رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تخریب برخی مدارس با عمر کم، عنوان کرد: چنانچه مدعی‌العموم وارد نشود، فرماندار به‌عنوان نماینده دولت در خصوص مدارس شکایت رسمی انجام دهد زیرا عمر مفید یک مدرسه باید حدود ۱۰۰ سال باشد و این مدارس به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب پس از چند سال ساخت در این زلزله تخریب شدند.
کد خبر: ۷۶۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ 17 July 2019

اسماعیل نجار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که در مسجدسلیمان برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشور حادثه‌خیزی است؛ سیل خسارت‌های سنگینی به کشور وارد کرد و طبق برآوردها، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان میزان خسارت سیل بود. مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اولویت پرداخت خسارات را در دو بخش مسکن و کشاورزی عنوان کردند و تمام تلاش این است که کار در این بخش به خوبی انجام شود.

 
به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: در بخش زیرساخت، مقرر شده کار با جابجایی انجام شود یعنی اگر قرار است جایی مدرسه‌ای احداث شود، این کار انجام نشود و مدارس آسیب‌دیده بازسازی شوند یا اگر اعتباری برای احداث راهی قرار داده شده باید برای منطقه آسیب‌دیده هزینه شود. همچنین مثلا باید برآورد شود که چه میزان سیل‌بند نیاز به ترمیم دارند.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: اگر اتفاقی در منطقه‌ای رخ دهد، نمی‌شود انباشت مشکلات را با وقوع یک حادثه رفع کرد. امروز همه مباحث و مشکلات مطرح شده در مسجدسلیمان حول محور گذشته بوده است.
 
نجار بیان کرد: امروز سه زلزله بالای ۴ ریشتر در سه استان رخ داد و روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ زلزله با بزرگی متفاوت در استان‌های مختلف رخ می‌دهد.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در برخی شهرهای زلزله‌زده پس از وقوع زلزله گفت: اکنون اگر بم را ببینید قابل مقایسه با وضعیت قبل از زلزله نیست و در این زمینه نباید به شبکه‌های اجتماعی  توجه شود. در برخی برنامه‌ها دیده‌ایم که عنوان می‌کنند که کانکس‌ها تنها به افرادی که پارتی دارند داده می‌شود اما زمانی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم کسی که در منطقه آسیب قرار ندارد، کمک و کانکس را دریافت کرده است.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه استفاده از کانکس مشکلات جدی دارد، تصریح کرد: زندگی در فضای ۲۰ متری برای کسی که منزل ۷۰۰ متری با همه امکانات داشته، بسیار سخت است و راه چاره تنها بازسازی است که این کار زمانبر است.
 
نجار خاطرنشان کرد: اکنون ارتفاع ساختمان در سرپل ذهاب از ۱.۲ طبقه به ۳.۲ طبقه رسیده است. همه سازوکارهایی که پس از حوادث طبیعی در استان‌های دیگر به کار گرفته شده، در منطقه زلزله‌زده مسجدسلیمان نیز انجام خواهیم داد.
 
وی عنوان کرد: برای کسانی که منازلشان تخریب شده است و امکان سکونت در آن وجود ندارد، منازلی به صورت اجاره‌بها تعیین می‌شود، یعنی انتقال اسکان موقت به دائم تا زمان احداث منزل.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به نحوه پرداخت اجاره‌بها گفت: برای اجاره‌بها در روستا ۶ میلیون تومان و در شهرها ۱۲ میلیون تومان به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود اما نباید دیگر کسی در چادر زندگی کند. گاهی می‌بینیم که افراد در چادر زندگی می‌کنند و از همه امکانات استفاده می‌کنند و حتی مبلغ بسیار بیشتری از مردم به عنوان کمک دریافت می‌کنند.
 
نجار با بیان اینکه در زلزله مسجدسلیمان باید ارزیابی دقیق و سریع انجام شود، عنوان کرد: بنیاد مسکن باید تعداد واحدهای تخریبی را با ارزیابی دقیق مشخص کند.
 
وی با اشاره به نحوه پرداخت خسارات خاطرنشان کرد: برای منازل تخریبی شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد، ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی، ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای احداث و ۵ میلیون تومان کمک معیشتی بلاعوض پرداخت می‌شود. برای منازل تعمیری نیز در شهر و روستا تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: همچنین برای منازل تخریبی روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد، ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۰ میلیون تومان کمک معیشتی پرداخت خواهد شد.
 
وی ادامه داد: مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات را نیز دولت پرداخت می‌کند. همچنین تلاش می‌کنیم ۸ تن سیمان برای منازل احداثی و یک تن سیمان برای منازل تعمیری از بنیاد مستضعفان به صورت رایگان دریافت کنیم.
 
نجار افزود: با توجه به اینکه منطقه مسجدسلیمان نفت‌خیز است و منطقه از دود و آلودگی ناشی از فعالیت‌های نفتی متاثر است، تلاش می‌کنیم با نفت مذاکره کنیم تا بتوانیم کمک‌هایی نیز از این ناحیه دریافت کنیم. همه این موارد مازاد بر تحصیلات در نظر گرفته شده است.
 
وی عنوان کرد: متولی بافت‌های فرسوده، مسکن و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهری با اعتبارات خوب است و باید از این فرصت و اعتبارات استفاده شود.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: باید برآورد شود که مرمت ساختمان‌های منطقه زلزله‌زده ولیعصر مسجدسلیمان چه میزان اعتبار نیاز دارد تا به دولت پیشنهاد دهیم تا مرمت انجام شود یا از محل تسهیلات و کمک‌های دیگر اقدامات در این راستا انجام شود.
 
وی با بیان اینکه خسارات زیرساخت‌های مسجدسلیمان باید برآورد شود، تصریح کرد: فرماندار مسجدسلیمان باید در خصوص مدارس آسیب‌دیده شکایت رسمی داشته باشد؛ اینکه یک مدرسه ساخته و سپس تخریب شود معنی نمی‌دهد. یک مدرسه یا خانه باید ۱۰۰ سال عمر کند و باید متوجه شویم که آیا در ساخت مدارس تخریبی مسجدسلیمان در زلزله اخیر، مصالح غیراستاندارد استفاده شده و یا نظارت نشده است.
 
نجار ادامه داد: اولین مرجع در این زمینه، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است زیرا متولی کار بوده است و باید نظارت کند. اینکه مهندس ناظر تنها پول بگیرد و نظارت نکند، صحیح نیست.

در ادامه استاندار خوزستان گفت: این زمین لرزه که ۵.۷ ریشتر قدرت داشته ولی باعث ایجاد حجم بالایی از تخریب ها شده که ناشی از فرسودگی بافت موجود در این شهرستان است.

شریعتی افزود: در این شهرستان مناطقی مانند گلگیر، کلگه، نمره هشت، پشت برج و سی برنج به دلیل زلزله آسیب جدی تر را متحمل شده اند و خانه بعضاً دیگر قابل سکونت نیستند.

نماینده عالی دولت در استان از غیر قابل استفاده بودن ۴۴ مدرسه در منطقه زلزله زده مسجدسلیمان خبر داد و گفت: تخریب این فضاهای آموزشی به حدی است که به هیچ عنوان نمی توان از آنها به عنوان فضاهای امن برای حضور دانش آموزان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این فضاها دارای ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت بوده اند، گفت: پیش از این حادثه تخریب و بازسازی این مدارس در دستور کار استان بوده است.

استاندار خوزستان یادآورشد: در جریان این حادثه ما شاهد تخریب ساختمان اداراتی بودیم که مدت زمان زیادی از ساخت آنها نگذشته بود اما در همین زلزله بلا استفاده شدند و لازم است تا مسببان ساخت و ساز چنین بناهایی مورد بازخواست قرار بگیرند.

شریعتی تصریح کرد: سازنده، ناظر، کارفرما و … باید پاسخگو باشند که چرا یک اداره که از محل بیت المال ساخته شده به دلیل یک زلزله نه چندان قوی، فرو می ریزد و کاملاً بدون استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید با متخلفان و آنهایی که در ساخت این بناها قصور کرده اند، برخورد جدی صورت بگیرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار