رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز خبر داد:
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز گفت: ناوگان اتوبوسرانی اهواز با کمبود ۸۰۰ اتوبوس مواجه است اما در حال حاضر تنها ۱۶۰ تا ۱۷۰ اتوبوس در این کلان شهر فعال هستند.
کد خبر: ۶۲۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹ 03 July 2018

رحیم کعب عمیر ظهر امروز در نشست خبری مشترک خود با رئیس شورای شهر اهواز و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا اظهار کرد: حمل و نقل در شهر اهواز به گونه ای است که اگر به هر دلیل دو شریان ترافیکی شرق و غرب رودخانه کارون با مشکل مواجه شوند، باید از وجود شریانی موازی برای هدایت ترافیک استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم وجود شریان موازی در شرق و غرب رودخانه کارون، مشکلاتی در حمل و نقل ترافیک اهواز به وجود آمده است، افزود: در حال حاضر جاده های ساحلی اهواز به جای شریان های موازی مورد استفاده قرار می گیرند اما باید توجه داشت که ظرفیت این جاده ها محدود است.

کعب عمیر بیان کرد: برای حل مشکل ترافیک در اهواز از پل ها استفاده می شود اما پل ها نیز رینگ های داخلی شهری بی بهره هستند. تنها راه حل مشکل بار ترافیک، تکمیل کمربندی اهواز است که در جلسه های متعدد با استاندار خوزستان و اداره کل راه و شهرسازی استان درخواست کردیم جاده غربی کمربندی اهواز از پلیس راه قدیم اهواز- اندیمشک به سمت مناطق عین دو، ملاشیه و عبور از کارون و انتصال به اهواز- آبادان راه اندازی شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز تصریح کرد: شورای پنجم شهر اهواز تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک برای احداث زیرگذر در سطح شهر وام اخذ کرده تا مشکل ترافیک در شهر اهواز ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات منطق شهر اهواز باید از سوی متخصصان مطالعاتی صورت گرفته و حوزه های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی در مناطق آسیب شناسی شوند، گفت: به تبع این مطالعات، ادارات مربوطه باید به کمک شهرداری آمده و نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.

کعب عمیر اظهار کرد: شهرداری برای ساماندهی مناطق اهواز با توجه به اعتباراتی که در اختیار دارد، اقداماتی را انجام داده و در حال انجام است اما باید توجه داشت پرداخت عوارض نفت و آلاینده ها شهرداری اهواز را در رسیدن به نقطه مطلوب کمک می کند.

تأکید بر توجه به مناطق کم برخوردار

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز با تأکید بر اینکه اگر توزیع امکانات در مناطق حاشیه ای بیشتر شود، شاهد حضور سرمایه گذاران در این مناطق و توسعه آنها خواهیم بود، گفت: بدون شک هرچه مناطق محروم تر باشند برای شهر آسیب پذیرتر خواهند بود از این رو برای افزایش امنیت اجتماعی شهر، باید مناطق کم برخوردار را با رعایت عدالت اجتماعی به سمت شرایط ایده آل هدایت کرد.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها ناشی دو عامل زاد و ولد و مهاجرت است، بیان کرد: عامل زاد و ولد قابل برنامه ریزی است اما گاهی مهاجرت به صورت ناخواسته و به دلیل عواملی همچون جنگ، اجرای طرح هایی که محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد و کمبود امکانات در شهرهای کوچک رخ می دهد که منجر به گسترش حاشیه نشینی در اهواز شده است.

کعب عمیر با تأکید بر اینکه باید برای ساماندهی مناطق حاشیه شهر اهواز از تمامی امکانات ادارات و سازمان های استان استفاده کرد، اظهار کرد: شورا و شهرداری اهواز خدمت رسانی به مناطق کم برخوردار و حاشیه ای شهر را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص استفاده از ظرفیت راه آهن در حمل و نقل دورن شهری اهواز همکاری های بین بخشی وجود دارد و مذاکراتی توسط شهرداری اهواز با اداره کل راه آهن جنوب انجام شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز افزود: قرار است ساعت هایی که خط راه آهن اهواز به ماهشهر و اهواز به خرمشهر آزاد است بتوان از ظرف خط ریلی درون شهر اهواز استفاده کرد اما این مذاکرات هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند.

کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در اهواز

وی با بیان اینکه اهواز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر باید از داشتن یک هزار اتوبوس بهره مند باشد، تصریح کرد: با توجه به این اعداد و ارقام باید گفت ناوگان اتوبوسرانی اهواز با کمبود ۸۰۰ اتوبوس مواجه است اما در حال حاضر تنها ۱۶۰ تا ۱۷۰ اتوبوس در این کلان شهر فعال هستند.

کعب عمیر بیان کرد: از سال ۹۰ تا کنون هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل اهواز وارد نشده است. باید بپذیریم که بخش دولتی در نگهداری اتوبوس ها موفق نیست؛ در این شورا ۵۲ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده و اعلام کردیم که مورد استفاده بخش خصوصی قرار گیرد و تا پایان سال جاری نیز ۵۰ اتوبوس دیگر خریداری خواهند شد.

وی ادامه داد: قیمت هر اتوبوس ۵۵۰ میلیون تومان است که ۸۲.۵ درصد این پول به متقاضیان تخفیف داده شد. شورای شهر اهواز پذیرفت که تنها ۵۰ درصد از ۱۷.۵ درصد باقی مانده به صورت پیش پرداخت از رانندگان دریافت و مابقی در ۸ سال قسط بندی شود اما بازهم با عدم استقبال متقاضی مواجه بودیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز، بیان کرد:اخیرا تصمیم گرفته شد با توجه به درآمد هر خط رفت و برگشت اتوبوس ها در اهواز، بسته های حمایتی برای متقاضیان درنظر گرفته شود که این تصمیم برای تصویب در شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد. اگر باز هم شاهد عدم استقبال بخش خصوصی بودیم، مجبور به استخدام راننده خواهیم شد.

کمبود شدید تاکسی در اهواز

کعب عمیر ادامه داد: اهواز باید از وجود ۱۰ هزار تاکسی در سطح شهر بهره مند باشد اما تعداد تاکسی های موجود در سطح شهر یک هزار و ۶۰۰ تاکسی است. برای کمبود تاکسی در اهواز ۲ هزار مسافربر شخصی ساماندهی شدند اما این تعداد نیز کافی نیست.

وی تأکید کرد: برای ساماندهی مسافربران شخصی و ساخت ایستگاه های تاکسی، شهرداری نیازمند همکاری راهنمایی و رانندگی و قوه قضاییه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز، گفت: با ستاد فرمان امام (ره) جلساتی برگزار شد که خروجی این جلسات در اختیار قراردادن تسهیلات با بهره کم برای خرید ۲ هزار تاکسی به متقاضیان است که به زودی اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: علاوه بر ناوگان اتوبوسرانی، سیستم هوشمندسازی در تاکسیرانی اهواز نیز درحال پیاده سازی است.

راه اندازی ایستگاه های پیرامونی در اهواز

کعب عمیر اظهار کرد: همچنین با توجه به اینکه تمامی اتوبوس های اهواز وارد بخش هسته ای شهر می شوند، برای جلوگیری از ترافیک، راه اندازی ایستگاه های پیرامونی در میدان شهید بندر، میدان شهید چمران و میدان جمهوری برنامه ریزی شده است تا پس از ورود اتوبوس ها به این ایستگاه ها، مسافران از طریق اتوبوس های خاص به سمت هسته مرکزی منتقل می شوند که این کار ترافیک هسته مرکزی شهر را کم خواهد کرد.

وی افزود: علاوه بر این، خط اول سیستم وی.آر.پی از میدان شهید بندر تا میدان کارگر و خط دوم از منطقه کیان شهر به جنوب شرق اهواز راه اندازی خواهند شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز در خصوص پایان مهلت فروش اوراق مشارکت قطار شهری گفت: با مذاکرات صورت گرفته، مهلت دیگری برای فروش اوراق مشارکت اخذ شده است. مشکل قطارشهری اهواز فروش اوراق مشارکت نیست بلکه این پروژه، تنها متروی سطح کشور است که به صورت فاینانس اجرا می شود.

کعب عمیر ادامه داد: پیمانکار پس از پیروزی در مناقصه، شرکتی را به عنوان فاینانسور معرفی کرد اما به دلیل تحریم، فاینانسور عقب نشینی کرد و بعد از آن پیمانکار هنوز نسبت به معرفی فاینانسور جدید اقدام نکرده است.

وی تأکید کرد: با توجه به این شرایط، شورای فنی در مرکز باید پس از اخذ نظرات استاندار خوزستان، شهرداری و شورای شهر اهواز، در خصوص ادامه و یا عدم ادامه کار با پیمانکار تصمیم گیری کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز در پایان سخنان خود گفت: از شهردار اهواز خواسته شده دستورالعمل جدید برای جانمایی کیوسک های سطح شهر اخذ کند تا تصمیم گیری ها بر مبنای این دستورالعمل ها اخذ شود و کیوسک ها تنها به دست افراد خاصی نباشند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار