیچ منظری شایسته به نظر نمی رسد. اما از مدت هاپیش برخی از مدیران اجرایی استان،سخن از واگذاری این ساختمان به نهادهای اجرایی و انتقال بخش زبان و ادبیات فارسی به مکانی دیگر به میان آورده اند.

اعضای هیات علمی و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز اظهار داشتند: این موضوع در سالیان گذشته نیز مطرح بود اما اعتراض بحقِ استادان و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی مانع از اجرای آن شده بود.

در ادامه این نامه آمده است: برای نمونه در سال 1367 استادان بخش زبان و ادبیات فارسی برای دفاع از ارزش ها و اصالت های فرهنگی مورد باور خود بر آن شدند تا داوری را به رییس محترم جمهوری وقت، حضرت آیت الله خامنه ای واگذارند و از ایشان برای باقی ماندن دانشکده ادبیات در جوار حافظیه و توسعه فعالیت های بخش زبان و ادبیات فارسی استمداد جویند. خوشبختانه نظر مساعد معظم له در هامش نامه شماره 5266 تاریخ 26/11/1367 خطاب به دانشگاه شیراز بدین عبارت: «توصیه شود نظر این آقایان اعمال شود». نور امید در دل استادان و دانشجویان تابید و در نتیجه بخش زبان و ادبیات فارسی در محل همیشگی خود (در جوار حافظیه) باقی ماند.

در این نامه می خوانیم: متاسفانه پنج سال پیش در دولت گذشته در تصمیمی کاملا نادرست و غیر فرهنگی، ساختمان اداری و محل تشکیل کلاس های زبان و ادبیات فارسی با پیشینه ای 60 ساله، به استانداری فارس سپرده شد و استانداری نیز به جای همکاری برای حل مشکلات یاد شده، در قبال صدور مجوز تغییر کاربری بخش هایی از دانشکده از آموزشی به تجاری، ساختمان بخش زبان و ادبیات فارسی را تصاحب کرد که این رفتار شگفت، موجبات ناخرسندی شدید، و عصبانیت استادان و دانشجویان بخش را فراهم آورد.

این نامه می افزاید: استادان و دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی در آن زمان با وجود تنگناها و تحقیرها، حاضر به پذیرش چنین تصمیم ناروایی نشدند تا این که در دوره مدیریت جدید، مدیران محترم دانشگاه و استاندار محترم فارس، حقانیت تصمیم استادان و دانشجویان زبان فارسی را پذیرفتند و از تصمیمات نادرستی که در گذشته گرفته شده، اظهار ناخشنودی کردند. اما با توجه به این که هنوز ساختمان آموزشی بخش زبان و ادبیات فارسی در اختیار این بخش قرار نگرفته، شرایط این بخش همچنان شرایط نامطلوبی است.

این گروه از استادان و دانشجویان دانشگاه شیراز افزودند:تلخ تر از آن، این که بر اساس شنیده های غیر رسمی، برخی از مدیران استانداری فارس در روزهای اخیر زمزمه انتقال بخشی از کارمندان استانداری را به ساختمان آموزشی ادبیات سر داده اند و پیشنهاد استقرار آنها را در ساختمان شماره 2 چهارراه ادبیات دانشگاه شیراز مطرح کرده اند که این مساله نگرانی فراوان اعضای هیات علمی و دانشجویان و کارکنان بخش زبان و ادبیات فارسی را موجب شده است از همین رو و قبل از هر تصمیم نابجایی، خواهان رسیدگی فوری استاندار به این موضوع هستند

در این نامه آمده است: این بحران پنج ساله هر روز نگرانی و تشویش خاطر تازه ای را برای استادان و دانشجویان فراهم آورده و با وجود قول های مساعد برخی مدیران، تاکنون نتیجه ای عملی و روشن حاصل نشده است.

این نامه می افزاید: کم توجهی به خواست بحق استادان و دانشجویان این بخش و بلاتکلیفی چندین ساله آنان، اکنون دیگر از سطح صبوری آنان فراتر رفته و تبدیل به یک عصبانیت عمومی شده است.

در ادامه این نامه خطاب به رییس جمهوری آمده است:با عنایت به آنچه گذشت، خواهشمند است برای حل عاجل و البته همیشگی این مشکل، هر گونه صلاح می دانید، دستور لازم را صادر فرمایید.

اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز دوم مهرماه سال 93 نیز نامه ای را با این مضمون خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نگاشته بودند.

سال پیش، چهار ساختمان با نام دانشکده ادبیات ، کنار آرامگاه حافظ سربرافراشتند که وجود این ساختمان ها سرآغاز هویت بخشیدن به یک چهار راه و منطقه با نام ادبیات بود و هست اما از مدتی پیش، برخی تصمیم گرفتند همجواری ادبیات با حافظ را برهم زنند.

در حالی که قرابت های فیزیکی و معنوی این دانشکده یکی از عناصر هویتی شهر شعر و ادب و پایتخت فرهنگی محسوب می شود، در دولت دهم در تصمیمی که ناگهانی توصیف شد، حکم به تغییر تولیت ساختمان این دانشکده از دانشگاه به استانداری فارس داده شد.

آن گونه که مدیران دوره جدید دانشگاه شیراز اعلام کرده اند، در ازای واگذاری این ساختمان، کاربری سه ساختمان دیگر واقع در پیرامون چهارراه ادبیات به تجاری تغییر می یابد تا در صورتی که دانشگاه شیراز قصد فروش ساختمان های واقع در سه ضلع دیگر این چهارراه را داشته باشد، آنها را با قیمت تجاری به فروش برساند تا درآمد بیشتری نصیب این مرکز آموزش عالی شود.

این تصمیم با واکنش های منفی در جامعه دانشگاهی شیراز و فعالان فرهنگی استان فارس روبه رو شد و از سوی دیگر، مردم شیراز که بیش ازنیم قرن به واسطه استقراردانشکده ادبیات،چهارراه مجاور آن را ادبیات نامیده اند، از تصمیم خود صرف نظر نکرده اند، هرچند این روزها بر شمار تابلوهای ورودی دانشکده ادبیات افزوده می شود.

در ورودی این ساختمان، تابلوهای دفتر وزارت امور خارجه در شیراز، دفتر امور بانوان استانداری فارس و دانشگاه هنر شیراز مشاهده می شود و حال آن که بخش زبان و ادبیات فارسی و استادان بنام و برجسته این بخش، به مهاجرت اجباری تن نداده اند.

مکان مشخصی برای انتقال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز تعیین نشده است و در پردیس ارم این دانشگاه که کانون متمرکز شمار زیادی از دانشکده های این مرکز علمی است، ساختمان مشخصی برای این دانشکده پیش بینی نشده و این موضوع سبب شده است که دانشکده ادبیات در چهار ساختمان جدا از هم در دو سوی کلانشهر شیراز فعال باشد و این موضوع بر دشواری کار دانشجویان، استادان و نیز مدیریت این دانشکده افزوده است.

استاندار فارس شانزدهم مهرماه 93 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: توافق اصولی صورت گرفته در دوره های مدیریت قبلی مبنی بر واگذاری این ساختمان به استانداری فارس ، مبتنی بر مطالعات کارشناسی نبوده است.

سید محمد احمدی گفت: در قبال واگذاری این ساختمان، دانشگاه شیراز مجوز کاربری تجاری سه ساختمان دیگر واقع در چهارراه ادبیات را به دست می آورد و حال آن که حداکثر ارتقاع ساختمان هایی که جایگزین خواهند شد با توجه به حریم آرامگاه حافظ، دو طبقه است و از این منظر نیز اقدام مدیران گذشته جای پرسش دارد.

وی افزود: تصمیم نادرست مدیران گذشته ، فرآیندهای مختلف اداری از جمله در کمیسیون های دولت را سپری کرده است و اصلاح این تصمیم نیز نیازمند پیگیری های گسترده است که از این منظر، کاری دشوار به نظر می رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار