نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس: اما در بحث تحولات اجتماعی ملت از بروکراسی حاکم بر ادارات ناراضی هستند و تغییراتی باید رخ دهد تا مردم احساس کنند ادارات به آن‌ها خدمت می‌کنند و مورد بعدی بحث مسائل اقتصادی است که این دو مورد باید حل شود.
کد خبر: ۶۶۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 07 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۵ مهرماه در جمع فرماندهان، كاركنان و پاسداران پادگان نیروی دریایی سپاه با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت:‌ چهل سال تلاش یک ملت تا به امروز را باید ارزیابی کنیم تا ببینیم واقعاً چه اتفاقاتی افتاده است؟ اكنون کجا هستیم و بعد از آن چه باید بکنیم؟

دشمن هیچگاه اقرار به موفقیت نظام جمهوری اسلامی نمی‌كند
وی افزود: تبلیغات رسانه‌ای بیگانه بسیار قوی هستند و می‌خواهد به گونه‌ای القا كنند که شما در این چهل سال کاری نکرده‌اید. این نگاه منفی از جانب دشمن طبیعی است و آن‌ها هیچ‌گاه اقرار به موفقیت ما نخواهند کرد اما اگر خود ما بررسی کنیم و منصفانه داوری کنیم چون گاهی انقلاب خود را دوست داریم و در داوری و تعریف‌هایمان غلو می‌کنیم؛ نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و بعد می‌توانیم تحلیل کنیم که اگر تا اینجا این کارها را کردیم در ادامه راه باید چه کار کنیم؟
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اهمیت توجه به ماهیت انقلاب اسلامی گفت: كسانی که سال‌های جنگ را درک کردند می‌دانند چه زحمت‌هایی کشیده شده است و ممکن است نسل بعدی این زحمت‌ها را به یاد نداشته باشد و نوع توقع و تصور که تغییر کند داوری‌ها هم تغییر می‌کند.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه در دنیا انواع انقلاب صنعتی، اقتصادی، سیاسی و غیره داریم، گفت: باید ببینیم ما وقتی انقلاب کردیم به دنبال چه بودیم؟

انقلاب اسلامی ایران از جامع‌ترین شكل انقلاب‌هاست
وی اظهار كرد: جامع‌ترین شکل انقلاب که می‌تواند رخ دهد انقلاب سیاسی - اجتماعی است که شامل همه ابعاد اقتصادی و... می‌شود. دسته‌بندی جامعه‌شناسان در مورد انقلاب ایران این است که از انقلاب‌های سیاسی - اجتماعی است یعنی تحول سیاسی اجتماعی اقتصادی باید رخ می‌داده است.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در سال ۵۷ این ادعا را داشتیم و فقط به دنبال تغییر رژیم نبودیم بلکه تغییر سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی هدف ما بوده است، گفت: طبیعت انقلاب اسلامی این است که در ایران محدود نمی‌ماند و این تغییر دارد به سمتی می‌رود که جهان متحول شود. این تغییر عظیم می‌خواهد سرنوشت دنیا را عوض کند و این یک شعار نیست بلکه ماهیت انقلاب اسلامی ایران است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس یادآور شد: قبل از رنسانس اروپا، کشورهای اسلامی در اوج قدرت بودند و طرف مقابل در ضعف کامل بوده است و بعد از رنسانس اروپایی‌ها به دنبال این بودند که به مسلمانان ضربه بزنند به گونه‌ای که از زمین بلند نشوند. ۳۰۰ سال است که کاری کردند تا مسلمانان عقب افتاده و با هم درگیر شوند و خود اروپایی‌ها جلو روند. این مسئله به ایران محدود نمی‌شود و همه جهان اسلام را در بر می‌گیرد به طوری كه امروزه کشور اسلامی که از کشورهای پیشرفته در علم و فناوری باشد، نداریم.

زمان بیداری و آگاهی ملت‌های مسلمان فرارسیده است
وی با تأكید بر اینكه امروز زمان بیداری و آگاهی ملت‌های مسلمان فرا رسیده است، گفت: شعار استقلال، آزادی برای اولین بار در ایران سر داده شده است اما همه مسلمانان امروز همین شعارشان است. یمن، لبنان، فلسطین و بحرین فریادشان همین است. بقیه هم که ساکت هستند این آرزو را در دل می‌پرورانند.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه كسی عقب‌ماندگی را دوست ندارد و ملت‌های مسلمان به دنبال این هستند که این عقب‌ماندگی اجباری را جبران کنند، گفت: این انقلاب برای جبران عقب‌ماندگی است. تغییر رژیم آغاز حرکت و جبران عقب‌ماندگی ۳۰۰ ساله است. ما حرکت کردیم و ۴۰ سال بیشتر نگذشته است.
وی با اشاره به اقدامات ایران در منطقه گفت: ما از ایران مرکز داعش را در سوریه زدیم و پیام این حرکت به اسرائیل این بود که بخواهیم شما را هم می‌زنیم. آیا به نسبت ۴۰ سال پیش پیشرفت داشته‌ایم یا خیر و از برنامه‌های خود عقب هستیم؟ تمام ایران از این اتفاق خشنود شدند.
وی بیان كرد: احساس حقارتی که ۳۰۰ سال به ما تحمیل کرده بودند امروزه در حال تبدیل شدن به احساس عزت است، نه اینکه فقط ما ایرانی‌ها خوشحال شویم بلکه تمام مسلمانان جهان احساس می‌کنند که پیروز شدند و خوشحالند.

امروز جوانان از نظر علمی و علاقه به دین پیشرفت كرده‌اند
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه بعد از ۴۰ سال امروز قدرت نظامی ما نشان‌دهنده عزت و عظمت مسلمانان است، به تحولات فرهنگی نیز اشاره كرد و گفت: امروز جوانان ما از نظر علمی، اخلاقی و علاقه به دین خیلی پیشرفت کرده‌اند. این ذهنیت اشتباه است که برای ما درست کرده‌اند که جوانان این‌گونه نیستند.
وی این نكته را یادآور شد كه جوان گاهی اشتباه می‌کند اما همان طور که در زمان جنگ جوانان رفتند و شهید شدند امروز نیز ما می‌دانیم سرشت آن‌ها پاک است و حتی نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده‌اند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با اشاره به تحقیقاتی كه در بحث سلامت معنوی از جوانان انجام داده است، بر این نكته تأكید كرد كه بر اساس تحقیق علمی می‌گویم امروز وضعمان بهتر از اول انقلاب است.
آیت‌الله دژكام با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب كه مکرر فرموده‌اند من به خاطر علم، آگاهی و اطلاعی که از درون جامعه دارم می‌گویم مردم پای انقلاب خود می‌ایستند، گفت: این شعار نیست و پیشرفت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. همچنین رهبری فرموده‌اند دشمنان گفتند نسل بعدی پای کار و انقلاب نمی‌ایستد و نسل بعدی شهید حججی تحویل داد و یک دنیا را متوجه خود کرده است.

در تربیت نسل انقلابی و پایبند به آرمان‌ها موفق بوده‌ایم
وی بیان كرد: با وجود اینکه نفوذی‌ها در درون خودمان سند ۲۰۳۰ را تصویب می‌کنند و عقیده دارند هر چه آمریکا در این زمینه بگوید را باید اجرا کنیم و با این وصف که ما در معرض تهاجمات گسترده فرهنگی بوده‌ایم، اما در تربیت نسل انقلابی و پایبند به آرمان‌ها موفق بوده‌ایم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه جوان‌های ما امروز هر چند گله دارند اما حرف، علایق و نگاهشان دینی است و تا آخر پای آرمان‌های دینی و انقلابی خود می‌ایستند، گفت:‌ جوان نسل جدید پس از انقلاب هم از نظر پیمایش‌های علمی و هم از نظر مشاهده‌های شخصی خود من به عنوان یک معلم نسبت به قبلی‌ها رشد کرده است و نسبت به همان‌هایی که در جنگ ایستاده‌اند، اگر بهتر نباشند کمتر نیستند.
امام جمعه شیراز تأكید كرد كرد: این را به عنوان یک باور بپذیریم که اگر تحول انقلاب اسلامی ایران فرهنگی بوده ما در راستای تحول فرهنگی کار کردیم. امروز ۸۰۰ جوان شیرازی با اصرار به دنبال این هستند که بروند در میدان و مدافع حرم حضرت زینب(س) باشند و این یعنی کار شده است و در همین راستا امام راحل فرموده‌اند که این خودش نقطه قوت است یعنی اگر به هیچ هدفی نرسیم اما نسل جدیدی که پایبند به انقلاب و آرمان‌ها باشد، تربیت کرده باشیم کافی است.

بروكراسی اداری و مسائل اقتصادی؛ دو مشكل عمده امروز
وی ادامه داد:‌ اما در بحث تحولات اجتماعی ملت از بروکراسی حاکم بر ادارات ناراضی هستند و تغییراتی باید رخ دهد تا مردم احساس کنند ادارات به آن‌ها خدمت می‌کنند و مورد بعدی بحث مسائل اقتصادی است که این دو مورد باید حل شود.
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: در این ۲ مورد ما خودمان می‌دانیم ضعف داریم؛ یکی در نظام اداری که بوروکراتیک است و کاغذ بازی می‌شود و مردم در کارهایی که راحت حل می‌شود، گیر می‌افتند و بحث مسائل اقتصادی باید بیشتر کار کنیم و به دنبال راهکار باشیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس یادآور شد: سئوالی که امروزه باید به آن پاسخ دهیم این است که آیا اگر بنا هست مسئله اقتصاد و مسئله نظام اداری ما حل شود در سال چهلم انقلاب دیر شده است؟ باید بررسی کنیم ببینیم آیا دیر شده است؟ جامعه‌شناسان عقیده دارند اگر یک جامعه از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بخواهد متحول شود تا به یک نقطه تعادل برسد دو نسل طول می‌کشد یعنی هر نسل سی سال و در کل نیاز به ۶۰ سال است.

ملت ایران همچنان ایستاده‌اند
وی با تصریح اینكه اگر امروز دقیق حساب كنیم، جلو هستیم، گفت:‌ آمریکا و دشمنان هر چه در توان داشتند فشار آورده‌اند تا انقلاب و کشور زمین بخورد اما مردم ما ایستاده‌اند و اقتصاد ما با همه ضعف‌ها و مشکلات توانست از این امتحان بیرون بیاید، مسئله اقتصادی را درست نکردیم اما این باور ایجاد شده است که می‌توانیم اقتصاد خود را درست کنیم.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: شرایط امروز کشور همانند سال‌های جنگ است که دشمن حتی خرمشهر را گرفت و کم کم رزمندگان باور کردند که می‌توانند دشمن را بیرون کنند و با همین باور عملیات آزادسازی خرمشهر موفق بود و خرمشهر آزاد شد.
وی گفت: امروز دشمنان جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند، در این جنگ گفتند کاری می‌کنیم که ایران نتواند نفت بفروشد و به جای این اتفاق نفت به ضرر آن‌ها و به نفع ما گران شد و هنوز ما نفت می‌فروشیم و آنها هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

درست شدن اقتصاد تبدیل به یك باور همگانی شده است
امام جمعه شیراز ادامه داد: در داخل کشور نیز اقتصاددان‌های ما با کمال اطمینان می‌گویند می‌توانیم شرایط را درست کنیم و این باور از روز اول نبوده است امروز ایجاد شده است. در مسئله اقتصادی این باور همگانی شد تا همه بفهمند پای آن می‌توانیم بایستیم.
وی همچنین به دیدار ۱۰۰ هزار نفری بسیجیان با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت:‌ معظم‌له در این اجتماع فرمودند امروز فتح در باب مسائل اقتصادی است و به جایی می‌رسید که در باب اقتصاد کسی نمی‌تواند شما را تهدید کند. همان طور که در مسئله نظامی و دفاعی به آنجا رسیدیم.
آیت‌الله دژكام در ادامه با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل عمران گفت: خدا فرموده است اگر می‌خواهید به اهداف خود برسید ۴ کار را انجام دهید. صبر و مقاومت داشته باشید که دشمن می ‌خواهد مقاومت شما را بشکند. بقیه را به صبر کردن وادار کنید. از اسلام، نظام اسلامی و فرهنگ انقلابی مرزبانی کنید و ملاک همه کارها تقوا و خداترسی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار