معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با انتقاد از عدم اختصاص اعتبار از سوی سازمان برنامه ریزی استان به حوزه اجتماعی در سال‌های اخیر گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان احداث جدول در خیابان را مهم‌تر از حوزه آسیب‌های اجتماعی و مهارت آموزی می‌داند.
کد خبر: ۷۶۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 22 July 2019
علی‌حسین حسین‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، زنان و سلامت خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تمرکز کارها در شورای اجتماعی اقدام مثبتی است اما واقعیت این است که رویکرد سازمان برنامه و بودجه در کل کشور به گونه‌ای است که بیشتر اعتبارات از منظر مهندسی و فنی ابلاغ می‌شوند.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: با توجه به اینکه معین شده که 20 تا 25 درصد اعتبارات، مربوط به حوزه اجتماعی باشد، باید دستگاه‌های اجرایی پیگیر عملیاتی شدن آن باشند.
 
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در سال‌های گذشته نیز اختصاص اعتبارات سازمان برنامه و بودجه به حوزه اجتماعی تقریبا در حد صفر بوده است و کمتر طرحی را داشتیم که مصوب شده و اعتباری به آن اختصاص یافته است.
 
حسین‌زاده گفت: رویکرد حاکم این سازمان از گذشته به گونه‌ای بوده که مشکل جدول کنار خیابان را از کار فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی یا فرهنگی با اهمیت‌تر می‌داند که باید این موضوع در کشور اصلاح شود. دستگاه‌های اجرایی باید پیگیر مصوبات شورای اجتماعی باشند. درست است که مصوبات این شورا به صورت اتوماتیک به سازمان برنامه و بودجه می‌رود اما  نتایجی از آن حاصل نمی‌شود.
 
سیده فرانک موسوی  مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: بسیاری از تصمیماتی که در شورای اجتماعی خوزستان گرفته می شود برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان است.

وی افزود: وقتی آسیب های اجتماعی مطرح می شود تلاش می کنیم که راهکارهای ما پیشگیری از این امر باشد.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: در شورای اجتماعی خوزستان مسائل مهم اجتماعی استان مطرح و درباره آنها تصمیم گیری می شود.

موسوی گفت: باید برای پیشگیری از بسیاری از مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی در خوزستان مطالعات دقیقی انجام شود.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای تامین اعتبارات لازم در شورای اجتماعی خوزستان مصوب شد.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: اعتبارات این طرح از شورای پژوهشی استان تأمین و دریافت می شود و اجرای آن می تواند از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه و خانواده جلوگیری کند.

موسوی افزود: اجرای طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خوزستان متناسب با شرایط استان انجام و شرایط اجتماعی خوزستان در آن در نظر گرفته می شود.

در ادامه فرزاد حسینی اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد خودکشی  11.8- (منفی) بوده است.
 
وی با اشاره به عوامل موثر در کاهش خودکشی افزود: در کنار همه موارد مطرح شده، بحث ورزش همگانی در زمینه کاهش خودکشی بسیار اهمیت دارد. مثلا اگر اوج پایین بودن انرژی یک نفر موجب خودکشی شود بنابراین نهایت انرژی بالا، زمانی است که یک فرد ورزش می‌کند.
 
مدیرکل پزشک قانونی خوزستان بیان کرد: باید توانمندی‌های ورزشی در خوزستان مورد تاکید قرار بگیرد. باید به سمت ورزش‌های عمومی برویم و در بودجه‌هایی که تخصیص می‌یابد این موضوع پررنگ‌تر  دیده شود.
 
امید حاجتی نیز در این جلسه اظهار کرد: در زمینه خودکشی یا غرق‌شدگی در خوزستان بیشتر نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم تا تخصیص اعتبارات.
وی افزود: هر دو این موارد، پراکندگی زیادی در خوزستان دارند و در بحث خودکشی در مجموع به جز فرهنگ‌سازی نمی‌توانیم کاری کنیم.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه در زمینه کاهش موارد غرق‌شدگی نیز باید فرهنگ‌سازی شود، ادامه داد: خوزستان بیشترین آب‌های جاری و دریاچه‌های پشت سد را دارد که اگر فکر کنید می‌توانیم با کارهای فیزیکی و اجرای پروژه‌ها این موضوع را مدیریت کنیم، سخت در اشتباه هستید.
 
حاجتی ادامه داد: پراکندگی این اتفاقات را بررسی می‌کنیم اما همان جایی که پایگاه امداد و نجات هلال احمر نیز مستقر است، مواردی از غرق‌شدگی رخ می‌دهد یعنی به جز با کار فرهنگی، نمی‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.
 
وی عنوان کرد: حتی اگر محدودیت منابع وجود نداشته باشد، چگونه می‌توانیم ساحل‌سازی کنیم و از پریدن افراد به آب جلوگیری کنیم؟ بنابراین در بسیاری اوقات اطلاع‌رسانی بسیار تاثیرگذار است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: باید از این حالت که همه کارها با اعتبارات دولتی اجرا شود، خارج شویم و در این زمینه می‌شود از ظرفیت سرمایه‌گذارن استفاده کرد تا علاوه بر قرار دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذارن علاوه بر ارائه خدمات، امداد و نجات را هم انجام دهند.
 
حسین پنبه‌دانه‌پور فرماندار شوشتر اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال، پنج نفر در شوشتر غرق شدند که تنها یک نفر از این تعداد در رودخانه غرق شد و چهار نفر دیگر در کانال‌های آبیاری تحت حفاظت شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر کارون و امام خمینی غرق شدند.
 
وی افزود: در شوشتر بیشترین سواحل رودخانه در محدوده داخل و بیرون از شهر وجود دارد و مردم از سراسر استان خوزستان به این شهرستان و دزفول سفر می‌کنند. گاهی در یک شب 12 هزار نفر در یک ساحل حضور پیدا می‌کنند که این امر ضرورت برنامه‌ریزی در این زمینه را بیشتر می‌کند.
 
پنبه‌دانه‌پور گفت: بخشی از مدیریت سواحل به امنیت فیزیکی سواحل برمی‌گردد و با ایجاد دست‌اندازهایی می‌توانیم از ورود مردم به کنار سواحل جلوگیری کنیم.
 
فرماندار شوشتر با اشاره به وجود یکی دو نقطه حادثه‌خیز در محدوده خارج از شهر تصریح کرد: سال گذشته زیر پل کابلی که در خارج از محدوده شهر است، یک نفر غرق شد. در پی این حادثه، یک غواص به منطقه اعزام شد اما به دلیل وضعیت منطقه غواص نیز در بین اجسام فیزیکی گرفتار و غرق شد. بنابراین استفاده از ظرفیت‌های برون‌سپاری در چنین مناطقی که خارج از شهر قرار دارند و مورد استقبال نیستند، امکان‌پذیر نیست و باید با ایجاد امنیت فیزیکی، از پرش و شنا کردن شهروندان در این نقاط جلوگیری شود تا جان غواصان نیز مورد تهدید قرار نگیرد.
 
فرماندار دزفول نیز در این نشست با اشاره به شناسایی ۱۱ نقطه بحرانی در رودخانه دز گفت: تا کنون ۱۴ نفر در دزفول غرق شده‌اند.

محمد حیدری با اشاره به تأثیر سیل بهار امسال در رفتار رودخانه دز، اظهار داشت: در روزهای پایانی پارسال و اوایل امسال دبی سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه در دز جریان داشت که تأثیر آن را امروز شاهد هستیم، رفتار رودخانه خشم شده و برخی نقاط که قبلاً برای مردم امن و آشنا بود نیز اکنون تبدیل به نقاط بحرانی شده و هیچ نقطه‌ای از رودخانه دیگر امن نیست.

وی افزود: علاوه بر جمعیت دزفول، برآورد شده که در تعطیلات آخر هفته ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر برای تفریح در ساحل رودخانه دز به این شهر سفر می‌کنند، در حالی که هیچ امکانات حداقلی برای آشنایی با رودخانه و ایمنی ندارند.

حیدی با اشاره به آثار و تبعات مخرب غرق شدگی در این شهرستان، گفت: غرق شدگی صرفاً از دست دادن یک نفر و عزادار شدن یک خانواده و شوک به جامعه نیست، به طور نمونه در دزفول خانواده‌های غرق شدگان برای تسریع در پیدا کردن جسد در مقابل فرمانداری تجمع می‌کنند، که به ناچار مجبور می‌شویم برای یافتن غریق، سد تنظیمی را مسدود کنیم، این مساله نارضایتی صدها کشاورز که حقابه خود را از دست می‌دهند به دنبال دارد و باعث اعتراض آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۸ در دزفول ۵۷۳ نفر غرق شده‌اند که با مقایسه این آمار را با کشته شدگان تصادفات و جنگ بسیار تأمل برانگیز است و نیاز به بررسی‌های مدیریتی و اجتماعی دارد.

حیدری با انتقاد از نبود گاردریل و حفاظت فیزیکی کانال‌های آبیاری که منجر به غرق شدن شهروندان می‌شود، گفت: نبود پایگاه‌های ثابت نجات غریق نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی پیشنهاد کرد: سازمان مدیریت سواحل و ایمنی سازی رودخانه در چارچوب شهرداری دزفول تشکیل شود.

 در پایان جلسه مصوب شد، فرمانداری های شوشتر و دزفول تا پایان فصل گرما در استان نسبت به انجام طرح های ایمن سازی، اطلاع رسانی و گشت های ساحلی در تفرجگاه ها و شناگاه های هر دو شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین صدا و سیمای مرکز استان نسبت به انتشار محتوای هشدار دهنده و اطلاع رسانی مناسب به شهروندان خوزستان در استفاده از بستر رودخانه ها اقدامات لازم را انجام دهد.

در ادامه بر پایداری طرح جوانه ها در سال ۹۸ تاکید شد و مقرر شد آمار دقیق خودکشی ها به تفکیک هر شهرستان جهت تامین اعتبار در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد.

همچنین بر اجرای الگوی موفق مداخلات اجتماعی شهرستان بهبهان در آسیب اجتماعی خودکشی برای ۵ شهرستان ایذه، لالی، باغملک، مسجد سلیمان و دزفول تاکید شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار