در مراسم روز صنعت و معدن عنوان شد:
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: اولویت اول ما بومی‌سازی و حمایت از فناوری‌های بومی است. در شرکت فولاد اکسین در حال تولید لوله برای وزارت نفت هستیم. به مرور زمان تولیدات داخلی نیز جا می‌افتند، فولاد خوزستان این کار را آغاز کرده است؛ البته این کار به مقداری زمان نیاز دارد تا اعتمادسازی لازم برای شرکت‌ها صورت گیرد.
کد خبر: ۷۶۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 21 July 2019

خداداد غریب‌پور در مراسم روز صنعت و معدن که امروز (30 تیرماه) در محل سازمان صمت خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برای توسعه استان بیش از 10 هزار میلیارد تومان پروژه در نظر گرفته شده است. در ابتدا فولاد خوزستان با ظرفیت 1.8 میلیون تن وارد مدار تولید شد. بعد از جنگ 2 میلیون تن به ظرفیت آن افزوده شد و ظرفیتش به 3.8 میلیون تن رسید. در طرح توسعه آن نیز قرار است این ظرفیت به 5.2 میلیون تن برسد.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به اینکه فولاد خوزستان بزرگترین صادرکننده در بین شرکت‌های فولادی است، افزود: این شرکت یک میلیارد دلار ارز کشور را تامین کرده و در سه ماهه اول سال نیز بیش از 40 درصد افزایش درآمد داشته است؛ این شرکت مواد اولیه سه شرکت مهم اکسین، کاویان و نورد لوله را تامین می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این سه واحد، ما 47 درصد رشد داشته‌ایم. این یعنی فعالیت شرکت فولاد خوزستان با یک نگاه مادرانه. به این ترتیب شرکت فولاد اکسینی که تولید آن به یک میلیون تن هم نمی‌رسید، حالا حدود یک میلیون تن تولید دارد. مجوز 20 هزار تن تولید خارج از بورس نیز توسط دولت به فولاد خوزستان داده شده است.

غریب‌پور در خصوص بحث فولادسازی ها، تصریح کرد: این شرکت‌ها تا دو ماه آینده صادرات خود را پیش‌فروش کرده‌اند. ما در شادگان نیز طرح فولادسازی داریم. در اندیمشک و اروند نیز شرکت فولاد خواهیم داشت. کار فولاد اندیمشک آغاز شده است و در اروند نیز به زودی فعالیت‌های اجرایی آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سیل، فولاد خوزستان 28 میلیارد تومان به سیل‌زده‌های خوزستان در قالب مسئولیت اجتماعی کمک کرد و در کل کشور فولادسازی ها 100 میلیارد تومان به سیل‌زدگان کمک کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث مواد معدنی در کشور ابتدا باید بدانیم چه مقدار مواد معدنی در اختیار داریم. به آقای نظری- رییس سازمان صمت خوزستان- می‌گویم که هر چه پهنه در استان دارند، به ما معرفی کنند. ما کار اکتشاف تمام این پهنه‌ها را انجام می‌دهیم. مهم‌ترین کار در حوزه معدن، اکتشاف است.

غریب‌پور افزود: در حال حاضر نمایشگاه بومی‌سازی در تهران با حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی افتتاح شده است. در استان نیز با محوریت فولاد خوزستان این نمایشگاه برگزار خواهد شد. پیشنهاد می‌کنم سامانه‌ای در استان تدارک ببینید که نیازمندی‌های صنعت در آن سامانه قرار داده شود تا کسانی که می‌خواهند این نیازمندی‌ها را بسازند، از این سامانه استفاده کنند. این کار بسیار متمرکز خواهد بود و ما نیز حمایت خود را از چنین طرحی اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اولویت اول ما بومی‌سازی و حمایت از فناوری‌های بومی است. در شرکت فولاد اکسین در حال تولید لوله برای وزارت نفت هستیم. به مرور زمان تولیدات داخلی نیز جا می‌افتند، فولاد خوزستان این کار را آغاز کرده است؛ البته این کار به مقداری زمان نیاز دارد تا اعتمادسازی لازم برای شرکت‌ها صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقیقات و فعالیت‌های ما باید مساله محور باشند. هر تحقیقی باید یک مساله را در صنعت حل کند. من معتقدم تحقیقات باید نیازهای صنعت را برطرف کند.

غریب‌پور خاطرنشان کرد: در بحث صادرات سالانه حدود 10 میلیارد دلار صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی داریم، یعنی حدود 20 درصد صادرات کشور را صادرات صنایع معدنی تشکیل می‌دهد. روند توسعه‌ای که با تولید شکل می‌گیرد، در ادامه عدالت اجتماعی را نیز برای خود به دنبال دارد.

همچنین غلامرضا شریعتی در این همایش بیان کرد: همراهی و همکاری شرکت فولاد خوزستان برای حل مشکلات شرکت‌های فولادی همچون اکسین، کاویان، نورد لوله و گروه ملی صنعتی فولاد ایران بسیار تأثیر گذار بوده است.

وی گفت: با فشار بیشتر تحریم‌ها انتظار می‌رود که شرکت فولاد خوزستان از شرکت‌های فولادی در این استان حمایت بیشتری داشته باشد.

استاندار خوزستان افزود: امروز فرصت خوبی است تا به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد خوزستان و کشور یعنی بخش صنعت و معدن توجهی ویژه شود؛ صنعت، معدن و تجارت در تولید، اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی و صادرات از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است به طوری که سهم این مجموعه، از تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰ درصد است.

شریعتی گفت: امروز فعالان صنعت و معدن و مسئولان ارشد خوزستان در حوزه صنعت، معدن و تجارت گردهم آمده اند تا نمایندگان بخش صنعت و معدن به ارایه چالش‌ها و مسایل پیش روی این حوزه بپردازند، از این رو در روز صنعت و معدن، فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه‌ای این بخش به بحث گذاشته می‌شود و گزارش‌های ارایه شده، چراغ راهی برای رفع مشکلات موجود و بهبود فعالیت‌های آتی مسئولان است، تلاش برای همگرایی دولت و بخش خصوصی از اهداف این رویداد بزرگ است.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که در اقتصاد مقاومتی، با توجه به وجود ذخایر غنی معدنی و امکانات بالقوه نظیر انرژی فراوان، دسترسی به آب‌های بین المللی و نیروی تحصیلکرده، ضرورت توجه به حضور بخش معدن در آن پررنگ‌تر می‌شود، از این رو بخش معدن با توجه به اثربخشی که در گردش چرخ اقتصاد دارد، امروزه به نماد اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

شریعتی افزود: ممکن است مسئولان نتوانسته باشند به طور کامل مسایل و مشکلات پیش روی فعالان بخش معدن و صنعت را برطرف کنند اما در هر برهه زمانی تلاش کرده‌اند برخی چالش‌ها را برطرف کنند و تا حد ممکن، بخشی از مشکلات را از روی دوش فعالان صنعتی و معدنی بردارند.

استاندار خوزستان حمایت از تولید داخل با اقداماتی همچون ممنوعیت واردات کالای مشابه خارجی، تشویق صادرات، ارایه تسهیلات کم بهره را در پیشبرد این روند مؤثر دانست.

وی ادامه داد: بررسی موانع و مشکلات پیش‌روی تولید داخل در همایش و اتخاذ تصمیم‌های مرتبط با این مسایل، می‌تواند زمینه‌ لازم را برای انجام اقدامات عملی برای حمایت از کالای ایرانی فراهم کند و در نتیجه موجب رونق تولید کالای ایرانی شود.

شریعتی با بیان اینکه امروز با توجه به پیچیده شدن شرایط بین المللی، نیاز بیشتری به همگرایی و تصمیمات استراتژیک داریم بیان کرد: بخش خصوصی در این شرایط می‌تواند نقش فعالانه‌تری در رونق تولید و اشتغال داشته باشد.

وی گفت: موضوعات حوزه صنعت و معدن باید با محوریت و میدان‌داری بخش خصوصی در اقتصاد مطرح شود و پیشنهادها و راهکارهای اجرایی برای برطرف کردن آنها مطرح شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: متأسفانه ادارات کل مالیات و تامین اجتماعی و بانک‌ها با اعمال طرح‌های سخت گیرانه و سنگ اندازی در مقابل واحدهای تولیدی باعث بروز مشکلات فراوانی برای بخش تولید و صنعت شده اند.

بیژن پناهی زاده بیان کرد: برای اداره کل مالیات هیچ اهمیتی ندارد که واحد تولیدی به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش توانایی پرداخت مالیات را ندارد و با استفاده از مقررات و اهرم‌های مختلف مشکلات زیادی را بر سر راه واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله مواردی که صنعتگران با بیمه تامین اجتماعی دچار مشکل می‌شوند پرداخت نکردن بیمه بیکاری و یا از کار افتادگی است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: نرخ سود تسهیلات بانک‌ها نیز فشار مضاعفی را بر واحدهای تولیدی وارد کرده و عرصه را برای فعالیت آنها تنگ کرده است.

وی گفت: بانک‌ها طرح‌هایی را برای صنعتگران اعمال می‌کنند که به گفته مراجع در بسیاری از موارد این طرح‌ها ربا هستند و به لحاظ شرعی قابل قبول نیستند اما همچنان این طرح‌ها را اعمال می‌کنند؛ از جمله این طرح‌ها "سود سود" و " ربع مرکب" است که تنها دریافت درآمد و سود برای بانک‌ها از واحدهای تولیدی مهم است و از لحاظ شرعی مشکل دارد.

وی درادامه با اشاره به نبود نقدینگی در صندوق فعالیت‌های معدنی خوزستان افزود: چندین سال است که این صندوق با کمبود نقدینگی و سرمایه روبه رو است و به دلیل تامین نشدن این نقدینگی نتوانستیم در حوزه معدن تجهیزات جدید تهیه ، و کار را در این بخش توسعه و پیشرفت دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار