معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیر ‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: اهواز را با شعله‎های نفتش می‌شناسیم. این کلان‎شهر محصور میان شرکت‎های بزرگ نفتی و مزارع نیشکر، بیش از 200 روستا دارد که در دو بخش از لحاظ طبیعت پیرامونی تفاوت‎های زیادی دارند.
کد خبر: ۷۷۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 17 September 2019

پیمان نبهانی اظهار داشت: غیزانیه بخشی که بسیار مستعد انجام پروژه‎های گردشگری در بخش‎هایی مانند سافاری، رصدخانه، بوم‎گردی، و موارد دیگر است. از سویی نیز ماسه‎زارهای وسیع، جنگل‎های دست‎کاشت و امامزاده‎ای که همواره مملو از زائر به است از جمله جذبه‎های بخش غیزانیه هستند که فرصت مناسبی برای تفریح و فراغت عموم و مکان مناسبی برای رصد ستارگان در شب تاریک و آسمان صاف این بخش می‎باشد

وی خاطرنشان کرد: غیزانیه دارای بیش از 80 روستا است و حدود 26 هزارنفر نیز جمعیت دارد که عمدتاً در بخش کشاورزی و دامپروری فعال هستند. علاوه بر واقع شدن شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران و پتروشیمی مارون، غیزانیه در در مسیر ترانزیت بنادر ایران نیز قرار دارد.

نبهانی ادامه داد: همچنین خانه‎های روستایی که در بین درختان جنگلی این منطقه قرار دارند ظرفیتی برای تبدیل به اقامتگاه بومگردی هستند و ایجاد اقامت‎گاه‎هایی از مصالحی متناسب با درختان جنگلی‎ای که حدود 50 کیلومتر با اهواز فاصله دارند می‎تواند این منطقه را به محلی برای تفریحات سالم به ویژه در زمستان و اوایل بهار تبدیل کند.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیر ‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اضافه کرد: اما در قسمت غرب رودخانه کارون، مسیر سرسبز ام‎طمیر قرار دارد که روستاهای آن مملوء از نخلستان و مزارع با کشت‎های مختلف است که با برنامه‎ریزی و اطلاع‎رسانی مناسب و آموزش و ترغیب جامعه روستایی می‎توان قطبی از گردشگری روستایی را در آن بخش ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: باوجود این، متأسفانه به دلیل ظرفیت‎های صنعتی اهواز، کمتر به جاذبه‎های گردشگری اهواز پرداخته شده و این کلان‎شهر برای مسافران ورودی فقط در شهر و نفت و فولاد خلاصه شده است؛ در حالی‎که اگر نیم‎نگاهی کوتاه به اطراف شهر بیاندازیم، این گنجینه بی‎صدا را می‎بینیم که نادیده‎های بکر آن بسیار و زمینه‎های رشد گردشگری در آن فراوان است.

نبهانی گفت: اهواز را در دو مسیر شرق و غرب باید متفاوت دید و با شاخص‎های متفاوت ارزیابی و متناسب تعریف کرد چراکه دو منظر کاملاً مجزا آن‎هم با فاصله بسیار کم از یکدیگر، برای گردشگران بسیار دلخواه خواهد بودِ. ناوگان حمل و نقل خوب، فرودگاه، زیرساخت‎های اقامتی و پذیرایی با استاندارد بالا، تنوع در وجود امکانات پشتیبان گردشگری، پرسنل ماهر و رودخانه پرآب کارون و تنوع اجتماعی اطراف آن از جمله دیگر پتانسیل‎های شهر اهواز است.

او بیان کرد: این در حالی است که تپه‎های ماسه‎ای بروایه و الهایی، بافت تاریخی اهواز قدیم و تک‎بناهای باارزش تاریخی و نیز صنایع دستی زیبا که آینه‎ای از آداب قدیمی جامعه سنتی اهواز است گوشه‎ای دیگر از جاذبه‎های این شهر است.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیر ‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان خاطرنشان کرد: باوجود این ظرفیت‎های غنی باید گفت توسعه گردشگری شهر ممکن نیست مگر با توجه بیشتر به بهبودی زیرساخت‎های موجود، ایجاد امکانات خدماتی شهری، اختصاص بهتر و بیشتر سرویس‎های حمل و نقل عمومی، امکانات اقامتی ـ رفاهی مناسب، ایجاد تأسیسات رفاهی در کنار سایت‎های گردشگری، فرهنگ‎سازی درخصوص برگزاری تورهای ورودی و خروجی به ویژه گردشگری شبانه باتوجه به ظرفیت‎های فوق‎العاده شهر در شب و تجارب موفق این نوع فعالیت در چندین محله اهواز آن‎هم با پررنگ کردن یک جاذبه.

وی ابراز امیدواری کرد: درتعامل سازنده با متولیان بخش دولتی و خصوصی این حوزه بتوانیم رضایتمندی عمومی گردشگران را فرآهم آوریم تا به تبع آن نقش مهمی در تدوام و توسعه پایدار این صنعت در شهر ایجاد کرده باشیم چراکه گردشگران راضی، تمایل به انتقال تجربه مثبت خود به دیگران و تکرار مسافرت به محل را خواهند داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار