فرماندار مسجدسلیمان عنوان کرد:
فرماندار مسجدسلیمان درخصوص جا به جایی منازل فرسوده، گفت: برخی مناطق مسجدسلیمان مانند نمره هشت و کلگه کاملا باید جابه جا شوند ولی شهرستان مسجدسلیمان هیچ زمینی ندارد و از روی ناچاری از راه و شهرسازی خواسته ایم تپه‌هایی که در سطح شهر هستند را برای تبدیل به زمین، مجوز دهد.
کد خبر: ۷۶۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 20 July 2019

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر حجتی نیا شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سطح توقعات از نیروهای بومی بسیار بالاتر از نیروهای دیگر است، اظهار کرد: زمان وقوع زلزله مدیران و دستگاه‌های مختلف این شهرستان با تمام وجود پای کار بودند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: حدود ۹ هزار نفر مراجعه‌کننده برای ارائه گزارش تخریب و یا آسیب دیدن منازل و اماکن از زلزله را داشتیم که تاکنون پنج هزار واحد ارزیابی شده است.

حجتی نیا با اشاره به اینکه بنیاد مسکن علاوه بر خانه‌ها، کالاها را نیز ارزیابی می‌کند، گفت: ادارات آسیب‌دیده را نیز راه و شهرسازی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

فرماندار مسجدسلیمان با اشاره به اینکه مسجدسلیمان آمار بیکاری بالایی دارد، ادامه داد: افراد شاغل طی چند سال گذشته از مناطق خطرآفرین و یا حتی از این شهر جابجا شدند.

حجتی نیا با انتقاد از اینکه بیشتر خانواده‌های مسجدسلیمانی خوبی نداشته و به دلیل بیکار درآمدی ندارند، یادآور شد: مسجدسلیمان در ابتدای انقلاب یکی از شهرهای شاد ایران بود ولی امروزه درست برعکس شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر حمایت‌های استاندار خوزستان نبود، پتروشیمی مسجدسلیمان به هیچ عنوان تا این مرحله پیشرفت نمی‌کرد، خبر داد: در ابتدا پنج هزار نفر در پتروشیمی مسجدسلیمان مشغول به کار شدند و حالا نیز حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر در این پتروشیمی حقوق‌بگیر هستند.

حجتی نیا اضافه کرد: بعد از به بهره‌برداری رسیدن کامل این پروژه شاهد تردد روزانه ۲۰۰ تریلر هستیم که خود اشتغال خوبی را ایجاد و در کنار آن پتروپالایش نیز قرار در آینده راه‌اندازی می‌شود.

فرماندار مسجدسلیمان با اشاره به اینکه باند فرودگاه مسجدسلیمان آماده شده و تنها باید یک سری اقدامات تکمیلی برای بازسازی انجام شود، عنوان کرد: با انجام پرواز بازیکنان فوتبال و دیگر اقشار ارزش افزوده خوبی هم برای شهرداری ایجاد می‌شود.

حجتی نیا با اشاره به اینکه مردم در این شهرستان‌ها مشکلات عمده‌ای دارند، گفت: آنها هنگام ملاقات عمومی در روزهای دوشنبه مسائل و مشکلات مختلفی را مطرح می‌کنند، با وجود بودجه کم فرمانداری اما هر هفته کمک‌های بلاعوض بسیاری را به نیازمندان می‌دهیم چون باید مردم را امیدوار نگه داریم.

وی با گلایه از اینکه شیوع بیماری‌ها در این شهرستان به دلیل فقر زیاد است، بیان کرد: مهاجرت از مسجدسلیمان به دلیل کمبودهای موجود بالا بود ولی در حال حاضر فضای خوبی ایجاد شده تا بتوانیم به این شهرستان خدمات بهتری ارائه دهیم.

حجتی نیا تصریح کرد: در این مدت هرچند هلال‌احمر وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد اما پیگیری کردیم تا حدود ۱۵ تُن به اقلام کمکی افزوده شود تا بتوانیم به مردم نیازمند کمک کنیم.

فرماندار مسجدسلیمان با تأکید بر اینکه تمام این اقدامات مانند قرص مُسکن اثر کوتاه مدت دارد و باید مشکل آنها اساسی برطرف شود، گفت: برخی از شهروندان حتی قدرت خرید شیر خشک برای فرزندان خود را ندارند و برای کمک به سمت فرمانداری می‌آیند که اگر به آنها کمک نکنیم انتقادات شدیدی می‌کنند.

حجتی نیا در خصوص استفاده از ظرفیت زمین‌های ارتش برای جابجایی منازل آسیب‌دیده از زلزله و مناطق فرسوده گفت: این کار از حوزه اختیارات شهرستان خارج و نیازمند پیگیری استانی و ملی است.

وی با تأکید بر اینکه منطقه نمره هشت و برخی مناطق دیگر مسجدسلیمان باید جابه‌جا شوند، ادامه داد: در اراضی شهری مسجدسلیمان زمین مناسبی را در اختیار نداریم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؛ البته استاندار خوزستان تاکنون کمک‌های خوبی به شهرستان داشته است.

 حجتی نیا تصریح کرد: در مسجدسلیمان بر اساس مطالعات انجام‌شده از نظر زلزله‌خیز بودن و چاه‌های نفت و گاز تا قبل از انقلاب خانه‌سازی وجود نداشت و تنها یک شهرک صنعتی بود، یعنی ۹۰ درصد ساخت‌وسازها در این شهرستان مربوط به پس از انقلاب است.

فرماندار مسجدسلیمان بیان کرد: سال ۸۴ اعلام کردند که پنج منطقه مسجدسلیمان خطرآفرین هستند و باید جابجا شوند؛ در آن برهه زمانی مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرد که بخشی از این مبلغ باید به هوانیروز داده می‌شد تا بتوانند منازل تحت اختیار را خریداری و به مردم بدهند.

حجتی نیا با اشاره به پیگیری شورای مسکن استان اضافه کرد: این اعتبار به خوبی مدیریت نشد و از پنج هزار خانواده تنها ۵۰۰ خانواده جابجا و مابقی هنوز در این مناطق پرخطر سکونت دارند که شهرداری نیز اجازه تعمیر و ساخت‌وساز جدید را نمی‌دهد.

وی گفت: بخشی از واحدها از ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که راه و شهرسازی برای ۱۳۰ واحد با پیشرفت ۹۰ درصدی اعتبار چهار میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده تا بتوان ۱۳۰ خانواده دیگر را جابجا کنیم.

حجتی نیا افزود: استاندار خوزستان این اعتبار را تقبل کرده و امید است این اقدام به زودی انجام شود.

فرماندار مسجدسلیمان همچنین گفت: خطوط انتقال آب مسجدسلیمان پیش از این روی زمین قرار داشت و همیشه آب شهر داغ بود؛ پمپ‌های مستقر شده در گدار به شکلی بود که در هر محله تنها هفته‌ای دو بار آب وجود داشت اما تمامی مناطق شهر اکنون آب دارند ولی به صورت مداوم نیست و شاید دو تا سه ساعت بی‌آب باشند. اکنون ۶۰ درصد لوله‌های انتقال آب زیرزمینی شده و تنها ۴۰ درصد دیگر باقی مانده است.

حجتی نیا در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی نفت گفت: شرکت نفت مبلغ ناچیزی را در اختیار شهرداری قرار می‌دهد ولی نمی‌توان روی آن حساب کرد. مبلغی هم پتروشیمی رازی ماهشهر می‌دهد چون خوراک ترش خود را از مسجدسلیمان می‌گیرد. ۲۰ درصد از مبلغی که پتروشیمی رازی در زمینه حق آلایندگی به شهرداری ماهشهر پرداخت می‌کرد را در اختیار مسجدسلیمان قرار می‌دادند ولی استاندار خوزستان تأکید کرده که این میزان باید به ۵۰ درصد برسد. در حال حاضر اعتباری که از شرکت نفت در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، قابل‌توجه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار