رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس:
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: وزیر نیرو پذیرفته که برخی از سیاست های آبی دو سه دهه گذشته از جمله بحث انتقال آب و سدسازی و عدم رعایت حقابه زیست محیطی سیاست غلطی بوده است
کد خبر: ۵۱۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱ 30 October 2017
به گزارش تابناک خوزستان، عباس پاپی زاده رییس مجمع نمایندگان استان خورستان در خصوص رای اعتماد نمایندگان مجلس به رضا اردکانیان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی که به عنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم انتخاب شد، اظهار کرد: زمانی که بیطرف به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو معرفی شد، نماینده های مردم استان خوزستان دغدغه های مردم این استان را طی جلسات مختلف منتقل کردند، اما تمایل بیطرف به تداوم  سیاست های قبلی وزارت نیرو بود، بدین ترتیب او  نتوانست با نماینده های استان خوزستان به توافق برسد.

وی ادامه داد: طی جلسات مشترکی که بین  مجمع نمایندگان  استان خوزستان با آقای بیطرف برگزار شد، به این جمع بندی رسیدیم که بیطرف قاطعانه آن سیاست ها را ادامه خواهد داد و آسیب جدی به استان خوزستان وارد خواهد شد. 

پاپی زاده با اشاره به اینکه مردم خوزستان به این جمع بندی رسیدند که باید در  استان خوزستان اعتراض همگانی  به وجود آید گفت: بعد از آنکه وحدت خوبی از سوی مردم ایجاد شد،  بیطرف نتوانست از سد نمایندگان عبور کند.   

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اعلام اینکه اردکانیان در حوزه توسعه پایدار در یک دهه فعالیت داشته است ،بیان داشت:در این دوره جدید اردکانیان که دوره طولانی در همکاری با سازمان های بین المللی فعالیت داشته است، در حوزه توسعه پایدار در یک دهه اخیر فعالیت کرده است. در حوزه محیط زیست، مدیریت منابع آب و رعایت توسعه پایدار کار کرده است و تجاربی را در این چند سال در خارج از کشور بدست آورده است. 

وی با بیان اینکه اردکانیان در برنامه های خود بر خلاف آقای بیطرف دغدغه های نماینده های استان خوزستان را به صورت مکتوب در برنامه های خود ذکر کرده است خاطرنشان کرد: برنامه های آقای اردکانیان را می توان از طریق صفحه اصلی ایشان دنبال کنید او برنامه های خود را به صورت مکتوب عنوان کرده است.

پاپی زاده به چند نکته اساسی و‌مهم در برنامه های اردکانیان که به صورت مکتوب ذکر شده اشاره کرد و‌گفت: وزیر نیرو  پذیرفته که برخی از سیاست های آبی دو سه دهه گذشته از جمله بحث انتقال آب و سدسازی و عدم رعایت حقابه زیست محیطی سیاست غلطی بوده است، او اذعان داشت آن سیاست ها اشتباه بوده ، و در حال حاضر برای جبران آن سیاست های گذشته در حوزه منابع آب کشور آمده است.

پاپی زاده افزود: اردکانیان معتقد است که این اشتباهات را نباید تکرار کنیم و‌باید آن ها را جبران کرد. 

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه ما بر این موضوع تاکید داشتیم که اردکانیان باید این مسائل را رعایت کند گفت: او در دفاعیات  خود در مجلس هم به این مسائل اشاره کرد. در جلسه رای اعتماد، او چند مسئله را به صورت شفاف به خواسته نمایندگان خوزستان ذکر کرد. برای اولین بار است که یک وزیری برای رای اعتماد نمایندگان از یک استان به صراحت جملاتی را بکار می برد که برای او تعهدآور است و در آینده باید به این تعهدات که در دفاعیات  خود در مجلس آورده عمل کند.

‏‎نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اردکانیان باید به تعهدات خود در خصوص جبران  اتفاقات حوزه آبی در استان خوزستان مانند سدسازی های اشتباه( سد گتوندعلیا)، رعایت نکردن حقابه های زیست محیطی  که در بحث انتقال آب انجام شدعمل کند، اذعان داشت: اردکانیان اعلام کرد که به موضوع انتقال آب با نگاه جدیدی  خواهد پرداخت، او ‌معتقد است بحث انتقال آب دیگر در اولویت نیست و به جای انتقال آب اعتقاد دارد که در مقصد ابتدا باید الگوی مصرف آب  رعایت شود، برخلاف چیزی که الان اتفاق افتاده است ، همچنین اگر جایی مصرف آب شرب آن ها دچار مشکل است باید از حوزه کشاورزی و صنعت صرفه جویی کنند نه اینکه از منطقه دیگری آب را منتقل کنند.این سیاست جدیدی است که از سوی اردکانیان گفته و ثبت شده است.

‏‎پاپی زاده موضوع مهم دیگر را بحث برطرف کردن مشکلات آب استان خوزستان(کشاورزی، شرب، صنعت)  دانست و‌گفت: اردکانیات اعلام کرد که دغدغه شهرستان های کم آب استان خوزستان را برطرف خواهد کرد.

‏‎رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان ادامه داد: دیگر موضوعی که اردکانیان در نطق خود درصحن علنی مجلس به آن اشاره کرد قول پیگیری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بود که ۲۲۹ هزار هکتار آن باقی مانده است و این یک مطالبه جدی از سوی مردم استان خوزستان است. 

‏‎وی افزود:نمایندگان استان خوزستان جمع بندی کردند که اگر ایشان بتواند به تعهدات خود عمل کند ما هم حاضر هستیم طبق منافع ملی و استانی عمل کنیم.

‏‎پاپی زاده با اعلام اینکه امسال در طی پیشنهاد دو وزیر نیرو‌ یک اتفاق بی سابقه رخ داد ، تصریح کرد: سال ها مردم استان خوزستان به وزرای نیرو اعتراض می کردند و وزرای نیرو به این اعتراضات بی توجه بودند و به راحتی از کنار دغدغه های مردم استان خوزستان عبور کردند، این دوره تلنگر بسیار مهمی به دولت و وزارت نیرو وارد شد.


وی با بیان اینکه مردم استان خوزستان نشان دادند که با هیچ مسئولی  تعارف ندارند و اگر زمانی اعتراضات مربوط به این استان شنیده نشود قطعا اقدام عملی در جهت تجدیدنظر در مسئولیت های آن وزیر را خواهد داشت، گفت:سد نمایندگان استان خوزستان در مقابل مسئولانی که به مشکلات مردم این استان توجه نکنند به صورت جدی وجود خواهد داشت و نمایندگان اجازه نخواهند داد کسی که شایستگی وزارتخانه ای  را ندارد این مسئولیت را بپذیرد.

‏‎پاپی زاده گفت:این موضوع وزن استان خوزستان را نشان داد. خوزستان در دور گذشته به عنوان محور وحدت مجلس توانست بر خلاف تصور همه  به گونه ای اقدام کند که یک وزیر از کابینه جا بماند.
‏‎
 رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه شجاعت اعتراف را امروز ما توانستیم در بین مسئولین کشور به وجود آوریم، اظهار داشت: این شرط اولیه استان خوزستان بود، خوزستانی ها باعث شدند برای اولین بار ادبیات واقعی توسعه پایدار و حفظ حقابه محیط زیست در کشور توسط وزیر پیشنهادی از پشت تریبون مجلس مطرح شود، و‌این کار بزرگی است. 

‏‎پاپی در پایان گفت: برای عملیاتی کردن وعده های اردکانیان قطعا به روند کار او نظارت خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار