شیوع بیماری کرونا سبب شده تا ترکمنستان مرزهای خود را بر روی کامیون‌ها و واگن‌ها در مرز اینچه‌برون ببندد و در حال حاضر ۷۴ واگن صادراتی، ۱۷ کامیون ترانزیتی و ۱۹ کامیون صادراتی در انتظار بازگشایی مرز هستند.
کد خبر: ۸۴۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱ 02 May 2020

 

شیوع بیماری کرونا سبب شده تا ترکمنستان مرزهای خود را بر روی کامیون‌ها و واگن‌ها در مرز اینچه‌برون ببندد و در حال حاضر ۷۴ واگن صادراتی، ۱۷ کامیون ترانزیتی و ۱۹ کامیون صادراتی در انتظار بازگشایی مرز هستند.

با شیوع بیماری کرونا تبادلات تجاری هم تحت تأثیر قرار گرفت و بسیاری از کشورها مرزهای خود را بر روی همسایگان بستند. گلستان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه‌برون به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه متصل است که پس از شیوع این بیماری و با بستن مرز از سوی کشور ترکمنستان، صادرات از این استان عملا امکانپذیر نیست.

این در حالی است که ترکمنستان دومین شریک تجاری گلستان است و بسته ماندن مرز برای مدت طولانی آسیب جدی به بخش‌های تولید و بازرگانی این استان خواهد زد.

به رغم پیگیری‌هایی که در سطوح مختلف انجام شده اما هنوز مرز اینچه برون بسته است و واگن‌ها و کامیون‌های ایرانی در انتظار عبور از مرز پُل هستند.
علیمحمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان به عنوان نماینده بخش خصوصی در این باره می‌گوید: شیوع بیماری کرونا به علت اینکه عمده صنایع و واحدهای تولیدی استان وابسته به بخش کشاورزی است، تأثیر کمی براین بخش‌ها داشت اما در بخش تجارت و بازرگانی به علت بسته شدن مرزها، زیان فراوانی به فعالان این حوزه وارد کرد.

وی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای بازگشایی مرز از سوی کشور ترکمنستان شده است، می‌افزاید: تا کنون این پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشته و مرز اینچه برون از اسفندماه سال گذشته تا کنون بسته است.

چوپانی می‌گوید: تجار و بازرگانان استان از طریق ترکمنستان به دیگر کشورهای منطقه آسیای میانه از جمله قزاقستان که در سال‌های اخیر روابط تجاری خوبی با ایران برقرار کرده، مبادله تجاری داشتند اما بسته شدن مرز سبب شده تا بازار منطقه را از دست بدهیم.

سیدابراهیم حسینی، مدیرکل گمرکات استان هم با اشاره به بسته شدن مرز اینچه برون از سوی کشور ترکمنستان گفته است: در پی شیوع کرونا، کشور ترکمنستان از اوایل امسال از واردات از مرز اینچه برون را به این کشور ممنوع کرده و به رغم پیگیری‌ها امکان تبادل تجاری از گمرکات گلستان به این کشور فراهم نیست.

به گفته او با وجود مذاکراتی که در روزهای اخیر در سطح روسای جمهور دو کشور انجام شده اما ترکمنستان همچنان از پذیرش کامیون‌ها و واگن‌های صادراتی ایران خودداری می‌کند.

مدیرکل گمرکات استان با اشاره به دپو شدن واگن‌ها و کامیون‌ها در مرز اینچه برون می‌گوید: اکنون 74 واگن صادراتی، 17 کامیون ترانزیتی و 19 کامیون صادراتی در انتظار بازگشایی مرز اینچه برون از سوی کشور ترکمنستان هستند. اقلام عمده موجود در این واگن‌ها و کامیون‌ها شامل سیمان، آهن آلات، کاشی و سرامیک است.

او با بیان اینکه امکان گندزدایی کالاهای صادراتی در مرز اینچه برون فراهم شده است، می‌گوید: به محض گشایش مرز امکان گندزدایی و ضدعفونی کالاهای صادراتی و ترانزیتی در راه‌آهن و نقطه صفر مرزی فراهم است.

ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز چاره کار را ایجاد تونل بهداشتی بین گلستان و ترکمنستان دانسته و می‌گوید: بر اساس آخرین پیگیری‌های صورت گرفته برای بازگشایی مرزهای زمینی و ریلی با ترکمنستان، قرار شد هر دو طرف اقدام به ساخت تونل بهداشتی ضدعفونی کننده تریلر و واگن کنند.

او گفته از طریق نمایندگی وزارت خارجه در گلستان اقدامات لازم برای مذاکرات دو طرفه با هدف بازگشایی مرز در حال انجام است.

منبع/ تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار