غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در مراسم بزرگداشت روز پرستار، اظهار کرد: یکی از معیارهای رفاه و توسعه جوامع بشری شاخص وضعیت بهداشت و سلامت آن جامعه است که رکن اساسی پویایی جامعه به شمار می‌رود. در این بین نقش پرستار محوری است و در واقع پزشکی بدون در کنار داشتن پرستاری به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.
کد خبر: ۷۰۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 13 January 2019

مراسم بزرگداشت مقام پرستار صبح امروز با حضور استاندار خوزستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان و رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛  غلامرضا شریعتی در این مراسم اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های رفاه و توسعه جوامع بشری شاخص وضعیت بهداشت و سلامت آن است که رکن اساسی پویایی جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: دسترسی به یک نظام سلامتی پویا و باکیفیت مستلزم همکاری تیم ارتقادهنده سلامت شامل مجموعه‌ای از پزشکان، پرستاران و سایر پیراپزشکان در رشته‌های دیگر علوم پزشکی است. در این بین نقش پرستار محوری است و در واقع پزشکی بدون در کنار داشتن پرستاری به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

استاندار خوزستان بیان کرد: ۷۰ درصد امور بهداشتی در جهان توسط پرستاران انجام می‌شود بنابراین کیفیت مراقبت‌های بهداشتی به میزان زیادی به نحوه ارائه خدمات پرستاری بستگی دارد.

شریعتی با با اشاره به 12 ماه می روز جهانی پرستار گفت: در فرهنگ ایرانی‌ها به تاسی از صبر و استقامت حضرت زینب(س) که نماد ایستادگی در برابر مشکلات و سختی‌ها است، پنجم جمادی‌الاول روز پرستار نامیده شده است. از همین نام‌گذاری می‌توان به سختی کار پرستاری پی برد.

وی تصریح کرد: یک پرستار در بدترین حالت جسمی و روانی در کنار بیمار است. همه روزه شاهد محیط پرتنش و پراسترس است. شیفت‌های طاقت‌فرسا، شب ‌زنده‌داری، تالمات روحی بیماران و اظهار همدردی با همراهان بیماران، مشکلات مربوط به کمبودهای ساختاری، گاهی مشکلات تجهیزاتی و دارویی و حقوق پایین در کالبدی به نام پرستار جمع‌آوری شده است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید فهم عمومی و فرهنگ عامه مردم این مطلب را به درستی درک کنند که برای حفظ سلامتی در جامعه اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به ارائه خدمات پرستاری در منزل ویژه سالمندان گفت: با توجه به سیر جمعیتی ما به سمت سالمندی و افزایش امید به زندگی، در حال حاضر 9.5 درصد جمعیت ما سالمند و نیازمند مراقبت‌های حمایتی است. ممکن است این حمایت‌ها از عهده افراد خانواده برنیاید البته این خدمات و امکانات و اقدامات نیازمند نیروی کافی و با کیفیت است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که مسئولان ذیربط مسائل مدیریتی کشور باید برای این شغل باب جداگانه و تازه‌ای باز کنند. مسائل استخدام، آموزش ضمن خدمت، استراحت و مرخصی موضوعاتی است که در ماهیت کار پرستار اثرگذار است. اگر نقش پرستار مهم است پس پرستار خسته، از کار مانده و چند نوبت پشت سر هم کار کرده از روی ناچاری دیگر نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. بنابراین فکر می‌کنم همین درک عمیق و این شناخت فنی مقام معظم رهبری از حرفه پرستار کفایت می‌کند. لازم نیست من نیز بر رفع این موانع خدمتی و مشکلات حرفه‌ای این عزیزان تاکید داشته باشم.

وی با اشاره به مشکلات پرستاران بیان کرد: امیدواریم سازوکاری اتخاذ شود تا معوقات پرستاران را پرداخت کنیم. حجم کار پرستاری بسیار بالا است. درست است که طرح تحول نظام سلامت خوب بوده ولی ضعف‌هایی هم داشته است که یکی از ضعف‌ها این است که افزایش ضریب تخت در بیمارستان‌های دولتی، فشار کار پرستاری را مضاعف کرده است.

استاندار خوزستان گفت: البته سرپرست وزارت بهداشت و درمان آقای دکتر نمکی روز گذشته خبر از استخدام ۱۹ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دادند که امیدواریم این امر محقق شود و حجم کار پرستاری که ناشی از کمبود نیرو است کاسته شود و شاهد ارائه خدمات باکیفیت و ایمن باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی نیز اظهار کرد: کار بزرگی که بر دوش جامعه پرستاری قرار دارد شاید مانند بسیاری از کارهای سخت دیگر به آسانی قابل توصیف نباشد.

وی افزود: توصیف یا تقدیر از پرستاران، بهیاران، فوریت‌های پزشکی یا دیگر مشاغل یک آموزه اخلاقی است اما در حقیقت اینکه انسان بتواند در حجم کار قرار بگیرد و درک کاملی داشته باشد به آسانی امکان‌پذیر نیست مگر برای اهل همان کار.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: از قدیم به دانشجوها گفته‌ام که اگر می‌خواهید بدانید که یک مولف چه زحمتی کشیده است چند برگ کاغذ در دست بگیرید و بنویسید تا متوجه شوید کار چنین نویسنده‌هایی تا چه حد بزرگ است.

شفیعی تصریح کرد: پیام روز ولادت حضرت زینب(س) این است که کار پرستاری را فراتر از شکل و شمایل اداری و یک عبادت ببینیم. عبادت دیدن کار و تلاش، انسان را به یک نقطه پایان‌ناپذیر گره می‌زند.

وی با بیان اینکه در شخصیت حضرت زینب(س) تلفیق ارتباط و نقش‌آفرینی عقلانی و عاطفی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شاید بعد رابطه عاطفی که بین پرستار و بیمار مورد انتظار است حتی بین پزشک و بیمار مورد انتظار نباشد.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: ما نمی‌توانیم حق و تکلیف را جدا از هم بدانیم. هر آنجا که تکلیفی می‌بینیم در کنارش حقوق نیز دیده می‌شود. اگر در طول سال تکالیفی برای پرستاران مطالبه می‌شود باید حقوق آن‌ها در کنار این مطالبات دیده شود.

شفیعی بیان کرد: در نظام سلامت تکالیف بر جامعه پرستاری سنگین است اما در کنار این تکالیف سنگین به حقوق جامعه پرستاری چقدر توجه شده است؟

وی تصریح کرد: ای کاش آقای دکتر هاشمی تا پایان دوره وزارت بر سر کار می‌ماندند تا در پایان دوره وزارت گزارش کار ارائه می‌دادند و خودشان را در معرض نقد و بررسی قرار می دادند. در میان راه کار را رها کردن قابل قبول نیست.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه نظام سلامت مورد نقد، بررسی و ارزیابی است، گفت: ما از جامعه پرستاری در کنار مسئولیت سنگینی که پیش روی آن‌ها می‌بینیم باید به حقوق، وظایف و مسئولیت‌های رسمی وزارت بهداشت و درمان به این بخش از جامعه بپردازیم.

شفیعی با اشاره به همسران جانبازان به عنوان پرستاران گمنام اظهار کرد: این همسران بعضا بیش از سه دهه عاشقانه در حال حمایت هستند و از یک سرو رشید در راه دفاع از وطن پرستاری می‌کنند.

علیرضا گچ‌کوبان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اهواز نیز در این مراسم با اشاره به تعبیر فرشته‌های زمینی برای پرستاران، اظهار کرد: از مسؤولان سپاس‌گزارم که ما را فرشته صدا می‌کنند ولی ما 364 روز دیگر وجود نداریم و فقط روز پرستار وجود داریم. ای کاش برای این فرشته‌های زمینی حق‌وحقوق هم در نظر می‌گرفتند. پرستاران خوزستان در بدترین شرایط آب و هوایی کار می‌کنند ولی حق بدی آب‌وهوا به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی افزود: 25 درصد افزایش حقوق که همه نهادهای دیگر گرفتند به پرستارها تعلق نگرفت. از سال 94 تا کنون حق لباس به پرستاران داده نشده است. از سال 86 تا امروز همچنان مبلغ 50 هزار تومان حق مسکن به پرستارها داده می‌شود و 2 سال است که پاداش بازنشستگی نیز به پرستارها داده نشد.

برچسب ها: روز پرستار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار