معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با بیان اینکه اقتصاد خوزستان بیش از یک و نیم برابر نرم کشوری دولتی‌تر است،گفت: بیش از 212 فرصت سرمایه‌گذاری را در استان با قیمت‌های جدید به روزرسانی کرده‌ایم که ارزش این‌ها بیش از 6.2 میلیارد یورو و 317 هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۷۱۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 22 February 2019

همایون یوسفی پنجشنبه شب در جلسه کارگروه اشتغال خوزستان که با حضور وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در استانداری خوزستان برگزار شد با بیان اینکه خصوصی سازی با وجود رشد اقتصادی امکان پذیر است، اظهار کرد: خصوصی سازی در کشورهای دیگر با رقم های صفر انجام می شود و حتی دولت ها در زمینه تعرفه ها، عوارض و مالیات به بخش خصوصی کمک می کنند.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه این خصوصی سازی ها هم اکنون برای ایران خیلی مناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور نیست، افزود: مصداق آن گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه است.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هدف گذاری های دولت برای اشتغال مثلا پیش بینی اشتغالزایی برای یک میلیون و ۷۷۷ هزار شغل در سال آینده اصلا با واقعیت سنخیت ندارد چون به ازای هر ۲.۵ درصد افزایش رشد اقتصاد به تبع ۲.۸ درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا می کند ولی وقتی ما اصلا رشد اقتصادی نداریم.

یوسفی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات، کم شماری در حوزه بیکاران کشور است، گفت: در حال حاضر نظام آموزشی کشور نیروی کارآمد تولید نمی کند و این موضوع باعث برطرف شدن موانع تولید در کشور نمی شود.

وی ادامه داد: دولت رقمی حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اشتغالزایی کمیته امداد و بهزیستی در سال آینده درنظر گرفته و همچنین برای طرح های ict نیز سهم های خوبی دیده شده که امیدواریم محقق شوند ولی هیج کشوری مشکل اقتصاد را با ارائه تسهیلات مالی حل نکرده چون اگر فضای کسب و کار را تغییر و یا بهبود ندهیم باز هم به نتیجه ای نمی رسیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مشکلات اقتصادی خوزستان به این واسطه که دولتی ترین اقتصاد کشور را دارد با سختی بیشتری حل می شود.

یوسفی ادامه داد: نرخ بیکاری خوزستان در سال ۹۵ به میزان ۱۰.۳ بوده که امسال به ۱۴.۳ افزایش پیدا کرده است؛ همچنین در خوزستان ۲۸ هزار پرونده کارفرما و کارگر به شوراهای حل و اختلاف ارجاع می شود.

وی ابراز با گلایه از رتبه ۲۶ استان در حوزه تعاون یادآور شد: در دو سال اخیر نزدیک به ۹۰۰ تجمع در خوزستان داشتیم که اگر به موقع ورود پیدا می کردیم خیلی از آنها قابل پیگیری بود.

حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان اظهار کرد: همه مسولان و وزرا بر تلاش برای حل مشکلات استان خوزستان به خصوص در مساله بیکاری تاکید دارند اما نتیجه‌ای که مد نظر است اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: عده‌ای عنوان می‌کنند که به دلیل مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد، این استان جای سرمایه‌گذاری نیست و به همین دلیل باید به دنبال عواملی بود که مانع سرمایه‌گذاری در استان می‌شوند و این عوامل را از میان برداشت.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهاجرت مردم از خوزستان عنوان کرد: آن‌هایی که امکان مهاجرت از خوزستان را دارند، از این استان می‌روند و اگر به این موضوع توجه نشود شاهد مهاجرت نیروی انسانی از خوزستان خواهیم بود.

ناصری نژاد با بیان اینکه اصلی ترین دغدغه مردم خوزستان بحث بیکاری است، خاطرنشان کرد: مردم در خوزستان مشکلات مقطعی مانند ریزگرد، سیل، خشکسالی و ... دارند اما بحث بیکاری جوانان در خانواده‌های خوزستانی دغدغه اصلی است و این مساله باعث مهاجرت بسیاری از خوزستان به دیگر استان های کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان پیشینه بسیار خوبی در زمینه تعاونی‌ها داشته است، ادامه داد: در حال حاضر اکثر تعاونی‌ها در خوزستان تعطیل شده‌اند و و بسیاری نیز مقروض هستند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مثال تعاونی‌های مرزنشینان که در این شرایط اقتصادی می‌توانست کمک بسیار خوبی به کشور کند، تعطیل شده‌اند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید زمینه سرمایه‌گذاری در خوزستان فراهم شود زیرا این استان جایی بسیار بکر برای سرمایه گذاران است. علی رغم ظرفیت‌های فراوانی که در خوزستان برای سرمایه گذاری وجود دارد اما مردم در کمال فقر و مشکلات زندگی می‌کنند.

همچنین جواد کاظم نسب الباجی اظهار کرد: خوزستان از نعمت ها و ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است اما رتبه سوم بیکاری در کشور را دارد که این معضل غیرقابل قبول است.

وی با ابراز گلایه از کم توجهی مدیران ملی به خوزستان افزود: این بی توجهی باعث شده تا مدیران غیربومی هم به عنوان مدیرعامل و هم هیئت مدیره در شرکت های تولیدی خوزستان منصوب شوند و به تبع منجر به ایجاد مشکلات متعدد و فرسودگی و از بین رفتن شرکت های باسابقه می شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، جذب نیروهای غیربومی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی بدون حل مشکلات اصلا صحیح نیست؛ نتیجه واگذاری شرکت های فرسوده به بخش خصوصی منجر به تجمعات و اعتراضات کارگری می شود.

کاظم نسب با بیان اینکه اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری منجر به اشتغالزایی بیشتر برای خوزستان می شود، اضافه کرد: توسعه و احیای نخیلات خوزستان که سرمایه اصلی خوزستان هستند و از نفت هم مهمتر هستند؛ نخیلاتی که صادرات و ارزآوری دارند امروز مورد بی توجهی قرار گرفتند.

وی با تأکید بر لزوم پرداخت هزینه های سالانه برای مهار کردن ریزگردها به خوزستان گفت: همچنین خواستار تقویت صنعت شیلات در خوزستان برای اشتغالزایی بیشتر و اعطای وام های کم بهره به صاحبان مشاغل خانگی هستیم.

در ادامه این جلسه سید علی بحرینی‌مقدم اظهار کرد: خوزستان در تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت در رتبه دوم و بدون احتساب نفت در رتبه چهارم قرار دارد.  

وی افزود: اقتصاد خوزستان بیش از یک و نیم برابر نرم کشوری دولتی‌تر است. بین سال های 84 تا 94 در یک دهه بیش از 8 میلیون نفر به سن کار یعنی 10 سال به بالا اضافه شدند. از این میان 1.5 میلون نفر تنها فعال بودند و بیش از 6.5 میلیون نفر به جمعیت غیر فعال کشور اضافه شد. به همین دلیل نرخ مشارکت اقتصادی در سال 84، به 41 درصد و در سال 94 به 38.2 درصد کاهش پیدا کرد.

بحرینی‌مقدم تصریح کرد: بر اساس سرشماری 90 و 95 در استان نرخ جمعیت 10 سال به بالا از 370 هزار نفر به 379 هزار نفر افزایش داشته است. جمعیت شاغلین نیز از 954 هزار نفر به یک میلون و 337 هزار نفر و جمعیت بیکار از 330 هزار نفر به 222 هزار نفر رسیده است.
 
وی عنوان کرد: 337 میلیارد تومان اعتبار در سال 97 در راستای اشتغالزایی به خوزستان اختصاص پیدا کرده است که از این رقم 174 میلیارد تومان پرداخت شده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان گفت: در قالب جلسات استان، 73 بنگاه اقتصادی راکد و غیر فعال در استان احیا شدند. 153 بنگاه نیز ارتقا ظرفیت پیدا کرده‌اند. در مجموع 391 بنگاه اقتصادی مورد حمایت کارگروه قرار گرفته است و در این زمینه تعداد اشتغال ایجاد شده بیش از 3 هزار و 827 فرصت شغلی است.
 
بحرینی‌مقدم افزود: افزون بر اعتبارات دولتی در بحث جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز اقدامات مناسبی انجام شد و در مراحل مختلف فرآیندهای سرمایه‌گذاری نیز 36 دستگاه شناسایی شد.

وی گفت: ظرفیت‌های بیشماری در استان وجود دارد. انجام مطالعات فنی و اخذ مجوزها از اهداف تدوین برنامه عملیاتی ما در استان بوده است تا بتوانیم بر اساس آمایش سرزمینی در هر شهرستان یک مگاپروژه را تعریف کرده و روش‌های تامین مالی آن را نیز مشخص کنیم. 
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: بیش از 212 فرصت سرمایه‌گذاری را در استان با قیمت‌های جدید به روز رسانی کرده‌ایم که ارزش این‌ها بیش از 6.2 میلیارد یورو و 317 هزار میلیارد تومان است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه اشتغال در ۲۷ شهرستان با حضور مدیران ارشد خوزستان اظهار کرد: سه هزار و ۸۹۸ طرح برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانک های استان ارائه شده است که سهم خوبی از تسهیلات پرداخت شده به اشتغالزایی روستایی اختصاص دارد.

سید نور محمدپور افزود: تسهیلات ابلاغی برای اشتغالزایی به استان یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان است که از این میان ۵۲۳ طرح احصاء و به بانک ها ارسال شد؛ طرح های ارسالی به بانک با اعتبار ۸۵۸ میلیارد تومان بود که از این میزان فقط ۱۰۶ میلیارد تومان برای طرح هایی با اشتغالزایی یک هزار و ۳۶۸ نفر پرداخت شد.

وی خبر داد: تسهیلات مشاغل خانگی ۹۷ اعتبار ابلاغی ۳۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که بین بانک های مختلف تقسیم شد.

امیرحسن نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: خوزستان در حوزه صنعت از نظر حجم سرمایه گذاری رتبه دوم ولی در اشتغال زایی رتبه ۱۰ و از نظر تعداد واحدها رتبه ۱۴ کشور را دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت استان، یک هزار و ۷۱۱ جواز تأسیس داریم، افزود: خوزستان از نظر فرآورده های پتروشیمی رتبه دوم، صنایع جانبی الکل و خمیرمایه اول و فولاد هم رتبه دوم کشور را دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با تأکید بر لزوم مطالعه و احداث شهرک تخصصی صنایع تکمیلی در خوزستان تصریح کرد: طرح های صنعتی در دست اجرای خوزستان نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری و ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی را دارند.

نظری ادامه داد: واحدهای بزرگ دولتی واگذار شده به بخش خصوصی از جمله گروه ملی، واحدهای بزرگ در تملک دولت ها و بانک ها مثل کشت و صنعت کارون و تصفیه شکر اهواز، واحدهای صنفی، صنعتی و تجاری با معوقات تسهیلات بانکی و عدم اجرای کامل ماده ۱۶ قانون بودجه سال جاری مواجه هستند؛ همچنین تأمین مالی واحدهای صنعتی از نظر سرمایه ثابت و در گردش و ارزی از جمله مهمترین مشکلات خوزستان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به برخی مشکلات فعلی خوزستان در بخش صنایع بزرگ خبر داد: فولاد اکسین نیازمند توجه جدی است که سهامداران و هیئت مدیره آن باید تعیین تکلیف شود؛ کمبود نقدینگی و بدهی ۹۰۰ میلیاردی نیز از دیگر مشکلات این شرکت است.

وی بیان کرد: شرکت های کشت و صنعت نیشکر به دلیل عدم تأمین آب مورد نیاز در سال زراعی دچار افت تولید شکر شده اند. همچنین باید به توان تصفیه شکر وارداتی توسط این واحدها و تأمین شکر خام (حداقل ۲۰۰ هزار تن) توجه شود.

نظری اضافه کرد: صنعت پتروشیمی نیز دچار مشکلات حمل و نقل دریایی به دلیل تحریم، تأمین خوراک برخی واحدها، شیمی تکس و فارابی به دلیل آتش سوزی شرکت پتروشیمی بوعلی و مارون به دلیل افت تولید گاز از چاه های نفت و همچنین واردات مشابه تولید داخلی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار