استاندار خوزستان بیان کرد: با توجه به لغو روادید در اربعین امسال که در گذشته هزینه زیادی برای زائران  به همراه داشت، احتمال می‌رود تعداد زائران خوزستانی که به زبارت عتبات می‌روند به مرز 2 میلیون نفر برسند اما زیرساخت‌های ما مناسب این حجم از جمعیت نیست.
کد خبر: ۷۸۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 17 September 2019

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان صبح امروز در جلسه ستاد اربعین استان  با بیان اینکه اربعین امسال حجم زائران سه برابر می‌شود، اظهار کرد:  بیمارستان ها، مراکز درمانی و نیمه درمانی، مسیرهای تردد، استقبال از زائران و سرویس دادن  به آنها،  آب شرب، سرویس‌های بهداشتی و ... باید مدیریت شود.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به لغو روادید به عراق در اربعین امسال، گفت: ممکن است برخی افراد قصد زیارت عتبات را نداشته باشند اما از آنجایی که امسال نیازی به گرفتن ویزا نیست پیش‌بینی می‌شود زیارت اربعین با استقبال زیادی مواجه شود به همین دلیل تمام امکانات به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها، اسکان زائران، امنیت، پشتیبانی و... را  باید بسیج کرد.

استاندار خوزستان راهپیمایی اربعین را نشان دهنده اقتدار اسلام به ویژه  جهان تشیع عنوان کرد و افزود: همایش بین المللی اربعین هر چقدر باشکوه‌تر برگزار شود اقتدار ما بیشتر و برنامه‌ریزی که دشمنان علیه ما می‌کنند  با توجه به استقبالی که از اربعین می‌شود  متفاوت‌تر خواهد بود.

شریعتی با بیان اینکه ظرف دو، سه سال گذشته برخی زیرساخت‌های مورد نیاز برای  اربعین را نسبتاً آماده کردیم، گفت: سال گذشته حدود 980  هزار زائر از مرزهای خوزستان به زیارت عتبات عالیات مشرف شدند، در اربعین سال 96  نیز که در مرز مهران مشکل پیش آمد حدود یک میلیون و 170  هزار نفر زائر از مرزهای خوزستان وارد کشور عراق شد.

وی بیان کرد: با توجه به لغو روادید در اربعین امسال که در گذشته هزینه زیادی برای زائران  به همراه داشت، احتمال می‌رود تعداد زائران خوزستانی که به زبارت عتبات می‌روند به مرز 2 میلیون نفر برسند اما زیرساخت‌های ما مناسب این حجم از جمعیت نیست.

شریعتی با اشاره به باز شدن مرز خسروی در اربعین امسال، عنوان کرد:  اثر بخشی این مرز تا 70  درصد در مرز مهران است از طرفی در تعدیل  جمعیت زائران استان‌هایی که از  مرز مهران  استفاده می‌کنند تاثیر می‌گذارد و تا 40 درصد جمعیت را به سمت مرز خسروی هدایت می‌کند اما  کاهش تردد زائران از مرزهای خوزستان تاثیری ندارد.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌ها با بیان اینکه در بحث اربعین  روی کمک استان‌های معین حساب باز نکنند، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم  استان‌های معین کمک نکردند و کاری نکنیم، با توجه به پیش‌بینی حجم بالای زائران امکانات شهرستان‌های ما بیش از سال‌های گذشته باید پای کار بیایند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده با بیان اینکه همچون اصحاب امام حسین(ع) خدمت به ایشان با دنیاگرایی و حرف محقق نمی‌شود، گفت: ستاد اربعین در خوزستان نماد همدلی، صمیمیت و کارهای جهادی است.

وی ادامه داد: همان‌گونه که خوزستان در سیل خود را نشان داد و رضایت مقام معظم رهبری از شخص استاندار و استان را در پی داشت، که برای ما مایه مباهات و سرمایه عظیم است و نتیجه‌اش این شد که حمیدیه و سوسنگرد را آب نگرفت، در این همایش عظیم بار دیگر توانمندی خوزستان نشان داده خواهد شد.
 
حسن‌زاده بیان کرد: با توجه به ارتباطاتی که با مردم داریم، می‌توان دریافت که جمعیت زائران امسال سه برابر می‌شود. با خودمان نگوییم جمعیت دو برابر می‌شود و در میانه کار غافل‌گیر شویم. زمان زیادی نداریم که وقت را با تعارف و آمار و گزارش‌هایی که در میدان عملیاتی نشده است بگذرانیم. صادقانه هر چه که از مشکلات، خلأها و نیازها وجود دارد بیان شود و هر آنچه که توان انجامش را نداریم بماند برای سال آینده.
 
امام جمعه موقت اهواز توجه به زائران خارجی که از مرز شلمچه عبور می‌کنند را مهم برشمرد و ادامه داد: سال گذشته ۱۲۰ هزار زائر خارجی از مرز شلمچه عبور کردند، اینها مهمانان ما هستند. اگر برخورد تندی با آنها صورت بگیرد برای کشور و نظام خوب نیست. بنابراین باید در مورد نوع برخورد با آنها و تکریم و احترامشان اقدام جدی انجام شود.
 
وی نکته مهم دیگر را مساله بازگشت زائران بیان کرد و گفت: زائران و مسئولان در هنگام بازگشت خسته هستند و حتماً باید در مورد بازگشت زوار جلسات مستقلی برگزار شود تا در مورد بهینه‌سازی این فرآیند دچار مشکل نشویم.
 

حسن‌زاده از صداوسیمای مرکز خوزستان درخواست کرد که اقداماتی در زمینه آموزش‌های مردمی و فضاسازی اربعین انجام شود تا طول زمان برای سفر بیشتر شود و منتهی به بیستم ماه صفر نشود.

در ادامه این جلسه سردار محمود معین پور اظهار کرد: تلاش می شود تا در زمان پیاده روی اربعین با توجه به مسائل امنیتی در مرزها، امنیت در دیگر نقاط استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دو قرارگاه در مرز چذابه و شلمچه برنامه ریزی شده است، افزود: کلیه ظرفیت های راهیان نور به ویژه در شهرهای آبادان، خرمشهر، شوش، دشت آزادگان و اهواز برای خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی آماده شده است.

جانشین فرمانده سپاه ولی عصر (عج) خوزستان تصریح کرد: شرکت جهان سیر ایثار طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بیشترین خودرو های خود را به استان خوزستان تخصیص داده و برنامه اصلی خدمات رسانی به زائران در بازگشت است.

سردار معین پور از استقرار دو تیم خنثی کردن بمب در مرز ها اشاره کردو گفت: از دیگر فعالیت های برنامه ریزی شده می توان به آمادگی گروه های مختلف بسیج برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، اسکان و غیره اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث ساماندهی دستفروشان باید پیش از ایام حضور زائران انجام شود، بیان کرد: همچنین بانک مرکزی باید با استقرار در مرزهای از فعالیت دلالان جلوگیری کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار