ادامه تجمعات کارگران در دمای بالای 50درجه؛
جای بسیار تاسف است که مجموعه ای با چنین ظرفیت تولیدی و مشتری های دست به نقد و بازار نسبتا خوب که می تواند با استفاده از 10 درصد ظرفیت تولیدی، حقوق و مطالبات پرسنل خود را بدهد، اینچنین دچار بوروکراسی های قانونی و بی سر و سامانی شده است
کد خبر: ۴۷۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹ 14 August 2017
با وجود تجمعات مستمر و تکراری کارگران گروه ملی بویژه در هفته های اخیر و ایام گرم و سوزان تابستان هنوز به جز برخی وعده های مسئولان استانی اقدام تازه ای صورت نگرفته است، گرچه بگفته مسئولان کلید حل این مشکل در دستان مسئولان بانک ملی مرکزی و همچنین همکاری و مساعدت قوه قضائیه است.

بنا به برخی گزارش ها، شرکت ملی فولاد ایران که شمار کارگران آن تا ۴ هزار نفر می‌رسد از بنگاه‌های اقتصادی متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا محسوب می‌شده که پس از پیگیری قضایی ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیاردی و مدیریت موقت آن به قوه قضاییه محول و در حال حاضر نیز مالکیت آن به بانک ملی واگذار شده است.

قسمت مهمی از مشکلات این مجموعه بزرگ که جزو 5 مجموعه بزرگ صنعتی استان خوزستان و بزرگترین تولید کننده میلگرد ایران در سالهای پیشین و همچنین برندی شناخته شده در کشورهایی نظیر عراق می باشد، مربوط به بلاتکلیفی مالکیت این مجموعه بزرگ است که بین دادستانی و بانک ملی و خانواده امیر منصور آریا متهم فساد 3000 میلیارد تومانی کشمکش می باشد. 

اما دود این کشمکش ها و برخی ضعف های مدیریتی و عدم اهتمام مسئولان بانک ملی و برورکراسی دستگاه قضایی و خلاهای قانونی به چشم کارگران و مهندسانی می رود که در گرمای 60 درجه اهواز کار می کنند تا همچون وضع کنونی شرمندهء خانواده خود نشوند. آنگونه که در تجمعات کارگران و کارکنان گفته می شد برخی از پرسنل دارای فرزند یا وابستهء بیمار هستند و شرایط کنونی باعث تشدید بحران در خانواده های این افراد شده است. کارگرانی که عمدتا یک تا دوسال بیشتر از قراردادی شدنشان نمی گذرد و با کم شدن ساعت اضافه کار و حذف مزایا و تعویق در پرداخت حقوق به سختی قادر به ادامهء زندگی شرافتمندانه هستند. 

پیشتر استاندار خوزستان گفته بود با همکاری دادستان کل کشور اقدامات خوبی برای پرداخت بخشی از حقوق کارگران انجام شده است اما در هفته های اخیر بار دیگر بدلیل عدم پرداخت حقوق کارگران، آنها دست به تجمع می زنند.

نماینده ولی فقیه در استان نیز از مسئولان بانک ملی، استاندار و مسئولان قضایی خواستار رفع مشکل شده است. نمایندگان خوزستان نیز بر پیگیری و رفع این مشکل تاکید نموده اند و حالا امام جمعه موقت اهواز نیز درخواست کرده است که قوه قضاییه حل مشکل گروه ملی فولاد ایران را جز اولویت‌های خود قرار دهد. آیت الله حسن زاده گفته است: قوه قضاییه به لحاظ ماهیت پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی در بحث گروه ملی فولاد ورود کرد و کارهایی انجام داد اما در این زمینه باید بلاتکلیفی کارخانه را برطرف کند. 
  
وی گفت: متاسفانه قوانین دست و پاگیر قوه قضاییه و مشغله‌های بسیاری که مسئولان این حوزه دارند، مساله گروه ملی فولاد ایران را از دستور کار خود خارج کرده‌اند و این یکی از علت‌های بروز این بحران است. 
  
امام جمعه موقت اهواز همچنین گفته است: وزارت صنایع بعد دیگری است که می‌تواند به حل بحران گروه ملی فولاد ایران کمک کند. این وزارتخانه به عنوان متولی فولاد و آنچه مربوط به صنایع است باید همت بیشتری داشته باشد و در این زمینه برای حل هرچه سریعتر مشکل پرداخت حقوق کارگران تلاش کند. 

در هر حال مشکل هرچه و از هر که هست حالا هم چرخ شرکت نمی چرخد و هم حقوق کارگران و کارکنان پرداخت نمی شود.

جای بسیار تاسف است که مجموعه ای با چنین ظرفیت تولیدی و مشتری های دست به نقد و بازار نسبتا خوب که می تواند با استفاده از 10 درصد ظرفیت تولیدی، حقوق و مطالبات پرسنل خود را بدهد، اینچنین دچار بوروکراسی های قانونی و بی سر و سامانی شده است. 

 بنا به متنی که یکی از کارکنان برای ما ارسال نموده است؛ گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در شهر اهواز با بیش از 50 سال سابقه نخستین تولید کننده محصولات نوردی میلگرد و تیرآهن و همچنین تنها تولید کننده لوله بدون درز در ایران می باشد که ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن فولاد نورد شده با کیفیت بالا را داراست. این مجموعه بیش از 3000 پرسنل دارد و می توان گفت منبع ارتزاق بیش از 10000 نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم می باشد که برای نخستین بار طی 50 سال اخیر با مشکلات پرداخت حقوق روبرو شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار