کد خبر: ۴۴۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸ 25 June 2017
استاندار خوزستان گفت: ‌وضعیت فرهنگی استان به گونه‌ای است که از روی نوع انتخاب کتاب‌ها برای مطالعه و نوع گرایش افراد می‌توان تحلیل کرد که جامعه در چه مسیری در حال حرکت است. 
غلام‌رضا شریعتی  در جلسه شورای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر  ادامه داد:‌ عقیده ‌دارم تیم کتابخانه‌های استان باید مشاورانی داشته باشد تا این موضوعات را تحلیل و آنها را در قالب گزارش به ما ارایه دهند تا به واسطه آن ما نیز بتوانیم تصمیماتی اتخاذ کنیم و در جهت اصلاح و تقویت گام برداریم. 

وی افزود: تحلیل‌های محتوایی علاوه بر پربار شدن جلسات باعث تاثیرگذاری بر روند استان نیز خواهد شد، اما نکته‌ای که مهم است این است که این تحلیل‌های محتوایی باید عمیق‌تر شوند که در این راستا انتظار داریم نهاد کتابخانه‌های استان فعال‌تر و عمیق‌تر عمل و ارایه گزارش کند تا بتوانیم تصمیمات عالمانه‌تر و مطابق با ذوق جامعه اتخاذ کنیم. 

استاندار خوزستان اضافه کرد: بعضا این ذهنیت وجود دارد که مسؤولان با مردم فرسنگ‌ها فاصله دارند؛ بنابراین تحلیل محتوایی این فاصله را کم می‌کند و باعث می‌شود آنچه ما فکر و برداشت می‌کنیم با برداشت جامعه یکسان شود. 

شریعتی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش، ‌کانون پرورش فکری و کتابخانه‌ها خاطرنشان کرد: در این حوزه هر اندازه سرمایه‌گذاری شود جای دوری نخواهد رفت و در نهایت بر روند جامعه تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 

وی گسترش کتابخانه‌ها، فرهنگ کتابخوانی و به‌روز کردن کتابخانه‌ها را موجب کاهش نابسامانی‌ها در قشرهای مختلف جامعه و همچنین از بین بردن اظهارنظرهای غیرکارشناسی دانست و گفت: هر اندازه که ما بتوانیم تغذیه علمی و کارشناسی افراد را بیشتر کنیم نظرات عنوان‌شده در فضای مجازی نیز منطقی‌تر و عالمانه‌تر خواهد بود. 

استاندار خوزستان خطاب به اعضای شورای کتابخانه‌های عمومی استان هم گفت: امیدوارم ظرفیت جذب اعتبارات به نحو احسن در شما ایجاد و در نهایت این اعتبارات باعث تاثیرگذاری در جامعه هدف شما شود. 

وی با اشاره به این‌که امسال اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مبلغ این اعتبار نزدیک به 11 میلیارد تومان است که این میزان بیشترین اعتبار در کل کشور بوده است. ضمن این‌که مبلغ پنج میلیارد تومان نیز به احداث کتابخانه‌های دیجیتالی در استان اختصاص داده‌ایم. 

شریعتی تاکید کرد: هماهنگی میان آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌ها، هماهنگی بین کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه‌ها و راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و روستایی جزو برنامه‌های امسال است؛ پروژه‌های بسیار خوبی را در باب کتابخانه‌های نیمه‌کاره داریم که به یاری خدا امسال تکمیل خواهند شد. 

استاندار با بیان این‌که خوزستان از شاخص‌های برنامه پنج ‌ساله ششم بسیار عقب است، گفت: باید این شاخص را افزایش داد زیرا یکی از دلایل عقب‌ماندگی این است که کتابخانه‌های ما متناسب با پیشرفت‌های فن‌آوری دنیا رشد نکرده‌اند. 

او ادامه داد: با فعالیت‌هایی که انجام شده است در سال 95 میزان مشترکان کتابخانه‌های ما 15 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است؛ این درحالی است که این میزان در سال‌های قبل رو به نزول بود. 

شریعتی اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌هایی که امسال برای به‌روزرسانی و دیجیتالی کردن کتابخانه‌های استان وجود دارد رشد مشترکان کتابخانه‌ها در سال 96 نسبت به سال 95 از 15 درصد فراتر رود. 

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، نیز اظهار کرد:‌ با گسترش فرهنگ کتابخوانی قطعا می‌توان شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در همه جوامع ازجمله خوزستان بود. 

وی با بیان این که‌ میزان آسیب‌های اجتماعی در کشور ما بالا است و راه‌ حل آن گسترش فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی است، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم در کشوری که انتخاباتی پرشور برگزار و رییس‌ جمهوری با اکثریت قاطع آرا برگزیده می‌شود، در روز قدس که روز وحدت است، رفتارهایی خلاف اخلاق در خصوص رییس‌‌جمهور رخ می‌دهد. آن گسترش فرهنگی که از آن صحبت می‌کنیم در راستای کاهش همین بی‌اخلاقی‌ها است؛ چون اگر فرهنگ‌سازی صورت گیرد قطعا شاهد چنین صحنه‌هایی نخواهیم بود. 

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با ابراز تاسف از رخ دادن چنین رفتارهایی در جامعه گفت: ‌این اتفاقات مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند ولی در عین حال باعث می‌شود که در راستای مبنا قرار دادن کتاب و فرهنگ در جامعه مصمم‌تر از قبل شویم. این در حالی است که دین ما همواره به آگاهی و ایمان تاکید دارد.

حسین‌زاده همچنین با اشاره به تامین اعتبار اجرای برنامه‌های کتابخوانی گفت: در این خصوص استاندار همواره به ما گوشزد کرده است که در حوزه فرهنگ و کارهای اجتماعی طرح‌های جدید ارایه شود و همواره این اطمینان را داده است که اعتبارات آن را به هر نحو ممکن تامین خواهد کرد. 

وی افزود: ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد تا در آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر فرهنگ ‌اسلامی و عمیق‌تر شدن این فرهنگ در جامعه باشیم، چراکه این موضوع تنها راه سعادت و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. 


همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، با تأکید بر ضرورت ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال و سهولت دسترسی به این کتابخانه‌ها در استان یادآوری کرد: چند سال پیش از یک کار ابتدایی برای ایجاد کتابخانه دیجیتال در استان رونمایی کردیم و در این زمینه تعداد زیادی کتاب در قالب کتابخانه دیجیتال آماده استفاده بود ولی در هر صورت کار به سرانجام نرسید. در حال حاضر آمادگی و زمینه ایجاد این کتابخانه‌ها در استان وجود دارد که امیدواریم کار نهایی شود.


عضو شورای انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان این که یکی از محورهای اصلی کتاب و کتابخوانی مؤلفان هستند بیان کرد: در استان خوزستان نویسندگان زیادی وجود دارند که برای آثار و تألیفات خود با مشکل مواجه هستند. باید تدبیری اندیشیده شود که با کمک منابعی از مؤلفان حمایت شود تا دچار مشکل نشوند چراکه مؤلفان افراد مظلومی هستند.


بلک در این زمینه پیشنهادی ارایه کرد و در خصوص آن توضیح داد: می‌توان در دستگاه‌های مختلف کتابخانه‌های موضوعی ایجاد کرد چون در هر دستگاهی منابع زیادی موجود است. در مقوله‌های محیط زیست، گردشگری، مذهبی و فرهنگی چنین امکانی عملاً وجود دارد. بنابراین ما می‌توانیم بخشی از نیازهای دانشگاهیان، پژوهشگران و حتی کارکنان را در امر کتابخوانی از این طریق تأمین کنیم.  


مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: معقتدم که برای هر اداره‌ کلی این امکان مقدور است که در فضای خود مجموعه‌ای از کتاب‌های موضوعی و اختصاصی را تحت عنوان کتابخانه داشته باشد.


مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استان خوزستان، بر عکس سایر نقاط کشور، در شش ماهه دوم سال 95 و سه ماهه اول سال 96 از لحاظ امانت‌دهی، عضوپذیری و استقبال از فرهنگ مطالعه رشدی بین 9 تا 16 درصد را شاهد بوده است. از این رو، باید تلاش کرد تا با مطالعه، امانت‌دهی و عضو‌گیری این شاخص‌ها استمرار پیدا کند.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید لطف‌الله سپهر با اشاره به شرایط پروژه‌های عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: هم‌اکنون در کشور از لحاظ میزان اعتبارات تخصیصی برای کتابخانه‌های عمومی در رتبه نخست قرار داریم. این در حالی است که 16 میلیارد تومان نیز مصوب شده است تا صرف ساخت‌وساز شود که از این مبلغ 11 میلیارد تومان آن برای سال جاری است.


وی با بیان این که برخی از پروژه‌ها در حال حاضر در مرحله مطالعه قرار دارند توضیح داد: در استان خوزستان بیش از 40 پروژه در دست احداث یا بازسازی است که این میزان پروژه در سطح کشور آن هم در حوزه ساخت‌وساز کتابخانه‌ها اقدام درخور توجهی است.


مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین از افتتاح چهار باب کتابخانه در شهر اهواز در سال جاری خبر داد و افزود: با گشایش این کتابخانه‌ها شاخص زیربنای مطالعه در شهر اهواز نسبت به 30 سال اخیر به میزان شایان ملاحظه‌ای رشد خواهد یافت.


سپهر خاطرنشان کرد: کتابخانه‌هایی که امسال قرار است در اهواز گشایش یابند در مناطق ملاشیه، منبع آب، غیزانیه و کوی آغاجاری خواهند بود. ضمن این که کتابخانه‌هایی نیز قرار است در شهرستان‌های ایذه و باوی به بهره‌برداری برسند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار