آتش سوزی عمدی زمین‌های کشاورزی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند و اخیرا در پی آن بخشی از تفرجگاه‌های سد کرخه را نیز دچار حریق کرد.
کد خبر: ۷۶۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 18 July 2019

 آتش سوزی بقایای مزارع گندم با وجود هشدارها و اخطاریه های فراوان مسؤولین همچنان خسارات فراوانی به محیط زیست وارد می‌کند.

برخی کشاورزان شمال خوزستان پس از برداشت محصول گندم مزارع خود را آتش می‌زنند و معتقدند این اقدام ،‌مزرعه را برای کشت محصول بعدی آماده و خسارتی به خاک و محیط زیست وارد نمی کند.

حداقل 30 درصد از سطح خاک باید از بقایای گیاهی پوشیده شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصولات توسط کشاورزان سنتی نادرست است، این اقدام کشاورزان اشتباه است.

وی افزود: این کار باعث از بین رفتن مواد آلی خاک می‌شود و خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک خاک بی‌ارزش خواهد شد.

محمد قاسمی با بیان این‌که در کشاورزی حفاظتی حداقل 30 درصد از سطح خاک باید از بقایای گیاهی پوشیده شود، عنوان کرد: این اقدام موجب حاصلخیزی خاک، بالا رفتن ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک، کاهش مصرف انرژی و پایداری و حفاظت از خاک می‌شود.

قاسمی نژاد گفت: به کشاورزان توصیه می‌کنم که کاه و کلش خود را آتش نزنند و در مزرعه نگهداری کنند و با مصرف کود فرآیند پوسیده شدن بقایای گیاهی در خاک را سرعت بدهند و مواد غذایی را در خاک مهیا کنند تا گیاه از عناصر موجود در خاک استفاده کند.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان افزود:  آتش زدن مزارع کار بسیار غلطی است که باعث کاهش حاصلخیزی خاک و آلودگی محیط‌زیست می‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

۵۰ درصد آتش سوزی ها عمدی است

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در این خصوص اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده بالغ بر ۵۰ درصد این آتش سوزی ها عمدی و توسط کشاورزان صورت می گیرد که علاوه بر مشکلات زیست محیطی، بر سلامت مردم و به ویژه بیماران به صورت مستقیم تاثیر منفی دارد.

محمد حیدری با تاکید بر لزوم تلاش و پیگیری دهیاران و بخشداران در راستای فرهنگ سازی در بین کشاورزان برای کاهش این معضل افزود: یک فرهنگ غلط از گذشته تاکنون برای کشاورزان به یادگار مانده مبنی بر اینکه آتش زدن زمین به زودباروری زمین زراعی کمک می کند در حالیکه کشاورزان شهرستان باید نسبت به عواقب این اقدام خود آگاه باشند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول عنوان کرد: اداره جهاد کشاورزی باید از کشاورزان برای عدم انجام این اقدام تعهد دریافت کند و با کشاورزان خاطی به صورت جدی برخورد قضایی صورت بگیرد.

حیدری با بیان اینکه باید از تمام فرایندهای کشاورزی در آمدزایی شود، گفت: اگر شرکت و یا مکانی برای خریداری کاه و کلش اراضی کشاورزی در شهرستان وجود دارد باید تقویت شود ودرصورت فقدان چنین مکانی لازم است یک تعاونی در این خصوص ایجاد شود.

معرفی عوامل آتش‌سوزی تفرجگاه‌ها به دادگاه

 اخیرا بخشی از تفرجگاه‌های مردمی سد کرخه به دلیل آتش زدن پس چراهای گندم و سهل انگاری دچار آتش سوزی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک در این باره اظهار کرد: متهمان آتش سوزی تفرجگاه و پوشش درختی محدوده جاده سد کرخه شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.

عیدی گماری اضافه کرد: این آتش‌سوزی از دو قطعه زمین مجزا که گندم آن برداشت شده بود، در واقع به دلیل آتش‌زدن پس‌چرا‌های مزارع گندم و عدم کنترل آن باعث شده تا آتش به تفرجگاه سرایت کند، این کار با هدف تسریع و تسهیل زمین برای کشت بعدی آغاز و زبانه‌های آتش به کنارستان و کهورستان جاده سد کرخه سرایت یافت.

وی افزود:  در این حادثه حدود ۱۰۰ اصله درخت دچار آتش سوختگی شد؛ در کنار این موضوع آلودگی راه هم داریم، پراکنش ذرات آلوده در هوا باعث آلودگی هوا شده و نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود و از بُعد دیگر باعث آلودگی خاک می‌شود، که بر اساس قانون جدید جرم محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل حساسیت بالای این تفرجگاه که میلیون‌ها تومان در سال های گذشته برای آن صرف شده و محلی برای تفریح و آسایش مردم بوده و چندین سال این نهادها مراقبت می شد که متاسفانه در اثر یک بی‌توجهی از طرف افرادی که احساس مسؤولیت نسبت به جامعه ندارند، باعث شد تا این تفرجگاه تخریب شود.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک افزود: اینها باعث خسارت به اموال عمومی شده اند؛ انتظار این است که کشاورزان بیشتر اگاه شوند، آتش زدن زمین‌ها یک روش منسوخ است که جنبه های منفی آن بسیار زیاد است و خیلی راحت با کود ازت می توان این کار را انجام داد.

این اقدام کشاورزان در شمال خوزستان باعث شده تا مردم  منطقه همه ساله از اریبهشت تا تیرماه و زمان برداشت محصول گندم در این منطقه با مشکل جدی ناشی از آلودگی هوا در کنار پدیده ریزگردها گرفتار شوند.

فرهنگ سازی در جلوگیری از آتش زدن بقایای مزارع گندم از سیاست های محیط زیست در سالهای اخیر است که با وجود هشدارها و اخطارهای فراوان همچنان بی تاثیر بوده و همچنان شاهد این تخلف در شمال استان هستیم .

گماری گفت: خوشبختانه دادستان استان دستور صریح برخورد با این موارد را صادر کرده و پرونده آنها در دستور کار قرار دارد  در حال پیگیری است.

طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز‌ شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد و تشخیص این اقدام بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ‌دامپزشکی خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار