نائب رئیس کانون عالی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، گفت: حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها برعهده اساتید حق‌التدریس است؛ با این حال از ابتدایی‌ترین حقوق صنفی و شهروندی محروم هستند.
کد خبر: ۶۸۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 23 November 2018

«علی قزلسفلو»، با اشاره به بحران‌های پیش روی اساتید حق التدریس دانشگاه‌های کشور، گفت: حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها برعهده اساتید حق‌التدریس است با این حال از ابتدایی‌ترین حقوق صنفی و شهروندی محروم هستند.

وی با بیان اینکه حق التدریسی‌ها سهل‌الوصول‌ترین گزینه برای دانشگاه‌ها هستند تا به اهداف خود برسند، گفت: سودجویی دانشگاه‌ها موجب شده است که ۸۰ درصد از اساتید حق‌التدریس به سبب مشکلات معیشتی شرایط ازدواج را نداشته باشند. این در شرایطی است که هر کدام از آن‌ها به طور متوسط بین هشت تا دوازده سال سابقه تدریس دارند و قاعدتا باید با برخورداری از تحصیلات عالی می‌توانستند برای خود زندگی آبرومندانه دست و پا کنند.

نائب رئیس کانون عالی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، با تاکید بر اینکه برخی از حق التدریسی‌ها حتی یک روز هم سابقه بیمه پایه و بیمه عمر، ندارند، گفت: در یک کلام اساتید حق‌التدریس آتیه و رفاه ندارند. این دسته از اساتید تا آخر عمر از مزایای بازنشستگی محروم می‌مانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک کارمند دولت، یک استاد حق‌التدریس محسوب می‌شود و یک عضو هیات علمی هم استاد حق‌التدریس محسوب می‌شود، گفت: اساتیدِ حق‌التدریس باید از همدیگر تفکیک شوند. در حال حاضر دو دسته اساتید حق‌التدریس داریم: فاقد شغل (کسی که تنها در دانشگاه تدریس می‌کند) و دارای شغل (کسی که عضو هیات علمی است یا کارمند دولت است). برای دسته اول در بحث استرداد مالیات، می‌توان قانون دیگری گذاشت؛ چراکه در حال حاضر یک استاد حق‌التدریس فاقد شغل در پرداخت مالیات، هیچ تفاوتی با استاد حق‌التدریس دارای شغل نمی‌کند.

قزلسفلو می‌افزاید: استاد حق‌التدریسی ۴ ماه به دانشگاه می‌رود و زحمت می‌کشد و تازه پس از دو سال دستمزدش را دریافت می‌کند؛ آنهم در حد ۸۰۰ یا ۹۰۰ هزار تومان! اما نکته‌اش اینجاست که بر روی همین مبلغ هم مالیات می‌بندند. که این مورد آسیب‌های بیشتری را به اساتید حق التدریس وارد می‌کند.

نائب رئیس کانون عالی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه پذیرفته شدن این نهاد به عنوان تنها مرجع رسیدگی به امور صنفی حق‌التدریسی‌ها توسط وزارت علوم، گفت: تمام اصناف کشور حتی ارگان‌های دولتی یک انجمن صنفی دارند. البته ما فعالان صنفی اساتید حق‌التدریس به کمک وزیر علوم دولت گذشته توانستیم در ۳۰ استان کشور فعالیت‌های انجمن خود را گسترش دهیم. سپس مجمع عمومی تشکیل دادیم و در ‌‌نهایت کانون کشوری را.

وی افزود: در حال حاضر تلاش می‌کنیم که فعالیت‌های ما به طور رسمی در فضای عمومی کشور بیش از این رسمیت یابد. این انجمن باید بیش از این توسط وزارت علوم به رسمیت شناخته شود. زمانی که انجمن‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند از یکسری اختیارات برخوردار می‌شوند. در کنار این موضوع مطالبات اساتید را در قالب طوماری با هزار امضا جمع‌آوری کرده‌ایم. در ضمن با نمایندگان مجلس دیدار داشته‌ایم که ماحصل آن این بود که طرحی دو فوریتی برای حمایت از اساتید حق‌التدریسی تهیه شد. البته برای اولین بار است که پس از انقلاب، مطالبات اساتید حق‌التدریسی در بهارستان بررسی می‌شود.

قزلسفلو در ادامه با مقایسه شرایط تعیین دستمزد برای کارگران با دستمزد اساتید حق‌التدریس، گفت: در قانون کار برای افزایش سالیانه دستمزد کارگران مکانیزمی تعریف شده است اما اساتید حق‌التدریسی حمایت قانونی مشابه ندارند. این مورد جامعه اساتید را به شدت متززل و آسیب پذیر کرده است.

پرداخت مطالبات با دو سال تاخیر

​وی ​در پاسخ به این پرسش که پراکندگی اساتید حق‌التدریس در مراکز دانشگاهی به چه صورت است، گفت: در دانشگاه‌های علمی کاربردی حدود ۹۰ درصد اساتید به سبب اینکه پنلی به نام هیات علمی وجود ندارد، حق‌التدرسی هستند. در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی ۹۰ درصد، در دانشگاه آزاد ۵۵ درصد و در دانشگاه دولتی بسته به اینکه دانشگاه تزاز اول یا تراز دوم باشد ۳۵ تا ۴۰ درصد اساتید حق‌التدریس هستند.

قزلسفلو می‌افزاید: در حال حاضر در پرداخت مطالبات اساتید حق‌التدریس به شدت تاخیر وجود دارد. متاسفانه بودجه‌ای که برای بهبود شرایط معیشتی اساتید حق‌التدریس تعریف می‌شود توسط دانشگاه‌ها در امورات دیگری هزینه می‌شود. دانشگاه‌های دولتی بیش از یک سال است که مطالبات اساتید حق‌التدریس را پرداخت نکرده‌اند. دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها هم همین وضعیت را دارند.

نائب رئیس کانون عالی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در خصوص وضعیت قراردادهای کار حق‌التدریسی‌ها گفت: با اساتید حق‌التدریس قراردادی امضا نمی‌شود. حتی اگر قراردادی با آن‌ها بسته شود، یک نسخه از آن را هم به اساتید نمی‌دهند. چون اگر یک استاد حق‌التدریس بخواهد به خاطر نوع قرداد و نحوه تنظیم آن به اداره کار شکایت کند، می‌تواند حق و حقوق خود را زنده کند.

وی می‌افزاید: بد‌ترین ظلم‌ها در حق این قشر اتقاق می‌افتد. همین حالا در قراردادی که به اساتید حق‌التدریس برای امضا داده می‌شود، نه مدت قرارداد آماده است نه مبلغ دستمزد مشخص است. صرفا قراردادی می‌آورند و می‌خواهند که امضا شود.

قزلسفلو با بیان اینکه در حال حاضر به غیر از دانشگاه آزاد، هیچ دانشگاهی اساتید حق‌التدریس را بیمه نمی‌کند، گفت: البته بیمه کردن دانشگاه آزاد خنده‌دار است! یعنی اگر ۴ ماه در دانشگاه آزاد تدریس کرده باشید اندازه‌‌ همان دو روز در هفته که تدریس کرده‌اید برایتان بیمه رد می‌شود!

یا تدریس یا بیمه!

این فعال صنفی اساتید حق‌التدریس در شرح دیگر مشکل بیمه‌ای اساتید حق‌التدریس گفت: اگر استاد حق‌التدریسی بخواهد ما به التفاوت حق بیمه‌اش را پرداخت کند، قادر به این کار نیست؛ چراکه مثلا کارگاهی به نام دانشگاه آزاد برایش بیمه چند روز در ترم بیمه رد کرده و حالا دیگر نمی‌تواند به صورت خویش‌فرمایی سابقه بیمه خود را تکمیل کند. این قانون تامین اجتماعی است. به بیان دیگر یک حق‌التدریسی یا باید تدریس را انتخاب کند یا اینکه خود را به صورت خویش‌فرمایی بیمه کند.

ناب رئیس کانون عالی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، می‌افزاید: در جامعه اساتید حق‌التدریس فارغ‌التحصیلانی را داریم که دو تا سال از اخذ مدرک دکترای آن‌ها می‌گذرد. آن‌ها روزمه علمی پژوهشی فوق‌العاده‌ای دارند اما دارای افسردگی شدید هستند و لذا دست به خودزنی و خودکشی زده‌اند؛ چراکه هیچ امیدی به آینده ندارند.

قزلسفلو با بیان اینکه در حال حاضر بدعتی در استخدام مدیران و کارمندان دانشگاه‌های علمی کاربردی گذاشته شده است که آسیب آن متوجه اساتید حق‌التدریس است، گفت: یک واحد استانی دانشگاه علمی کاربردی برای اینکه بتواند روسای مراکز علمی کاربردی خود را انتخاب کند می‌آید و از هیات علمی دانشگاه مادر استفاده می‌کند. همین‌جا یکسری فرصت از دست اساتید حق‌التدریس دانشگاه علمی کاربردی که از لحاظ علمی و پژوهشی عالی هستند، می‌پرد.

وی افزود: باید از استفاده از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مادر به عنوان مدیران اجرایی و کارمندان دانشگاه علمی کاربردی جلوگیری شود؛ چراکه هدف ما این است که اساتید دارای شغل سازماندهی شوند. اساتید چند شغله روزنه‌های تنفسی حق‌التدریسی‌ها را بسته‌اند.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار