فعالان بازار سرمايه استان طي نخستين هفته ارديبهشت بورس منطقه اي مازندران حدود 390 ميليارد ريال سهام خريد و فروش کردند که نسبت به هفته گذشته خود عقب نشيني 30 درصدي را تجربه کرد.
کد خبر: ۷۳۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ 27 April 2019

  فعالان بازار سرمايه در نخستين هفته ارديبهشت تعداد 198 ميليون و 128 هزار و 502 سهم به ارزش 389 ميليارد و 211 ميليون ريال معامله کردند.
علاوه بر اين بورس مازندران در ميزان سهام معامله شده نيز هفته قبل کاهش 25 درصدي را تجربه کرد، زيرا در آخرين هفته فروردين بورس بازارن مازني تعداد 272 ميليون سهم به ارزش 565 ميليارد ريال معامله کردند.
اين کاهش در ميزان و ارزش معاملات سهام بورس منطقه اي مازندران در حالي است که شاخص قيمت سهام با رشد سه هزار و 851 واحدي پس از چند روز روند کاهشي، به 203 هزار و 777 واحد رسيد که رکورد جديد در پايان هفته بورس کشور بود.
البته ارزش سهام معامله شده در نخستين هفته ارديبهشت بورس منطقه اي مازندران در حالي کاهش 30 درصدي داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش 800 درصدي يا هشت برابري را نشان مي دهد.
به اعتقاد کارشناسان اين ميزان افزايش نسبت به سال قبل ريشه در چندين عامل دارد که شامل نوسانات نرخ ارز، فقدان افزايش نرخ سپرده بانکي، تنوع در بازار و اعتماد و اقبال بيشتر سرمايه داران براي حضور در بازار بورس به جاي بازار مسکن، ارز و يا ديگر بازارها است.
برخي از کارشناسان بازار سرمايه نيز ورود بازيگران خرد به بورس را مهم ترين عامل در افزايش و گسترش معاملات اين بازار سرمايه اي مي دانند.
با اين وجود هفته گذشته نيز بيشترين ميزان ارزش سهام معامله شده به سبد خريد اختصاص داشت و 222 ميليارد ريال سهم حريداري و 167 ميليارد ريال فروخته شد.
همچنين سهام شرکتهاي ايران خودرو، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، حمل ونقل بين المللي خليج فارس و کشتي راني جمهوري اسلامي ايران بيشترين ارزش معاملات استان را به خود اختصاص دادند.
کاهش 30 درصدي ارزش معاملات سهام در مازندران در حالي است که بازار سهام کشور نخستين هفته ارديبهشت را با افزايش 2درصدي شاخص سپري کرد که در اين هفته بازيگران خرد به خريدهاي خود ادامه داده و توانستند بيش از 275ميليارد تومان نقدينگي را به پرتفوي خود انتقال دهند.
در بورس کشور نيز بانک ها ، شرکت هاي دارويي و خودروسازها به ترتيب بيشترين ميزان سهام معامله شده را به خود اختصاص دادند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار