غلامرضا شریعتی:
استاندار خوزستان گفت: مشارکت مردم ضامن پایداری و رشد متوازن در مناطق حاشیه ای است و همراهی نکردن با مردم و بی توجهی به اقناع آنها برای مشارکت، ما را به جایی رهنمون نمی سازد.
کد خبر: ۶۲۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸ 17 June 2018

غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در نشست شورای اجتماعی و فرهنگی خوزستان در استانداری خوزستان اظهار داشت: رویکرد استانداری برای توانمندسازی مناطق حاشیه نشین نه بدون مردم و نه قرارگرفتن در مقابل مردم است بلکه رویکرد ما همراهی با مردم و جلب مساعدت و مساندت آنان است .

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر همکاری دستگاه های اجرایی با دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی در استان خوزستان گفت : مسائل اجتماعی معمولا راه حل‌های اجتماعی دارند لذا نمی‌توان این مسائل را با راهکارهای امنیتی و انتظامی حل کرد زیرا نتیجه پایدار و موثر به دست نمی‌آید.

استاندار خوزستان هدف اصلی و اولویت اول شورای اجتماعی استان را ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی استان عنوان کرد و افزود: باید در برنامه ریزی ها و هدف گذاری ها به نحوی عمل کنیم که شاخص های فرهنگی اجتماعی استان ارتقا پیدا کند.

وی بیان کرد: تیراندازی در مراسم عروسی و عزا حدود 70 درصد کاهش یافته است که نشان می دهد راه حل‌های اجتماعی یک ظرفیت مهم به شمار می روند و کار پایه‌ای در چند سال اخیر صورت گرفته است.

شریعتی بیان کرد: باید تلاش کنیم در سایر حوزه های فرهنگی و اجتماعی شاخص ها را کمی ببینیم تا ملموس، قابل اندازه‌گیری و قابل سنجش باشند و به نحوی عمل کنیم که شاخص ها رشد یابد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی استان باید در زمینه خدماتی که به مناطق کم برخوردار ارائه می‌دهند ارزیابی شوند که این کار توسط معاونت سیاسی اجتماعی و اداره کل اجتماعی استانداری در دستور کار قرار گیرد و یکی از آیتم های ارزیابی میزان خدماتی باشد که در مناطق حاشیه نشین ارایه شده است.

استاندار خوزستان اظهار داشت: پیش از ماه رمضان همراه با محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سعیدنمکی،معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از مناطق کم برخوردار بازدیدی داشتیم و قبل از آن هم جلسه ای در وزارت کشور تشکیل شد که پیرامون این مسائل صحبت شد و برای بهبود شاخص ها و پشتیبانی های لازم تصمیماتی گرفته شد.

وی ادامه داد: پس از بازدید و مشاهده این مناطق از نزدیک وضعیت این مناطق توافق کلی برای تخصیص اعتبارات در زمینه های مختلف انجام شد و در طول یک ماه اخیر، مباحث مربوط به آن هم در حوزه معاونت سیاسی اجتماعی وحوزه معاونت عمرانی و هم حوزه معاونت امنیتی و انتظامی احصا و تقسیم بندی شد و این موارد به تهران ارسال شده است.

شریعتی یادآور شد: معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مجدد به استان خوزستان سفری دارند تا برای توانمندسازی مناطق حاشیه نشین تصمیم گیری شده و برنامه ها در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های متولی هم آنچه لازم می‌دانند در حوزه‌های مختلف به معاونت های سیاسی اجتماعی، عمرانی و امنیتی ارائه دهند تا امسال بتوانیم تحول و تغییر قابل توجهی در رویکرد نسبت به توانمندسازی مناطق حاشیه نشین اعمال کنیم.

استاندار خوزستان یادآور شد: پارسال در این بخش 150 میلیارد ریال تزریق شد و کارهای خوبی شد اما نیاز به حمایت و سرمایه گذاری بیش از این است که امیدواریم با توافقاتی که با سازمان برنامه انجام دادیم بتوانیم در سال 97 این تغییر و تحولات را در کل استان و با محوریت اهواز انجام دهیم.

 

 خوزستان در رتبه سوم سکونتگاه های غیررسمی

مدیر یک پروژه طرح تسهیلگری و توسعه محلی در این نشست بیان کرد: با مطالعه بر 100 شهر در 31 استان کشور یک هزار و 70 هزار محل اسکان غیررسمی شناسایی شد و برای 425 محله برنامه عملیاتی تدوین شد.

نواب میرزایی با اشاره به نتایج و دستاوردهای مطالعات 100 شهر کشور بیان کرد : 20 شهر این مطالعه مانند مشهد، کرمانشاه، اهواز، زاهدان، شیراز، همدان ، تبریز، سنندج، اسلامشهر، اراک، زنجان، اصفهان، ورامین، قرچک، اردبیل، اندیمشک، خمین شهر و بروجرد دارای 57 درصد جمعیت سکونتگاه های غیررسمی کشور هستند که استان خوزستان در میان آن‌ها جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و از نظر مساحت در جایگاه نخست قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه توسعه اجتماعی بیان کرد: در برنامه های توسعه کشور به حوزه اجتماعی کم توجهی می شود به طوری که حوزه اجتماعی به نسبت حوزه های فنی و اقتصادی در حاشیه قرار گرفته اند و نگاه ساده انگارانه و تقلیل گرایانه بر مدیریت مسایل اجتماعی کشور وجود دارد.

مدیر این پروژه طرح تسهیلگری و توسعه محلی بیان کرد: بودجه ناکافی دولت برای اجرای پروژه ها، تخصیص ناهماهنگ بودجه و اجرای نامتوازن پروژه ها، تغییرات سریع نیازها و توانمندی های محله، رضایت نداشتن مردم و مشارکت پایین آنان، شفاف نبودن عملکرد و هزینه ها، توجه نداشتن به توانمندی ها و ظرفیت های جامعه محلی و ... از جمله چالش هاس اصلی توسعه محلی هستند.

وی با بیان این که 10 دفتر تسهیلگری سهم خوزستان است ادامه داد: از چهار ماه پیش کار در این مناطق آغاز شده است.

میرزایی با بیان این که بیش از ۳۰ سال روی روستاها مطالعه شده است بیان کرد: بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد روستاها هم اکنون خالی شده و برخی خانواده ها به صورت متوسط پنج بار مهاجرت داشته اند که آنها برای محله یا مسکن خود هیچ هزینه ای نمی کند تا به شهر دیگری بروند.

وی تصریح کرد: دفاتر تسهیل گری و توسعه محله با هدف بهبود کیفیت زندگی (کاربری، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی)، احیای فرهنگ مشارکت و ارتقای ظرفیت های جامعه محلی برای به کارگیری توسعه محله، استفاده از سازمان های مردم نهاد و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.

وی گفت: تا سال ۹۵ بیش از ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی حدود یک چهارم جمعیت در بافت های نامناسب زندگی می کنند که ۲۰ درصد مساحت شهری را به خود اختصاص می دهند.

تیراندازی در مراسم زیبنده استان خوزستان نیست

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در سال 96 تعداد 10 نفر از هم استانی ها بر اثر تیراندازی در مراسم به صورت غیر عمد جان خود را از دست دادند که این وضعیت زیبنده استان ما نیست.

محمدصادق کریمی کیا توضیح داد: تیر اندازی در مراسم عزا و عروسی در برخی شهرستانهای استان از جمله پدیده هایی است که استان با آن دست و پنجه نرم می کند که طی سال اخیر شورای تامین استان و معاونت سیاسی اجتماعی استانداری از طریق مداخله اجتماعی نسبت به این موضوع ورود خوبی داشته است.

وی بیان کرد: برای مقابله با این پدیده در سه شهرستان دزفول (بخش مرکزی و چغامیش)، شهرستان حمیدیه و شهرستان کارون به صورت پایلوت برنامه ریزی شدو مداخله اجتماعی و اعتماد سازی صورت پذیرفت.

 

کاهش چشمگیر تیراندازی در مراسم در دزفول

سرپرست فرمانداری دزفول بیان کرد: در سه ماهه اول پارسال 67 مراسم تیراندازی در دزفول اجرا شد که این رقم در سال جاری به هفت مورد کاهش پیدا کرد که این نشان از تاثیر مثبت مداخلات اجتماعی در این منطقه دارد.
امیر عیسی زاده گفت: تیراندازی در بخش چغامیش دزفول با جمعیت 35 هزار نفری مرسوم است، این بخش متشکل از 2 قوم بختیاری و عرب است.

وی با بیان این که تیراندازی در این منطقه عرف محسوب می شد بیان کرد: در 2 سال گذشته 2 نفر با اجرای این رسم کشته شدند که پس از آن تصمیم گرفته شد طرح مقابله با تیراندازی در مراسم را در دزفول اجرایی کنیم.

 آمار قتل های ناموسی در استان از انگشتان دست کمتر است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادگستری خوزستان بیان کرد: آمار قتل های ناموسی که در استان رخ می دهد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی با اشاره به رسم تیراندازی در مراسم در استان بیان کرد: بر اساس آمار شورای حل اختلاف میزان تیراندازی ها به 70 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: لازم است برای این منظور و کاهش این گونه آسیبهای اجتماعی یک کارگروه یا شورای مجزا شکل بگیرد و درآن پیرامون این مسایل بحث و گفت و گو شود و همه فعالیت ها در آن تجمیع شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادگستری خوزستان گفت: ضرورت دارد پروانه و مجوز کسانی که سلاح در خانه نگهداری می کنند باطل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار