۱۰ دستگاه اجرایی استان کرمانشاه به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص بازآفرینی بافت‌های فرسوده استان پرداختند.
کد خبر: ۸۰۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 23 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،ستاد بازآفرینی شهری کرمانشاه، دستور کار رسیدگی به وضعیت پیشرفت پروژه‌های 10 دستگاه اجرایی استان در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده در 10 شهر و 23 محله از پیش تعیین شده، برگزار شد.

مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری استان کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه متولی اصلی باز آفرینی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این بدان معنا نیست که تکلیف در این حوزه از سایر دستگاه های اجرایی ساقط است و همه دستگاه ها باید در این زمینه پای کار بیایند.

وی بر هم افزایی دستگاه‌ها در پیشبرد پروژه های بازآفرینی بافت فرسوده استان تاکید کرد و افزود: اگر هر دستگاهی بخواهد در این زمینه مجزا عمل کند، قطعا خروجی مطلوبی عایدمان نمی‌شود.

سالاری تصریح کرد: همه دستگاه ها باید در کنار هم و هماهنگ با هم یک محله را هدفگذاری کرده و پروژه های مشترکی را تعریف کنند و هماهنگ با هم در زمینه اجرای پروژه ها اقدام کنند، آن زمان است که می‌توانیم در برنامه زمانبندی شده به اهداف مطلوب خود در بحث بازآفرینی بافت های فرسوده برسیم.

وی به برخی موارد ناهماهنگی اجرای پروژه‌ها در سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد وافزود: یکی از این پروژه ها بحث ساماندهی حاشیه قره سو است که شهرداری خیلی سلیقه ای و بدون هماهنگی با دستگاه‌های مختلف از جمله شرکت آب منطقه ای در بحث تعیین حریم رودخانه، بصورت آنی آن را شروع کرد و حالا باید کلی اعتبار بگذاریم پروژه را به حالت اول برگردانیم.

مسعود شریفی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به تصویب برنامه اقدام مشترک در بافت های فرسوده استان در دی ماه سال گذشته گفت: طبق این برنامه قرار شد پروژه های بازآفرینی در 10 شهر و 23 محله استان تعریف شده و همه دستگاه ها در زمینه اجرای آن پای کار بیایند.

وی افزود: طبق ابلاغ وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای این برنامه، 45 میلیارد تومان از اعتبار این برنامه با وزرات راه و شهرسازی است، 236 میلیارد تومان بر عهده شهرداری هاست و 135 میلیارد تومان نیز برعهده دیگر دستگاه های اجرایی استان است.

وی افزود: قرار است هفته آینده با تشکیل جلسه ستاد برنامه اقدام مشترک در تهران و با حضور رییس جمهور، تمام استان ها عملکرد خود رادر زمینه اجرای این طرح گزارش دهند.

شریفی با اشاره به عملکرد مطلوب استان در بحث بازآفرینی گفت: در حال حاضر جزو استانهای برتر این حوزه در کشور هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر اعتبارات خوبی در بحث احیای بافت های فرسوده اختصاص می یابد، از همه فرمانداران خواست تا مطالعه بافت های فرسوده شهرستان خود را انجام دهند.

وی افزود: در حال حاضر هفت شهرستان مطالعات بافت فرسوده خود را انجام دادند که آن هم نیازمند بروزرسانی است و ضروری است که سایر شهرستان ها نیز هرچه سریعتر در این زمنیه اقدام کنند تا در صورت اختصاص اعتبار بتوانیم از آن استفاده کنیم.

در ادامه این نشست هریک از دستگاه به تشریح اقدامات انجام شده در قالب طرح برنامه اقدام مشترک پرداختند.

دستگاه های سهیم در این برنامه شامل آب منطقه ای با یک پروژه به ارزش 30 میلیارد تومان، شرکت آب و فاضلاب با 15 پروژه به ارزش 20 میلیارد تومان، شهرداری کرمانشاه 83 پروژه به ارزش 117 میلیارد تومان، کمیته امداد امام خمینی(ره) یازده پروژه به ارزش دو میلیارد تومان، اداره کل میراث فرهنگی با 10 پروژه به ارزش 24 میلیارد تومان، شرکت توزیع برق با 19 پروژه به ارزش هشت میلیارد تومان، اداره کل راه و شهرسازی با 22 پروژه به ارزش 45 میلیارد تومان، اداره کل فنی و حرفه با دو پروژه به ارزش 60 میلیون تومان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با یک پروژه به ارزش 1.5 میلیارد تومان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با 15 پروژه به ارزش 2.2 میلیارد تومان هستند.

با اعلام برنامه دستگاه مدیرعامل آب منطقه ای به عنوان اولین دستگاه اجرایی به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص روند اجرای پروژه های بازآفرینی دستگاه خود پرداخت.

2800 متر از آبشوران در بافت فرسوده است/ 700 متر از کار ساماندهی این بخش انجام شده

بهرام درویشی مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه پروژه آبشوران تنها پروژه این شرکت در حوزه بازآفرینی در قالب این برنامه است، گفت: در حال حاضر 2830 متر از مسیر آبشوران در حوزه بافت فرسوده قرار دارد که از این میزان کار ساماندهی 730 متر آن با صرف هزینه 10 میلیارد تومانی به پایان رسیده است.

وی افزود: بیش از 2300 متری هم که از مسیر باقی مانده با پیشرفت بیش از 10 درصدی درحال اجرا است.

در ادامه جلسه با تشریح اقدامات از سوی دیگر دستگاه ها، هنگامی که نوبت به شهرداری کرمانشاه رسید انتقادها از وضعیت عملکرد این دستگاه بالا گرفت.

بافت فرسوده کرمانشاه از یک میلیون مترمربع آسفالت شهرداری سهمی نداشته

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با انتقاد از فعالیت شهرداری کرمانشاه در بحث اجرای برنامه اقدام مشترک در بحث بازآفرینی بافت های فرسوده گفت: شهرداری بیشترین سهم را در اجرای پروژه ها برعهده دارد، اما شاهد هستیم که تنها در بافت فرسوده جدول گذاری صورت گرفته است.

وی افزود: مسئولان شهرداری امسال یک میلیون مترمربع از معابر شهر را آسفالت کرده اند، اما این آسفالت در حوزه بافت های فرسوده نبوده است.

شریفی خاطرنشان کرد: قیر رایگانی هم که برای آسفالت معابر در بافت های فرسوده اختصاص یافته بود، در دیگر قسمت های شهر استفاده شده است.

گردشگران از کف بازار تاریخی گله مندند

در ادامه جلسه نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی میراث فرهنگی، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به وجود 330 هکتار بافت تاریخی در شهر کرمانشاه گفت: متاسفانه هماهنگی خوبی میان دستگاه ها در بحث مرمت بافت های تاریخی وجود ندارد. به طور مثال در بازار تاریخی شهر کرمانشاه، دیوارها و طاق های بازار مرمت شده، اما کف بازار که برعهده میراث نیست همچنان بدمنظره باقی مانده است.

قادری تصریح کرد: بسیاری گردشگران از وضعیت بازار تاریخی کرمانشاه گلایه دارند و عمده گلایه آنها مربوط به وضعیت کف این بازار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به لزوم همکاری همه دستگاه ها در اجرای پروژه های بازآفرینی گفت: باید تلاش شود این پروژه ها بویژه در محدوده بافت تاریخی با اولویت گردشگری انجام شود.

قادری درنظر گرفتن مسائل اجتماعی در زمینه انجام پروژه ها را یک ضرورت دانست و افزود: در حال حاضر در بحث بازار چال حسن خان، چهار ماه است که به خاطر دو کسبه کار به مشکل برخورده است.

زمینی کردن شبکه "توزیع برق" در محدوده میدان آزادی تا میدان انقلاب را در برنامه داریم

شرکت توزیع برق هم دستگاه دیگر در این جلسه بود که اقدامات حوزه بازآفرینی خود را تشریح کرد و مرآتی مدیرعامل این شرکت ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته، از برنامه این شرکت برای زمینی کردن شبکه توزیع برق در محدوده میدان انقلاب(شهرداری سابق) تا میدان آزادی خبر داد.

وی افزود: در گذشته شبکه توزیع در محدوده میدان انقلاب تا میدان مصدق زمینی شد و برنامه داریم این طرح را در محدوده میدان انقلاب تا میدان آزادی ادامه دهیم، اما اعتبار زیادی نیاز دارد.

سالاری در ادامه پس از اتمام گزارش دستگاه های مختلف استان، روند اجرای پروژه های بازآفرینی استان را مطلوب توصیف کرد و افزود: در حال حاضر در سطح کشور در حوزه بازآفرینی جزو استان های برتر هستیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار