مختاری عنوان کرد:
رییس پیشین پارک علم و فناوری خوزستان گفت: 50 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان در حوزه نفت فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ 21 July 2019

بابک مختاری در آیین تکریم رییس پیشین و معارفه سرپرست پارک علم و فناوری خوزستان که روز، شنبه (29 تیرماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از 20 اسفند 87 مسئول راه‌اندازی پارک علم و فناوری استان شدم. از 27 خرداد 88 توانستیم مجوز تاسیس پارک را با کمک همکاران در دانشگاه شهید چمران بگیریم.

وی افزود: در آن زمان باید این پارک استانی تاسیس می‌شد اما در نهایت قرار شد پارک زیر نظر دانشگاه شهید چمران باشد. ما دو سال زیر نظر دانشگاه شهید چمران کار کردیم. در این مدت هر زمان تا می‌خواستیم زمین بگیریم می‌گفتند شما زیر نظر دانشگاه هستید و دانشگاه زمین‌های زیادی دارد.

رییس پیشین پارک علم و فناوری خوزستان گفت: بعد از دو سال ما مستقل شدیم اما تا سال 92 ما ردیف بودجه نداشتیم و از طریق اعتباراتی که به صورت تن‌خواه از طریق پارک علم و فناوری استان فارس تامین می‌شد و از طریق کمک‌های دانشگاه شهید چمران توانستیم پارک را زنده نگه داریم. نیمه دوم سال 92 اولین بودجه پارک علم و فناوری استان تخصیص پیدا کرد، در صورتی که اگر پارک علم و فناوری سال 88 مجوز می‌گرفت و از همان زمان ردیف بودجه جداگانه داشت، قطعا شرایط ما خیلی متفاوت بود.

مختاری تصریح کرد: اگر بخواهیم ماموریت‌های پارک علم و فناوری را در دو ماموریت خلاصه کنیم، یک ماموریت آن در حوزه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان است و یک ماموریت نیز در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی لازم. من فکر می‌کنم در حوزه ماموریت اول ما خوب عمل کردیم.

وی گفت: نفت، فولاد، پتروشیمی و... سایه سنگینی بر تمام زندگی ما انداخته‌اند. شما باید از جوانان بخواهید کار ریسکی انجام دهند آن هم کاری که باید مواد اولیه را از دستگاه دولتی به صورت نقد بخرند و بعد باید محصول خود را به صورت اقساطی به همان دستگاه‌های دولتی بفروشند. ما شرکت‌هایی داریم که سه چهار سال است که از دستگاه‌های دولتی مطالبه دارند. با این وجود من فکر می‌کنم ما در این حوزه نسبتا موفق بودیم.

رییس پیشین پارک علم و فناوری خوزستان افزود: یکی از مشکلاتی که شرکت‌های ما دارند این است که به طور مثال یک محصولی را شرکت مناطق نفت خیز جنوب سفارش می‌دهد و شرکت ما طبق استانداردهایی که شرکت می‌خواهد، این محصول را می‌سازد. قانون دانش بنیان می‌گوید اگر شما دو سال در این دستگاه نوآوری نداشته باشید، از نوآوری خارج می‌شوید اما اگر شرکت ما در این محصول نوآوری به خرج دهد و یک محصول جدیدتر تولید کند، دیگر این محصول را از شرکت ما نمی‌خرند.

مختاری با اشاره به اینکه 50 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خوزستان در حوزه نفت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: به دلیل اینکه شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه ساخت و تولید کار می‌کنند سفارش محور هستند، تعداد آن‌ها به مرور زمان کمتر می‌شوند. قانون تعیین دانش بنیان بودن شرکت‌ها یک مشکل دارد و ساختار شرکت‌های خوزستان با این قانون جور در نمی‌آید. باید این مساله برای شرکت‌های خوزستان حل شود.

وی افزود: ما هرچه در ماموریت اول پارک موفق بوده‌ایم در ماموریت دوم که ایجاد زیرساخت‌های لازم بود، موفقیت‌های لازم را نداشته‌ایم. درواقع شاید به اندازه یک بیستم تلاشی که کرده‌ایم موفق بودیم. این مساله دلایل مختلفی دارد؛ بخشی از آن به این مساله بر‌می‌گردد که پارک باید مستقل تاسیس می‌شد. همچنین یک ساختمان 3500 متری قرار بود به عنوان ساختمان مرکزی پارک در نظر گرفته شود که اگر در زمانی که پارک اختلاف نظری با دانشگاه شهید چمران داشت، این مشکل حل شده بود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد. ما زمانی این کار را کردیم که هیچکدام از پارک‌هایی که همزمان با ما کار خود را شروع کرده بودند، فعالیت عمرانی را شروع نکرده بودند.

رییس پیشین پارک علم و فناوری خوزستان گفت: من از آبان گذشته متوجه شدم دیگر چندان ایده جدید ندارم و نمی‌توانم برای سازمان چندان مفید باشم. چند کار برایم باقیمانده بود و می‌خواستم این کارها را به سرانجام برسانم و پارک را آماده‌تر تحویل دهم. یکی از این موارد بحث پایدار شدن بودجه عمرانی پارک بود که با تلاش انجام شده در بودجه سال 97 ردیف بودجه ایجاد شد و در اسفندماه 97 نیز این به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسید و این مشکل حل شد.

مختاری تصریح کرد: یکی از سازمان‌های استانی اشکالاتی در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان ایجاد کرده بود. قاعدتا باید بهمن‌ماه گذشته مجوز آن از سوی کارگروه مربوطه صادر می‌شد اما این سازمان قصد داشت خود صندوق را ایجاد کند اما در نهایت، هم کار ما را عقب انداخت و هم خود از ادامه کار انصراف داد. امیدوارم مساله تاسیس این صندوق به زودی حل شود. آخرین مساله نیز بحث زمین پارک بود. با یک همکاری بین پارک و دانشگاه، ما تا جاهای خوبی پش رفتیم. امیدوارم این مساله را نیز دانشگاه و رییس جدید پارک بتوانند حل کنند.

وی افزد: تجربه بین المللی نشان داده است حدود 85 درصد پارک‌های علم و فناوری یا در دانشگاه هستند یا دیوار به دیوار دانشگاه و یا به فاصله کمتر از 5 کیلومتر از دانشگاه. آینده دانشگاه نسل سوم و چهارم به این مساله مربوط است که کنار پارک باشد و پارک نیز بدون دانشگاه نمی تواند هیچ هویتی داشته باشد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بابک مختاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار