مدیر شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره‌ و ‌جراحی گفت: کشاورزان باید براساس بارش‌ کشت خود را انجام دهند‌ و به مخازن موجود در سدها تکیه نکنند، چون حجم آن‌ها به علت کم‌باری سال‌ گذشته به شدت‌ پایین و غیرقابل اتکاست.
کد خبر: ۶۸۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 22 November 2018

رحمان خندانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی برگزار شد؛ اظهار داشت: با توجه‌ به اینکه اقلیم کشور ما خشک و نیمه‌خشک است حتی در صورتی که بارش خوبی داشته باشیم کشاورزان باید در کشت و مصرف آب دقت کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی افزود: پایین‌بودن سطح آب مخزن‌ سدها که حتی در صورت‌ پرباری به حد نصاب لازم نخواهد رسید باید مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد تا با افزایش بی حساب سطح زیرکشت سبب بروز مشکلات آتی نشوند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی گفت: در بازدید کشاورزان و مردم از سدهای کوثر و بهبهان و مشاهده میزان ذخیره‌ بسیار پایین مخزن سدها به کشاورزان توصیه شد که کِشت خود را با تکیه بر آب موجود در مخزن انجام نداده و براساس بارندگی میزان آن را تعیین و مشخص کنند.

پیشنهاد توزیع آب توسط کشاورزان در‌ حوزه‌های‌ مختلف از دیگر نکات مطرح شده توسط مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی بود که در توضیح آن گفت: پیشنهاد شد نمایندگانی از خود کشاورزان که‌ به تایید انجمن صنفی و جهادکشاورزی رسیده باشند در هر دریچه و خروجی کانال، کنترل و تنظیم‌ میزان آب ورودی به‌ زمین‌ها را بر عهده بگیرند و به تدریج طرح‌های تعاونی مشابه رامشیر و شادگان که در شبکه شهیدرجایی امیدیه نیز در حال شکل‌گیری است جایگزین طرح فعلی(توزیع از طریق شرکت بهره‌برداری) شود.

خندانی افزود: با این کار توزیع آب بر اساس عدالتی که‌ نماینده‌ کشاورزان در هر دریچه برقرار کرده؛ صورت می‌گیرد و شرکت بهره‌برداری وارد فاز نظارتی می‌شود.

وی همچنین به‌ تعمیرات انجام شده در کانال‌های انتقالی تحت اختیار این شرکت اشاره و عنوان کرد: مطابق تعمیرات سالیانه شرکت، امسال نیز در حال تعمیر نقاط آسیب‌دیده شبکه شهیدرجایی، لاینینگ (بتون پوششی کانال‌ها) و سرویس نگهداری دریچه‌ها هستیم که در موعد تخصیص آب از سمت استانداری، کانال‌ها مشکلی نداشته باشند و آب به سرعت بین مردم توزیع شود.

سد جره، انحرافی رامهرمز، رامشیر و آسک چهار سدی بودند که مدیر عامل شرکت بهره‌برداری زهره‌ و جراحی آن‌ها را سدهای تحت حوزه اختیار این شرکت معرفی کرده و در‌ توضیح آن‌ها گفت: از این چهار سد فقط سد جره مخزنی بوده و توانایی ذخیره آب را دارد و بقیه سدها، تنظیمی و انحرافی بوده و فقط سطح آب را تنظیم می‌کنند.

تالاب شادگان که تقریبا تنها منبع تغذیه‌کننده آن رود جراحی بوده و هم‌اکنون با بحران رو به رو است دیگر موضوع مطرح شده در جلسه بود که خندانی در توضیح آن گفت: وضعیت تالاب و تنظیم حجم آب آن به عهده حوزه مطالعات سازمان آب و برق و معاونت حفاظت سازمان است و وظیفه ما توزیع آب و مدیریت برداشت بر اساس سهمیه‌ است که این دو حوزه برایمان تعریف می‌کنند.

خندانی همچنین به مضرات الگوهای کشت قدیمی اشاره کرده و بیان کرد: الگوی کشت فعلی که 50 سال در حال استفاده است در شرایط کنونی(کم آبی) جوابگو نیست و باید توسط جهاد کشاورزی تحقیق و تغییر داده شود تا کشاورزان به سمتی هدایت شوند که هم مصرف آب کمتر شود هم منبع درآمد آن‌ها نیز تامین شود.

دعوت‌ به همکاری و ابراز علاقمندی برای در اختیار قراردادن فضای کاشت شرکت برای نمونه‌های جهادکشاورزی و انجمن صنفی از دیگر گفته‌های وی بود که برای انجام آن‌ اعلام آمادگی کرد.

کم‌آبی شدید سال گذشته و سهمیه آب اندکی که به کشاورزان امیدیه‌ اختصاص داده شده بود نیز از مشکلات مطرح‌شده در جلسه بود که خندانی علت آن را بحران آب شرب ایجاد شده در شهرستان همسایه بیان و عنوان کرد: پارسال در حوزه رود زهره علی‌رغم‌ کاهش بی سابقه بارندگی در هفتادسال اخیر سطح زیر کشت بالاتر از حد نرمال بود که سبب ایجاد بی‌آبی شدیدی در شهر هندیجان شد اما با توجه به اولویت‌ آب شرب به نخیلات و کشاورزی، استانداری وارد کار شد و جلوی بخشی از کار کشاورزی را گرفت تا مشکل آب شرب هندیجان برطرف شود.


منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار