قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد:
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند از پرداخت هزینه نصب انشعاب آب شهری افراد بی بضاعت این دو شهرستان توسط منطقه آزاد اروند خبر داد.
کد خبر: ۶۲۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 24 June 2018

عبدالله کعبی عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی، فرهنگی و اجتماعی منطقه در سازمان منطقه آزاد اروند از اعمال برخی محدودیت های آبی بر صنایع آب بر نیشکر خبر داد و اظهار کرد: بخشی از آب پایین دست در صنایع نیشکر مصرف می شود که طی جلسه ای با استاندار مقرر شد، طرح نیشکر در شبانه روز ۱۰ ساعت اجازه برداشت آب داشته باشند.

وی با اعلام خبر کاهش میزان مجاز برداشت آب نیشکر بیان کرد: در گذشته میزان برداشت آب صنایع نیشکر ۱۲۰ لیتر در ثانیه بوده که این میزان به ۶۰ لیتر کاهش یافته است و پساب های این صنایع نیز طبق آخرین تصمیم، در دریا تخلیه خواهد شد تا عامل شوری آب نشود.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند از هدر رفت آب در شبکه آب شهری به عنوان عاملی دیگر در افزایش نیاز آبی منطقه یاد کرد و گفت: شبکه آب شهری به علت بدی آب و هوا و نامناسب بودن زمین، فرسوده شده اند و باید اصلاح شود که سازمان منطقه آزاد اروند برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب منطقه ۵۰ درصد هزینه بخش آب و فاضلاب را تقبل کرده است.

وی همچنین آمادگی منطقه آزاد اروند برای پرداخت هزینه انشعاب افراد بی بضاعت را اعلام کرد و افزود: اداره آبفا مامور شده است افرادی را که توان پرداخت حق انشعاب آب را ندارند شناسایی تا هزینه این افراد از سوی سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت شود.

کعبی در ادامه به اجرای طرح غدیر ۲ برای رفع مشکل شوری آب آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: طبق وعده قرارگاه خاتم النبیا طرح غدیر در آبادان ظرف ۱۵ و این طرح در خرمشهر ظرف ۲۵ روز دیگر پایان یابد که از ۱۰۰ متر خط لوله ۹۷ متر اجرا شده و با اتمام این پروژه سهمیه آبادان از آب غدیر به ۱۵۰ و سهمیه خرمشهر به ۱۰۰ مترمکعب افزایش خواهد یافت.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از مشارکت این سازمان برای آبرسانی به تاسیسات آبرسانی شهید کشتکار آبادان از طرح غدیر خبر داد و اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند تعهد کرده به صورت مشارکتی و با تقبل ۵۰ درصد هزینه ها طرح غدیر را با اجرای ۶۰ کیلومتر و ظرفیت آب ۲۰ هزار متر مکعب به تاسیسات آبرسانی شهید کشتکار برساند.

وی با بیان اینکه مجری این طرح قرار گاه خاتم النبیا است، از پایان این پروژه تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید مجوز اجرای هیچ طرح انتقال آب از کارون را نداده و از سوی دولت اعتباری بالغ بر۸۵۰ میلیارد تومانی برای بهبود آب شرب آبادان و خرمشهر اختصاص داده شده است.

کعبی اجرای بند خاکی مارد و افزایش دبی آب کارون از ۲۰۰ مترمکعب به ۴۰۰ متر مکعب را به عنوان دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برای ارتقای کیفیت آب منطقه اروند برشمرد.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر به مسئله شوری آب از فعالان فرهنگی، اجتماعی منطقه خواست با ممانعت از ایجاد تشنج در میان مردم و آرام سازی شرایط مانع فرار سرمایه گذاران شوند.

شوری بی سابقه آب های آبادان و خرمشهر که از خشکسالی و برگشت آب خلیج فارس به کارون در پایین دست ناشی می شود اعتراضات گسترده مردم منطقه را به همراه داشت.

استاندار خوزستان خود ریاست برخی جلسات مرتبط با کاهش کیفیت آب شرب این دو شهرستان را که عوامل مختلفی همچون کم شدن آورده کارون که بخشی از آن ناشی از انتقال آب کارون به دیگر نقاط کشور است را برعهده داشت و تصمیم های مختلفی برای رفع این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن در این جلسات اتخاذ شد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار