برخی دانش آموزان در ارزیابی‌های سنجش سلامت بدو ورود به مدرسه، نیازمند دریافت آموزش‌های ویژه تشخیص داده شده و برای تحصیل به مدارس زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی ارجاع می‌شوند، اما معمولا خانواده این دسته از دانش‌آموزان اصرار به تحصیل فرزندانشان در مدارس عادی دارند.
کد خبر: ۷۹۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 30 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، عدم پذیرش خانواده‌ها نسبت به مشکلاتی که فرزندانشان دارند و پافشاری آنها به تحصیل فرزندشان در مدارس عادی، به یکی از مهمترین معضلات پیش روی تحصیل دانش آموزانی تبدیل شده که در ارزیابی‌های سنجش سلامت برای تحصیل به مدارس خاص معرفی می‌شوند. 

اما مسئولین آموزش و پرورش معتقدند که مراکز آموزش و پرورش استثنایی با برخورداری از افراد متخصص و تجهیزات لازم برای تعلیم و تربیت این نوع دانش آموزان، می‌توانند با تعلیم و تربیت بهتر، آنها را برای زندگی در آینده آماده‌تر کنند. آنها همچنین معتقدند سرسختی خانواده‌ها در عدم پذیرش مشکلات فرزندانشان حتی می‌تواند مانع توانبخشی، آموزش و شکوفایی استعدادهای آنان شود. 

فرزاد سهیلی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: معمولاخانواده ها به ویژه والدین کلاس‌اولی‌ها نمی‌خواهند مشکلاتی که فرزندانشان دارند را بپذیرند و به همین دلیل هم اصرار به تحصیل فرزندانشان در مدارس عادی دارند.

سهیلی اضافه کرد: نپذیرفتن والدین و سرسختی آنها نسبت به مشکلات فرزندانشان، خصوصا آنهایی که با نیاز ویژه ذهنی تشخیص داده می‌شوند، به معضلی برای تحصیل این نوع دانش آموزان تبدیل شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به  تدارک ارائه خدمات مشاوره ای به والدین چنین دانش آموزانی، گفت: سعی کردیم با ارائه این نوع خدمات، خانواده‌ها را آگاه به شرایط و نیازهای فرزندانشان کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید رسانه‌ها آگاهی جامعه را در مورد کودکان با نیازهای ویژه بالا ببرند، گفت: خانواده ها باید مطلع شوند که تعلیم و تربیت فرزندانشان متناسب با توانمندی‌های آنها به نفع فرزندانشان بوده و آنها را برای زندگی آینده آماده می‌کند.

وی با اشاره به برخورداری آموزش و پرورش استثنایی از نیروهای متخصص و امکانات متناسب با نیازهای کودکان با نیازهای ویژه، گفت: آموزش و پرورش استثنایی با ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی مناسب به این نوع کودکان آنها را توانمندتر بار خواهد آورد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه از ناآگاهی جامعه در مورد شیوه برخورد با افراد با نیازهای ویژه نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات چنین افرادی یاد کرد و افزود: جامعه باید با حقوق و نحوه برخورد با چنین افرادی آشنا باشد.

وی با تاکید بر اینکه افراد جامعه باید دست از نگاه‌های ترحم آمیز و توام با تعجب به افراد با نیازهای ویژه بردارند، تاکید کرد: جامعه باید آگاه شود که نگاه‌های توام با ترحم آنها به این افراد، آنها را آزرده خاطر می‌کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  سپس با بیان اینکه در استان کرمانشاه 51 مرکز و مدرسه دولتی و غیردولتی فعال برای دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم، گفت: این مراکز شامل 38 مدرسه و کلاس ضمیمه آموزش استثنایی و 13 مرکز مشکلات ویژه یادگیری هستند.

سهیلی با اشاره به تشکیل کلاسهای ضمیمه در مدارس برخی از مناطق استان از مقطع ابتدایی تا متوسطه دوم، اضافه کرد: کلاس‌های ضمیمه معمولا در مدارس عادی مناطقی تشکیل می‌شوند که تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه آنها به حد نصاب تشکیل یک مدرسه نمی‌رسد.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر حدود 2060 دانش آموز در مدارس استثنایی و یا به شیوه تلفیقی-فراگیر در مدارس عادی استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند، گفت: همچنین حدود 1800 دانش آموز در مراکز مشکلات ویژه یادگیری خدمات آموزشی- درمانی دریافت می‌کنند.

 سهیلی در خاتمه گفت: در مجموع حدود 3860 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس استان کرمانشاه مشغول تحصیل هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار