رئیس مرکز بهداشت خوزستان از اجرای فاز دوم طرح ملی "بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت تغذیه‌ای خانوار و فرد" توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد.
کد خبر: ۷۸۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 06 October 2019

دکتر مهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: مرحله دوم طرح ملی "بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت تغذیه‌ای خانوار و فرد" از مردادماه سال جاری در اهواز و شهرستاهای اندیمشک، ایذه، اندیکا، باغملک، رامشیر و مسجدسلیمان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این طرح با اهداف شناسایی جمعیت‌های در معرض ناامنی غذایی، شناسایی عوامل خطر تغذیه‌ای مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر، بررسی تغییرات الگوی مصرف مواد غذایی و در نهایت استفاده از اطلاعات این بررسی به منظور برنامه‌ریزی‌های کلان و بهبود وضعیت تغذیه‌ای در خانوارهای ایرانی، در کشور و از جمله دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال اجرا است.

حسینی‌زاده بیان کرد: فاز نخست این طرح در زمستان 97 برای 23 خوشه اجرا شد و فاز دوم در تابستان و پاییز 98 در 22 خوشه شامل 88 خانوار در سطح دانشگاه علوم پزشکی اهواز با روشی همسان با کل کشور در حال اجرا است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در مراجعه دو کارشناس تغذیه به عنوان پرسشگر طرح طی دو روز غیر متوالی به درب منازل خانوارهایی که به صورت تصادفی توسط مرکز آمار ایران انتخاب شده‌اند، داده‌های الگوی مصرف مواد غذایی خانوار جمع‌آوری می‌شود و طی این دو روز علاوه بر فهرست‌برداری از 12 خانوار، چهار خانوار را تن‌سنجی می‌کنند و ضمن توقف یک تا دو ساعته نزد هر خانوار، پرسشنامه‌هایی شامل سوالاتی درباره غذاهای مصرفی و توزین اقلام غذایی مصرفی را تکمیل می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تعیین الگوی مصرف مواد غذایی، راهنمای مفیدی برای آموزش افراد، ارتقای سواد مصرف غذایی و سیاست‌گذاری‌های تغذیه‌ای است و به محققان کمک می‌کند تا الگوهای موجود و ارتباط آنها با عوامل خطر بیماری‌ها را بهتر شناسایی کنند و همچنین راهنمای مفیدی برای تدوین توصیه‌های عملی تغذیه‌ای به مردم است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اجرای این طرح با کمک و همیاری استانداری خوزستان، فرمانداری‌ها و فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام می‌شود و با توجه به ماهیت این مطالعه، از شهروندان درخواست می‌شود با تیم‌های پرسشگری مرکز بهداشت استان همکاری لازم را داشته باشند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، تغذیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار