معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان و رییس شوراهای حل اختلاف خوزستان گفت: سیاست ها و راهبرد جدید قوه قضاییه ایجاد صلح و سازش ، احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی در پرونده ها است و باید تلاش کرد این سیاست ها و راهبردها به نحوه مطلوب اجرایی شود.
کد خبر: ۷۸۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 17 September 2019

عبدالعباس زبیدی نیا در نشست مسئولان واحدهای اداره کل شوراهای حل اختلاف این ستان پیرامون بخشنامه جدید رییس قوه قضاییه، با تشریح سیاست ها و راهبرد جدید این قوه نسبت به شورای حل اختلاف، بیان کرد:در این راهبرد جدید ، نگاه قوه قضاییه به تشکیلات شورای حل اختلاف بر اساس توسعه و ترویج صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها و نیز کاهش ورودی پرونده ها به سیستم قضایی است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای سیاست و راهبرد جدید قوه قضاییه بخشنامه ای در ۹ بند صادر و تمامی دادگاه ها ، دادسراها برای حل و فصل و ایجاد صلح و سازش، پرونده های مهم را به شوراهای حل اختلاف ارجاع دهند.

وی گفت: این بخشنامه به استناد مواد قانونی ۱۹۲ و ۸۲ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۱۸۸ آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مبنی بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش بین ۲ طرف پرونده ها و نیز با توجه به مفاد ماده ۱۱ قانون شورای حل اختلاف و فراهم آوردن زمینه تحقق ماده هشت شورای حل اختلاف صادر، تا فرهنگ گذشت و صلح و سازش در جامعه  ترویج و توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: روسای دادگستری ها ، دادستان ها و دیگر مقامات قضایی به ویژه مقام ارجاع، پرونده ها جرایم قابل گذشت موضوع ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ ، پیش از ثبت پرونده در دادسراها، دادگاه ها و یا محاکم کیفری ۲ برای ایجاد صلح و سازش پرونده ها را به شورای حل اختلاف ارسال کنند.

زبیدی نیا زیرساخت های اجرایی این بخشنامه را از جمله نیروی انسانی ، ایجاد مکان مناسب برای استقرار شعب، امور سخت افزاری و نرم افزاری ، آموزش مناسب و مرتبط با مهارت های صلح و سازش را از اولویت های مهم و اساسی اجرای این بخشنامه دانست و ابراز امیدواری کرد همکاری و تعامل سازنده و مطلوب مجموعه قوه قضاییه و مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور به خوبی تحقق و شاهد آثار و برکات آن در رسیدگی هر چه بهتر به پروند های مردم و جامعه مرتبط باشیم.

در این نشست مسئولان واحدهای ستادی اداره کل شوراهای حل اختلاف خوزستان موانع و مشکلات فنی اجرای بخشنامه جدید قوه قضاییه را بیان و به ارایه سوال ها، ابهام ها و دیدگاه های خود پرداختند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار