مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: عملیات اصلاح و احیاء بیولوژیک در سطح ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی حوزه‌های آبخیز چاشتخوران و شهرک صنعتی سمنان با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 17 May 2020

اصلاح و احیاء ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی شهرستان سمنان

به گزارش تابناک سمنان: رحیمی مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: عملیات اصلاح و احیاء بیولوژیک و مدیریتی در سطح ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی حوزه‌های آبخیز چاشتخوران و شهرک صنعتی سمنان با موفقیت انجام و جان دوباره‌ای به مراتع آسیب دیده از چرا و حوادث قهری طبیعی بخشید.

او افزود:  اجرای ۴۰۰ هکتار عملیات کپه کاری برای این اداره تعهد شده بود که با همکاری بهره برداران در هر دو حوزه آبخیز اجرایی شد و طبق بازدید‌های بعمل آمده و گزارش بهره برداران از درصد موفقیت مطلوبی برخوردار است و مورد توجه و اقبال واقع شده است.

مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان ابراز داشت: اعتبار اجرای این پروژه باضافه عملیات حفاظت و قرق از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و خوشبختانه تاثیر مطلوبی بر عرصه‌های آسیب دیده از چرای دام داشته است.

رحیمی بیان کرد: اجرای طرح‌های بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی در اراضی مرتعی شهرستان سمنان با هدف حفاظت از خاک، مدیریت روان آب‌ها و جلوگیری از بروز سیلاب بر پایه مطالعات دقیق آبخیزداری انجام شده است.

او در ادامه بیان کرد: اصلاح و بهبود ترکیب گیاهی گونه‌های خوشخوراک برای تامین علوفه مورد نیاز احشام دامداران و کاهش نیاز خرید علوفه و بهبود اوضاع اقتصادی مرتعداران از دیگر اهداف انجام فعالیت‌های بیولوژیک و بیومکانیکی در اراضی مرتعی شهرستان عنوان کرد.

مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان در پایان گفت: ساخت، توزیع و نصب آبشخوار درعرصه‌های طبیعی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در مراتع از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خواند و هدف از اجرای این طرح را تامین آب بهداشتی برای دام‌ها و حیات وحش و همچنین جلوگیری از تردد بی‌رویه دام‌ها و جلوگیری از فشار مضاعف به پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های طبیعی بیان کرد.

رحیمی در پایان حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی و ملی را از رسالت‌های مهم این اداره خواند و اظهار داشت: طرح استفاده از آبگرمکن خورشیدی و توزیع بین بهره برداران حوزه در جهت حفظ منابع طبیعی، جلوگیری از قطع بوته‌های مرتعی چند ساله و استفاده بهینه از انرژی‌های نو را بسیار مفید و تاثیر گذار دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار