معلم بازنشسته هنر است و می گوید پیشنهاد خودش بوده که برای احیای در و پنجره های منبت کاری شده مجموعه حافظیه که سالها زیر رنگ پنهان مانده، پا پیش بگذارد. حالا با کمک فرزندش و چند دانشجوی داوطلب رشته مرمت تلاش دارد در و پنجره های چوبی آرامگاه حافظ را که مربوط به دوره زندیه است و خود دنیایی از نقش و طرح است را احیا کند.
کد خبر: ۴۶۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 19 July 2017

بصیری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان درباره بازسازی در و پنجره های چوبی مجموعه حافظیه به خبرنگار ما می گوید: این پروژه مرمتی توسط استادان چوب با دقت و ظرافت بسیار بالا انجام می شود.

او با اشاره به اینکه تمام هزینه ها از جانب اداره کل میراث تامین می شود، اظهار می دارد: تا کنون 16 میلیون تومان برای بازسازی این درها هزینه شده و برای مابقی درها نیز هزینه پیش بینی شده است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا پیش از این درها به این شیوه مرمت نشده تا دوباره کاری نشود، می گوید: متاسفانه کار قبلی کیفیت خوبی نداشت و میراث فرهنگی تصمیم به اصلاح رنگ درها و پنجره های مجموعه حافظیه گرفت.موضوعی که هست این رنگ کاری ها مربوط به حال حاضر نیست و طی سال های گذشته انجام شده و ما اکنون به دنبال رعایت ضوابط مرمتی هستیم. این مقام مسئول به مرمت مجموعه سنگ هفت تنان نیز اشاره داشته و اظهار می دارد:مجموعه هفت تن نیز به همین ترتیب در حال بازسازی است و پس از آن ارگ کریمخانی اصلاح خواهد شد.

او می افزاید: همچنین برای اولین بار زیرساخت گردشکری قلعه دختر و شهر گور فیروزآباد فراهم و تعمیرات و استحکام بخشی ابونجم در قیروکارزین و شیخ خلیفه خفر انجام شد.

*110 پروژه مرمتی

تابناک فارس به نقل از افسانه :معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان به 110 پروژه مرمتی در استان اشاره داشته و می گوید: 110 پروژه مرمتی در کل استان در حال انجام است که تا چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

او به مرمت سنگ ایوان آرامگاه حافظ و خانه محتشم اشاره داشته و می گوید: عموم این پروژه ها مرمت و بازسازی است. «خانه اثنی عشر، توجه و پاک نظر نیز از پروژه های دیگری است که با همکاری مردم و به صورت 50 درصد کمک بلاعوض انجام می شود.»بصیری اظهار امیدواری می کند این پروژه ها بزودی به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه 70 تا 90 درصد عملیات مرمت و بازسازی این پروژه ها انجام شده، از اعتبار 900 میلیون تومانی برای انجام 110 پروژه مرمتی در استان می گوید. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان به بازسازی و مرمت دروازه قرآن نیز اشاره داشته و اظهار می دارد: تائید و نظارت این پروژه با میراث فرهنگی است، اما عملیات مرمت استحکام بخشی و احیای نورپردازی آن همچون پروژه مرتاض علی توسط شهرداری انجام شد.

بصیری با تاکید بر اینکه با هربار مرمت و بازسازی بنایی تاریخی 50 سال به عمر مفید آن افزوده می شود، می افزاید: نارنجستان قوام ،خانه و مسجد نصیر و خانه عتیق از دیگر پروژه های مرمتی است که با حمایت مالی میراث فرهنگی و فعالیت پیمانکاران بخش خصوصی در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار