رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: مشخص شد که طی ۳۰ سال اخیر هیچ تغییرات عمده ای در شهرستان مسجدسلیمان صورت نگرفته است.
کد خبر: ۷۶۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 19 July 2019

غلامرضا شریعتی در ستاد بحران شهرستان مسجدسلیمان اظهار کرد: تاکنون ۸۹۵ واحد از مسکن مهر مسجدسلیمان باقیمانده است که با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تکمیل می شوند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: طی برگزاری جلسات با نوبخت و وزیر کشور باید گفت که دولت منتظر است که برآوردها از میزان خسارت در شهرستان مسجدسلیمان ارسال و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: چهار هزار و ۵۰۰ واحدی که نیاز به تعمیر در مسجدسلیمان دارد نیز باید مقاوم سازی شوند.

شریعتی بیان کرد: برای جابجایی منازل شهرستان مسجدسلیمان تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده که در صورت تملک اراضی هوانیروز اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: بنیاد برکت همواره در تمامی مشکلات یار و یاور مردم بوده و از حضور پررنگ و قابل تقدیری داشته است.

استاندار خوزستان یادآور شد: اماکن استاندارد باید شتاب زلزله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سانتیمتر را تحمل کنند ولی منازل مسجدسلیمان تاب آوری شتاب زلزله ۲۵ سانتیمتری را نداشتند.

شریعتی ادامه داد: سال گذشته به شهرداری مسجدسلیمان تاکید کردیم که اجازه ساخت و ساز غیرمجاز را ندهند و در عین حال نظارت لازم را داشته باشند.

وی در پایان گفت: شهرداری و راه و شهرسازی باید از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کنند.

همچنین محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این جلسه گفت: استاندار خوزستان در ماه های گذشته به صورت ۲۴ ساعته پای کار بوده و تلاش های زیادی برای مدیریت بحران های خوزستان چه در رابطه با سیل و چه زلزله داشته که شایسته تقدیر است.

وی افزود: پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب نسبت به تلاش های استاندار خوزستان ابراز رضایت کرده بودند و امید است با تلاش تمامی مسئولان استان بتوانیم این بحران را نیز پشت سر بگذاریم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: توسعه کشور مدیون مسجدسلیمان است در حالی که این شهرستان با کمبودهای زیادی همراه است.

وی افزود: وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور باید به به صورت جدی به میدان بیایند و تصمیم اساسی برای مشکلات مسجدسلیمان بگیرند.

مخبر دزفولی گفت: تکمیل واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام از ضرورت ها است که باید در دستور کار قرار گیرد و ما نیز حاضریم در این زمینه حمایت های خود را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های مردمی بهتر استفاده کنیم چرا که مردم در سیل خوزستان حماسه آفریدند و اگر در کنار دولت نبودند شاید نمی توانستیم سیل را کنترل کنیم.

در ادامه حجت الاسلام محمد صادق امینی ظهر اظهار کرد: از محرومیت‌های شهرستان مسجدسلیمان دل پردردی داریم که در این جلسه نمی گنجد.

وی افزود: باید فکری اساسی برای مردم مسجدسلیمان شود که با گذشت ۴۰ سال از انقلاب همچنان مشکلات بسیاری دارند.

امام جمعه مسجدسلیمان تصریح کرد: آب، گاز، راه، پارک، سینما و بوی متعفن فاضلاب همه مشکلات عدیده مسجدسلیمان هستند.

امینی گلایه کرد: استان خوزستان از سال ۹۲ تا ۹۵ به میزان پنج هزار میلیارد تومان از چهار شرکت نفت مطالبه دارد که سهم مسجدسلیمان شاید حدود ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

وی بیان کرد: عدم توسعه یافتگی تا جایی به چشم می آید که مردم نسبت به این بازدیدها بی اعتماد شده و فکر می کنند بعد از رفتن مسئولان باز شهر رها می شود.

امام جمعه مسجدسلیمان در پایان گفت: مسجدسلیمان شاید شهر هم محسوب نشود چون حتی یک طرح جامع شهری هم ندارد.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع حادثه زلزله اقدامات لازم برای بررسی مناطق آسیب دیده در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر بسیاری از منازل این شهرستان آسیب پذیر هستند و شاید با کوچک‌ترین حادثه فاجعه بزرگی رخ دهد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون ۵۰۰ خانواده در مسجدسلیمان جابه‌جا شده‌اند و هنوز نیز تعدادی از خانوارها نیازمند جابجایی هستند.

وی بیان کرد: اکنون فرصت مناسبی است تا بتوانیم در زمینه بازسازی و احیای بافت فرسوده این شهرستان اقدامات اساسی انجام دهیم. احیای بافت فرسوده این شهرستان نیازمند حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی تصریح کرد: در شهرستان مسجد سلیمان در دو نقطه زمین مناسب وجود دارد که فضای مناسبی برای احداث منازل جدید برای آسیب دیدگان زلزله است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: بنیاد مسکن این آمادگی را دارد که در این زمینه با تمام ظرفیت خود وارد میدان شود اما ابتدا باید جانمایی زمین‌ها مشخص و اعتبارات لازم نیز پیش بینی شود.

وی ادامه داد: اکنون هشت هزار و ۵۰۰ خانوار درخواست کارشناسی داده‌اند که تاکنون پنج هزار واحد کارشناسی شده است.

مهدیان گفت: بر اثر زمین لرزه تیرماه جاری ۹۰۰ واحد شهری و روستایی به صورت کامل تخریب شدند و دیگر قابل مرمت و بازسازی نیستند و در برخی از مناطق مسجدسلیمان نیز هیچ شرایطی برای تخریب وجود ندارد چرا که دسترسی ماشین‌آلات به این محلات بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی نیاز به تعمیر تشخیص داده شده‌اند و باقی واحدهای مسکونی در مسجدسلیمان سالم مانده‌اند گفت: کارشناسی واحدهای آسیب دیده تا روز شنبه به پایان می‌رسد و اعتبار مورد نیاز نیز اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: برای سرعت بخشیدن به کار باید بخشی از این منازل تخلیه شوند تا بتوانیم با شرایط بهتری در زمینه تعمیر و جابجایی منازل مسکونی اقدام کنیم.

همچنین حجت الاسلام حیدر حجتی نیا فرماندار مسجد سلیمان در شورای هماهنگی مدیریت بحران مسجد سلیمان اظهار داشت: مسجدسلیمان شهری است که طرح جامع نداشته و بافت‌های فرسوده بسیاری دارد و حضور مقامات کشوری بخصوص وزارت راه و شهرسازی می‌تواند دلگرمی برای مردم این منطقه ایجاد کند.

وی بیان کرد: توسعه مسجدسلیمان نیازمند عزم ملی است که امید است با حضور مقامات کشوری تصمیمات خوبی برای برون رفت از وضعیت دلخراش و ناراحت کننده مسجدسلیمان گرفته شود.

همچنین رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: در شهرستان مسجدسلیمان حدود ۶۸۱ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که به شدت در معرض آسیب جدی قرار دارند.

وی افزود: اگر کانون زلزله در مرکز این شهرستان بود آسیب‌ها بسیار شدیدتر می‌شد و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به همراه داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: ۶ منطقه مسجدلسمیان با پنج هزار منزل در معرض خطر آلودگی نفت و گاز هستند که در سال‌های گذشته قرار بود این منازل جابجا شوند اما تنها ۵۰۰ واحد جابه‌جا شد.

وی گفت: تفاهمنامه ای در این رابطه بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و بنیاد مسکن منعقد شد که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار این پروژه بود و بر اساس آن وزارت راه تأمین کننده زمین، بنیاد مسکن اجرا کننده و شرکت نفت قرار بود منابع مالی آن را تأمین کند.

وی گفت: همچنین بیش از ۷۰ هکتار زمین در شهرستان مسجدسلیمان در اختیار وزارت دفاع می باشد که می‌توان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید و مقاوم در این مساحت برنامه‌ریزی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار