مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور:
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور از نانوایی های خوزستان خواست از افزودن سبوس به آرد در هنگام پخت نان خودداری کنند چون خطرات بهداشتی برای سلامت شهروندان به دنبال دارد.
کد خبر: ۶۴۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 15 August 2018

سیاوش حسین پور افزود:برخی نانوایی ها سبوس را به صورت فله ای از کارخانه های آرد خریداری و به آرد مصرفی خود اضافه می کنند که این کار به هیچ وجه بهداشتی نبوده و ممکن است آلودگی شیمیایی ، میکروبی و قارچی در پخت نان ایجاد شود.

وی اضافه کردن دستی سبوس به خمیر توسط برخی نانوایی ها را غیرقانونی عنوان و در این ارتباط بر نظارت بیشتر بر نانوایی ها با هدف پیشگیری از افزون سبوس به نان تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور ، سبوس گیری بیش از اندازه از آرد توسط کارخانه های آرد را از معایب آرد توزیع شده در نانوایی های خوزستان بیان کرد و گفت:در صدد هستیم تا میزان سبوس گیری از آرد را کاهش دهیم تا بروز بیماری های غیرواگیردار کاهش یابد.

حسین پور افزود:با توجه به اینکه الگوی مصرف در کشور ما بر پایه غلات به ویژه نان بنا شده و از گذشته های دور تولید غلات به عنوان اصلی ترین تولیدات کشاورزی در کشور بوده از این رو نان بیشترین مصرف را در بین مردم دارد و لازم است نظارت بهداشتی بر این فرآورده مهم افزایش یابد.

سبوس به عنوان پوشش خارجی دانه گندم ، یکی از فرآورده های فرعی کارخانه های آرد است. سبوس وزن زیادی نداشته ولی حجم آن زیاد و الیاف خام آن حدود 12 درصد است و به طور میانگین از هر یکصد کیلوگرم گندم برای تولید نان 15کیلوگرم سبوس تولید می شود.

سبوس گندم بیشتر مصرف دامی دارد ولی برخی نانوایی ها با افزودن سبوس به اعتبار اینکه خاصیت غذایی بالایی دارد مشتریان زیادی را برای نان تولیدی جلب کرده اند.

بسیاری از شهروندان خوزستانی در سال های اخیر از کیفیت پایین نان ، استفاده از ماده شیمیایی جوش شیرین و نبود تنوع در پخت نان گلایه داشته اند.

بر اساس آمار رسمی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، مصرف سالانه آرد در این استان 550 تا 600هزار تن است.

در سال زراعی جاری ، کشاورزان خوزستانی یک میلیون و 113هزار و 68تن گندم مازاد برنیاز را به قیمت هر کیلوگرم 13هزار ریال به دولت فروختند.

شرکت غله ایران متولی اصلی خرید مستقیم گندم از کشاورزان به قیمت تضمینی است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: سبوس ، آرد و نان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار